Relatie tussen bank en klant mist diepgang
Persbericht van Total Solutions
Amsterdam, 10 juni Onderzoek onder 30 middelgrote ondernemingen toont
aan dat de accountmanagers van banken erg klantvriendelijk zijn, maar
nog steeds te weinig bekend zijn met wat er bij de klant speelt en daar
ook niet naar handelen.
Uit het onderzoek blijkt dat de accountmanagers te laag scoren op de
vraag of zij door de klant als een vertrouwd adviseur worden gezien.
Deze lage score komt doordat 35% van de accountmanagers een zware
onvoldoende krijgen en slechts 40% van de accountmanagers het wel
begrepen hebben.
In de media en bij de sociale partners wordt regelmatig geklaagd over
de dienstverlening door banken. De klachten lijken vaak van
particulieren en het kleinere ondernemingen te komen. Opmerkelijk
genoeg blijken ook de grote ondernemingen met een omzet boven 1 mrd
ontevreden te zijn over de diepgang van de kennis van hun
accountmanagers. Ook bij grote ondernemingen werken banken gemiddeld
gezien meer productgericht dan dat een klantgerichte benadering wordt
gekozen.
Het telefoonverkeer wordt netjes afgehandeld en klanten worden tijdig
en vriendelijk te woord worden gestaan. Daarnaast zijn de
accountmanagers bekend met de besluitvorming bij hun klanten en
waarborgt de bank continuïteit in de dienstverlening bij vertrek van de
accountmanager.
De relatie tussen bank en klant mist echter diepgang en de
accountmanager wordt door de klant ook niet serieus genomen als
adviseur. De accountmanager draagt onvoldoende vernieuwende ideeën aan
die verder gaan dan het aanbieden van een product. Tevens wordt de
accountmanager niet gezien als een vertrouwd adviseur en is de
accountmanager vaak onvoldoende bekend met de processen en afnemers van
de klant.
Met het oog op de huidige internationale concurrentie is het jammer dat
banken zich niet meer in hun klanten verdiepen en meer kennis delen met
hun klanten. Banken beschikken over een schat aan informatie over
bedrijven, sectoren en internationale ontwikkelingen. Indien de
accountmanagers zich meer in hun klanten verdiepen en relevante juiste
informatie doorgeven, kan dit leiden tot betere inzichten bij bedrijven
en tot concurrentievoordeel.
Voor de bank is het economisch ook interessant bekend te zijn met de
processen en afnemers van hun klanten. Ontwikkelingen in deze gebieden
zijn leidend voor het resultaat en de investeringen. Zowel het
resultaat als de investeringen zijn voor de bank zeer relevante en
kunnen leiden tot schade of kansen.
Links:
http://www.ts.eu
Organisatie info:
Total Solutions
Noot voor de red
actie:
Het Onderzoek
Het onderzoek is begin 2011 uitgevoerd door Total Solutions in samenwerking met
Professional Capital, en Willem Verbeke verbonden aan de Erasmus Universiteit. H
et onderzoek geeft een statistisch relevant en representatief beeld van de menin
g van de treasurers van middel grote ondernemingen over de werkwijze van hun acc
ount managers van de banken. Er is nadrukkelijk gevraagd of de treasurers hun me
ning konden geven over de accountmanagers van banken waar ze momenteel zaken mee
doen. De opzet van het onderzoek was een algemeen beeld over de kwaliteit van h
et account management te vormen en niet om banken onderling te vergelijken. Derh
alve is niet gevraagd bij welke bank de bewuste account manager werkt. Het onder
zoek is opgedeeld in alle dimensies die van belang zijn voor succesvol account m
anagement. Het onderzoek en uitkomsten zijn tevens een discussiedocument voor to
pmanagers en commercieel managers van bancaire instellingen.
Voor meer informatie over dit bericht of het onderzoek kunt u contact opnemen me
t:
Robi Dattatreya, 020-530 43 80, robi@ts.eu Oprichter en managing director van To
tal Solutions (www.ts.eu). Total Solutions, opgericht in 2001, is de gespecialis
eerde dienstverlener voor financiële instellingen zoals banken verzekeraars pens
ioenfondsen ed. Voor dit segment levert Total Solutions tijdelijk en vast person
eel, project medewerkers en trainingen. Total Solutions heeft kantoren in Amster
dam, Den Haag en Dubai en is preferred supplier bij alle vooraanstaande financië
le instellingen in Nederland.
Maarten Colijn, 010-844 48 58, m.colijn@professionalcapital.nl Maarten Colijn, M
ede-eigenaar Professional Capital, gespecialiseerd in sales en account managemen
t in Europa, zowel binnen als buiten de financiële dienstverlening. Samen met Wi
llem Verbeke opereert Professional Capital als vertrouwd commercieel adviseur va
n vele (commerciele) directies. Maarten geeft daarnaast veel lezingen en trainin
gen over dit onderwerp.