Persbericht

Jeroen Bleekemolen schittert tijdens 24 uur van Le Mans
Aevitae Bleekemolen Racing boekt
podiums bij Pinksterraces Zandvoort

Zandvoort, 13 juni 2011 - Aevitae Bleekemolen Racing heeft tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort diverse mooie successen geboekt. Zo won Sebastiaan Bleekemolen voor 18.500 toeschouwers een race bij de Clio's, terwijl gastrijder Allard Kalff een knappe inhaalwedstrijd bekroonde met een derde plek. Alexander Keijzers kwam in de Olympische klasse van de Clio's eveneens tot stek 3. Marcel van Leen en Ron Swart veroverden een prima tweede positie in de Toerwagen Diesel Cup en Jeroen Bleekemolen kende een zeer enerverend weekend. Nadat hij tijdens de 24 uur van Le Mans met zijn team een zeer knappe 6de plaats had behaald, reed hij vandaag al weer op Zandvoort, waar hij zich in het Dutch GT4 Championship prima liet zien.

Dutch Renault Clio Cup
Het was vroeg dag vandaag voor de Clio-rijders. Om 8.30 uur gingen zij reeds van start voor hun eerste heat. Hoewel het niet regende, was de baan erg nat en glad. Sebastiaan Bleekemolen en Allard Kalff spraken al hun ervaring aan en maakten zo het verschil met de andere rijders. Terwijl Bleekemolen een uitstekende winst noteerde, reed Kalff zich keurig van startpositie 14 naar stek 3. ,,Alles lukte in het begin. Ik begon op P5 en reed al snel op kop'', stelde Bleekemolen. ,,Ik kon direct een gat trekken, dus ik baalde even toen de safetycar op de baan kwam en ik mijn voorsprong zag verdwijnen. Maar ik had een prima herstart. Het was zaak rustig te blijven en de auto op de baan te houden. Na de safetycar kreeg ik nog een storing in de auto en was ik even bang dat technische tegenslag roet in het eten zou gooien. Vooral in het Scheivlak liep de Clio niet meer super. Gelukkig kon ik de auto goed naar de finish brengen en de eerste plaats meenemen'', aldus de Haarlemmer. Zandvoorter Kalff over zijn 3de positie: ,,Wat een lekker begin van de Tweede Pinksterdag. Het was nog niet eens 9.00 uur in de ochtend en ik stond al met een beker en champagne in mijn handen'', grapte de racende autosportcommentator. ,,Ik heb niet eens gekke dingen gedaan om vanaf plek 14 naar stek 3 te rijden. Ik heb in alle nattigheid rustig tussen de lijntjes gereden en netjes om de auto's heen gestuurd die dat niet deden. Onder deze omstandigheden moet je gewoon zorgen dat je op de baan blijft en de finish haalt. Simpel.'' In race 2 kwam Kalff tot P5 en zag Bleekemolen (10de) een topklassering in rook opgaan na een glijpartij over het erg natte asfalt.

In totaal bracht Aevitae Bleekemolen Racing nóg zes Clio-racers op de track. Melvin de Groot herstelde zich prima van een uitvalbeurt in de eerste heat, met een bijna-podiumplek (4de) in race 2. René Steenmetz zat in de openingsmanche juist dicht bij het ereschavot met positie 4, waarna hij dat resultaat deed volgen met een P11. Zijn zoon Ruud Steenmetz kwam met de prestaties (11de en 19de) dit keer wat minder uit de verf. Niels Kool, die 's ochtends onfortuinlijk uit de wedstrijd werd getikt, kwam in de middag tot stek 18. Alexander Keijzers werd in het algemene kampioenschap 12de en 9de. Die laatste prestatie was goed voor de 3de plek en dus een podium in de Olympia Cup. Dennis de Borst kwam op zijn beurt tot een 13de en 22ste klassering.

Jeroen Bleekemolen: 24 uur van Le Mans en Dutch GT4
Jeroen Bleekemolen had een ultradruk programma dit Pinksterweekend. Terwijl hij zaterdag en zondag zeer succesvol deelnam aan de vermaarde sportscar-wedstrijd de 24 uur van Le Mans, was hij vandaag al weer op Circuit Park Zandvoort. In de Dutch GT4 Championship moest Bleekmolen achteraan starten, omdat hij zaterdag de kwalificatie had gemist. Maar dat belette de snelle topcoureur niet om voor een plek op het podium te gaan. Hij verbeterde zich van beginrang 13 naar plaats 4, hetgeen net geen gang naar het ereschavot opleverde. In de lange wedstrijd kende Jeroen pech met een ongelegen safetycar-situatie. Samen met zijn partner Peter van der Kolk noteerde Bleekemolen nu de 7de positie.

De hoofdmoot van Bleekemolens raceactiviteiten dit weekend, lagen voor de Aerdenhoutse topcoureur in Le Mans. Achter de ongenaakbare dieselauto's van Audi en Peugeot, noteerde hij met het Rebellion team en zijn renstalgenoten Neel Jani en Nicolas Prost een uitstekende 6de plaats algemeen. ,,We waren de snelste benzine aangedreven prototype. Hoewel daar geen officieel klassement van is, waren we van dit type auto's de allerbeste. Dat resultaat heeft absoluut indruk gemaakt'', vertelde Jeroen, die liefst 10 van de 24 uur achter het stuur zat. ,,Ik heb heel lang mogen rijden, heb op het scherpst van de snede kunnen knokken en heb geen enkel foutje gemaakt. Het was echt super. Het team had nog iets leuks bedacht dat we de beste benzine-auto waren. Ze hadden een benzineblik gepakt en daarop geschreven: 'Le Mans 2011 First Petrol'. Daarmee zijn we trots op de foto gegaan. Heel mooi!''

Toerwagen Diesel Cup
Tijdens de Pinksterraces in Zandvoort kwam ook de Toerwagen Diesel Cup in actie. In de TDC heeft het duo Marcel van Leen / Ron Swart zich prima hersteld van de onvrijwillige koprol, die hen tijdens de Paasraces overkwam. De Aevitea Bleekemolen Racers reden in de heat over 100 minuten een sterke wedstrijd. Lange tijd reed het tweetal op kop. Uiteindelijk kwamen Van Leen en Swart als een sterke nummer 2 over de meet.

In de tweede heat was de jarige Van Leen dichtbij een tweede podiumplek. Maar dit keer ging zijn partner Swart vlak achter de nummers 2 en 3 als 4de over de meet. ,,We hadden al prima gekwalificeerd als 2de'', zei een blije Ron Swart over race 1. ,,Waarna een perfecte start ervoor zorgde dat we in de lange wedstrijd bij de eerste bocht al de kop grepen. Ik wist vervolgens de voorsprong uit te bouwen. Bij de verplichte pitstop was het gat een seconde of acht. Marcel nam het stuur over en reed het vuur uit zijn sloffen. Drie rondjes voor het eind moest hij de kop prijs geven, maar P2 is helemaal top. Het team heeft hard gewerkt en we hebben laten zien dat we er goed bijzitten'', aldus Swart. De overige twee Bleekemolen-auto's dieselden naar wisselende resultaten. De bolide van Henry van Os was in de eerste manche al na 5 rondjes klaar en kwam in de tweede manche niet in actie. De diesel van Willem Cornelissen en Martin de Kleijn kwam tot de plekken 4 (race 1) en 12 (heat 2). Vooral in de eerste wedstrijd, die over 100 minuten ging, zaten Cornelissen en De Kleijn slechts een paar tellen achter de podiumplaatsen.

ADAC GT Masters
Michael Bleekemolen en Ronald van de Laar reden dit weekend in het Belgische Zolder. Daar deed het Aerdenhoutse / Zandvoortse duo mee aan de internationale sportwagenserie, de ADAC GT Masters. Hoewel het Nederlandse tweetal al de nodige wedstrijden in deze zeer competitieve klasse heeft geracet, was er toch een noviteit. Ze reden immers voor het eerst met de prachtige Mercedes-Benz SLS AMG GT3. In het grote veld van 35 deelnemers kwamen Bleekemolen en Van de Laar beide heats tot plek 23. ,,De Mercedes heeft in potentie meer in huis dan de Porsche waarmee we hiervoor reden'', stelde Michael Bleekemolen na afloop. ,,We hadden vooraf aan de races op Zolder echter nog geen testmogelijkheden gehad. De auto heeft met elektronische hulpmiddelen, zoals onder meer traction control, een mooie ondersteuning. Maar dat werkt pas optimaal als je de wagen in de basis, dus zonder hulpmiddelen, goed hebt afgesteld. Daar gaan we met het oog op de volgende races op de Nürburgring flink aan werken'', aldus Bleekemolen senior.

Uitslagen Pinksterraces, 11 en 13 juni 2011, Circuit Park Zandvoort:

Renault Clio Cup.
Race 1: 1. Sebastiaan Bleekemolen 11 ronden, 2. Christiaan Frankenhout + 1.844 seconde, 3. Allard Kalff op 10.218, 4. René Steenmetz + 19.779, 11. Ruud Steenmetz + 29.610, 12. Alexander Keijzers + 29.935, 13. Dennis de Borst + 30.166. Niet gefinisht: Niels Kool, Melvin de Groot.

Race 2:
1. Niels Langeveld 12 ronden, 2. Christiaan Frankenhout op 1,361 seconde, 3. Sheila Verschuur op 2,420, 4. Melvin de Groot op 2,889, 5. Allard Kalff op 8,500, 9. Alexander Keijzers op 16,951, 10. Sebastiaan Bleekemolen op 17,971, 11. René Steenmetz op 18,243, 18. Niels Kool op 40,570,
19. Ruud Steenmetz op 41,558, 22. Dennis de Borst op 1 ronde.

Klassement Clio Cup na zes races:
1. Sheila Verschuur 74 punten, 2. Ronald Morien 57, 3. Christiaan Frankenhout 55, 4. Melvin de Groot 55, 5. Sebastiaan Bleekemolen 53,
10. Addie van de Ven 39, 12. Ruud Steenmetz 35, 14. René Steenmetz 32, 16. Allard Kalff 27, 17. Alexander Keijzers 23, 18. Michael Bleekemolen 15, 23. Niels Kool 5, 24. Dennis de Borst 3.

Toerwagen Diesel Cup
Race 1: 1. Jeroen Dik 47 ronden, 2. Equipe Van Leen / Swart op 2,728 seconden, 3. Equipe Roeleveld / Baars op 15,400, 4. Equipe Cornelissen / De Kleijn op 19,604. Net gefinisht: Equipe Van Os / Van Os.

Race 2: 1. Equipe Baars / Roeleveld 23 ronden, 2. Equipe Morien / De Groot op 8,432 seconden, 3. Equipe Kool / Zumbrink op 8,557, 4. Equipe Van Leen / Swart op 8,640, 12. Equipe De Kleijn / Cornelissen op 1:37,312.

Stand Toerwagen Diesel Cup na 4 races:
1. Jeroen Dik 62 punten, 2/3. Henry Zumbrink en Ferdinand Kool 59, 6/7. Marcel van Leen en Ron Swart 43, 15/16. Martin de Kleijn en Willem Cornelissen 30, 28/29. Henry van Os en Kees Bouhuys 10.



Ingezonden persbericht