Gemeente Roermond

Roermond uit Top 10 AD Misdaadmeter

Algemeen dagblad In de tiende editie van de jaarlijkse Misdaadmeter van het Algemeen Dagblad is Roermond gedaald naar plek 12 en daarmee uit de Top 10 verdwenen. De daling van Roermond in deze lijst stemt zowel burgemeester Van Beers als portefeuillehouder integrale veiligheid Zwijnenberg tevreden. Van Beers: De extra aandacht die we de afgelopen jaren aan veiligheid hebben besteed, begint zijn vruchten af te werpen. Wel moeten we de cijfers en samenstelling van deze ranglijst, net als in de voorgaande jaren, blijven relativeren. Daarnaast is het van belang dat we nu niet op onze lauweren gaan rusten; er is nog volop werk aan de winkel. Zwijnenberg: Ik zie het als een steun in de rug voor het ingezette beleid maar we zijn er nog lang niet. We hebben nu onze veiligheidspartners nodig om op de lange termijn resultaat te boeken. We zullen alleen gezamenlijk sterk kunnen optreden en ervoor moeten zorgen dat niet alleen het objectieve maar ook het subjectieve veiligheidsgevoel bij burgers toeneemt.

Vijfjarendoelstelling

De AD misdaadscore per gemeente wordt bepaald door de positie van de gemeente op de landelijke ranglijst van tien delicten (GIDS-cijfers). Zes van deze delicten tellen dubbel zo zwaar mee. Het aantal delicten is afgezet tegen het inwoneraantal van de gemeente (aantal delicten per 10.000 inwoners).

Roermond heeft zich tot doel gesteld dat de vijf kerndelicten (diefstal/inbraak woning, diefstal uit/vanaf motorvoertuigen, bedreiging, mishandeling en straatroof) in 2012 met 20% gedaald zijn ten opzichte van 2007. Verder werd als doel gesteld dat er geen of nauwelijks toename van de aangiften van andere delicten mocht plaats vinden. Vanwege een stijging in de periode 2007 - 2009 worden de delicten openlijk geweld, diefstal (brom)fiets en overvallen eveneens cijfermatig gevolgd. De cijfers in onderstaande tabel geven een beeld van het aantal aangiften per delict:

Delicten (aangiften)

(Tabel)
De tabel laat zien dat in 2010 ten opzichte van 2009 sprake is van een daling van bedreiging, mishandeling, straatroof, openlijk geweld, diefstal van brom- en (snor)fietsen en overval, een stabilisatie van de inbraak in woningen en een lichte stijging van diefstal uit motorvoertuigen.
Ten opzichte van 2007 is alleen de doelstelling het aantal overvallen te verminderen nog niet gehaald. Wel is er sprake van een daling ten opzichte van 2009 en 2008.

Gezamenlijke aanpak

Het voorkomen van straatroof en overvallen heeft van alle veiligheidspartners en ondernemerskringen dan ook de hoogste prioriteit gekregen. De opsporing wordt met verhoogde prioriteit door de politie en het Openbaar Ministerie (OM) opgepakt. Ook zijn ondernemers bezocht, die slachtoffer waren van overvallen, en van advies voorzien. In 2010 heeft het bedrijfsleven in samenwerking met de gemeente 12 drukbezochte trainingen Voorkom Overvallen georganiseerd. Verder is extra toezicht uitgevoerd tijdens de openings- en sluitingstijden, waarbij particuliere beveiliging werd ingezet. Voor de hoofdstraten van de binnenstad is een winkelstraatmanager aangesteld en er is een plan van aanpak opgesteld met daarin maatregelen in repressieve en preventieve zin. Dit alles met het doel het terugdringen van het aantal roofovervallen.

Met betrekking tot het voorkomen van woninginbraken zette de politie en de afdeling Stadstoezicht stevig in op onderlinge communicatie en gezamenlijk preventief toezicht. De politie verricht steevast bij elke woninginbraak een buurtonderzoek en een sporenonderzoek. De gemeente spant zich daarnaast in om woninginbraakpreventie onder de aandacht van bewoners te houden. Zo is gestart met de aanpak Waak voor Inbraak, waarbij bewoners van diverse wijken in het kader van het Politiekeurmerk Veilig Wonen een preventieadvies kregen aangeboden.

Hoe nu verder?

De afgelopen jaren zijn stappen vooruit gezet in het veiliger maken van de gemeente Roermond. De komende jaren zet Roermond in op het verbreden en het versterken van deze veiligheidsaanpak. Nadrukkelijker dan voorheen is daarbij een belangrijke rol weggelegd voor de veiligheidspartners (o.a. onderwijs, (jeugd)zorg, welzijn, woningcorporaties, politie en OM). Er wordt ingezet op het structureel voorkomen van onveiligheid en op maatregelen die gericht zijn op het wegnemen van directe oorzaken van onveiligheid en het beperken van de gevolgen ervan. Bij alle veiligheidsitems wordt de vraag gesteld hoe preventief onveiligheid kan worden voorkomen.

Ook de inwoners van Roermond spelen een belangrijke rol in het veiliger maken van Roermond. Bij het betrekken van inwoners staat de vraag centraal wat zij belangrijk vinden als het gaat om veiliger maken van hun wijk, maar ook wat zij zelf kunnen bijdragen aan het veiliger maken van hun eigen leefomgeving. Samengevat gaat het om meedenken en meedoen.

De veiligheidsaanpak is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van burgers, maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven en de overheden. Geen enkele organisatie kan alleen voor veiligheid zorgen. Alle schakels van de veiligheidsketen moeten worden benut om criminaliteit, overlast en verloedering te voorkomen en te beperken. De gemeente heeft in de totale veiligheidsaanpak de rol van regisseur.