Nivel
NIVEL: consumentenpanel gezondheidszorg
10 juni 2011 | Het
Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat inmiddels uit 6000
Nederlanders die regelmatig vragen beantwoorden over de
gezondheidszorg, over verzekeraars, huisartsen en andere zorgverleners.
Wat vinden ze ervan? Wat zijn hun verwachtingen en ervaringen? Door de
forse uitbreiding van het panel is het ook mogelijk aan een deel,
bijvoorbeeld alleen ouderen, een onderzoeksvraag voor te leggen.
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg is opgericht om landelijk meningen
en ervaringen te verzamelen van gebruikers van de gezondheidszorg. Dit
gebeurt in peilingen. De vraagstelling is breed en gaat over de
Nederlandse gezondheidszorg in het algemeen. De uitkomsten worden
openbaar gemaakt in artikelen en rapporten en zijn ook te vinden via
www.nivel.nl/consumentenpanel. Uitkomsten van onderzoek binnen het
panel worden gebruikt om beleid te ondersteunen dat de positie van
gebruikers van de gezondheidszorg versterkt.
Samenstelling
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg is het afgelopen jaar in omvang
verdubbeld en bestaat nu uit ongeveer 6000 personen van 18 jaar en
ouder. Het vormt een afspiegeling van de algemene bevolking in
Nederland. Door de uitbreiding is het ook mogelijk onderzoek te doen
met een deel van het panel, bijvoorbeeld ouderen, vrouwen of een andere
groep. Het panel wordt regelmatig ververst met nieuwe leden. De
panelleden krijgen ongeveer drie keer per jaar een vragenlijst
voorgelegd. Deze vragenlijsten worden samengesteld door het NIVEL
(Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg).
Geschiedenis
Het panel is in 1992 opgericht door de Consumentenbond en het NIVEL.
Vanaf 2004 heeft het NIVEL het panel onder zijn hoede. Het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) subsidieert de
infrastructuur en per jaar twee peilingen met vragenlijsten die
schriftelijk of via internet worden afgenomen. Overige peilingen worden
gefinancierd door anderen die graag onderzoek met het panel willen
uitvoeren. Afgelopen jaar is binnen het panel onder meer onderzoek
gedaan naar de visie op het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen, de
telefonische bereikbaarheid van huisartsen en het wisselen van
zorgverzekeraar.
Onderzoek doen met het Consumentenpanel Gezondheidszorg
Alle informatie over het panel is te vinden in het basisrapport (zie
rechtsboven). Ook kunt u daarin lezen hoe u gebruik kunt maken van het
Consumentenpanel Gezondheidszorg.