Rijksoverheid
Persconferentie Rutte na ministerraad 10 juni 2011
Radio- en TV-tekst | 10-06-2011
Letterlijke tekst van de persconferentie van minister-president Rutte
na afloop van de ministerraad van 10 juni 2011.
RUTTE:
Goedemiddag allemaal, goed u weer te zien. Nog een aantal vrijdagen tot
de zomer begint, we zien elkaar geloof ik nog een keer of vijf in deze
samenstelling voordat het zomer is. Vier keer nog.
Het kabinet heeft vanmorgen zoals u weet met de organisaties voor
werkgevers en werknemers een pensioenakkoord kunnen sluiten. Een
tripartiet akkoord. Overeenstemming is bereikt over langer doorwerken,
maar ook over de toekomst van het pensioenstelsel. Laat ik allereerst
van mijn kant de waardering uitspreken voor iedereen die daar bij
betrokken is. Het heeft een jaar geduurd, dat is veel tijd, maar
tegelijkertijd ook goed bestede tijd als je bedenkt dat het hier gaat
over een pakket aan geld in de tweede pijler van 6 tot 800 miljard
euro. Het gaat hier over de AOW, dit is zondermeer de grootste
hervorming van het pensioenstelsel in jaren. We bereiken een aantal
dingen nu tegelijkertijd. Namelijk dat we het pensioenstelsel ook
klaarmaken voor het feit dat we met zijn allen ouder worden en dat er
ook minder jongeren bijkomen. De zogenaamde vergrijzing. Daar nemen we
nu maatregelen voor. En ten tweede zorgen we er hier ook voor dat
uiteindelijk, omdat mensen langer aan het werk blijven, er voldoende
ook beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Ook dat is van groot belang
voor de Nederlandse economie en voor de toekomst van dit land. De
afspraken die we hebben gemaakt komen erop neer dat uiteindelijk de
pensioenleeftijd naar 67 gaat in 2025 en er een koppeling komt aan de
levensverwachting. Dat is van groot belang om het pensioenstelsel
solide te maken en te zorgen voor een betaalbare oudedagsvoorziening.
Ik heb vanmorgen dan ook gezegd dat wij vanochtend een handtekening
hebben gezet, een handtekening voor de toekomst, met dit
pensioenakkoord.
Verder zijn we vandaag in de ministerraad bezig geweest met verder
invulling te geven aan de afspraken die we hebben gemaakt in het
gedoog- en regeerakkoord, en een antwoord te geven op de uitdaging van
vandaag. U weet, we hebben een aantal zaken te doen. In de eerste
plaats ervoor te zorgen dat het huishoudboekje van de overheid op orde
komt. Ook vandaag is de staatsschuld weer met zestig miljoen gestegen,
en dat dus morgen ook, en zaterdag ook, en zondag ook, en zelfs op
tweede Pinksterdag komt er weer zestig miljoen bij. Dus het is van
groot belang dat we tering naar de nering zetten. In de tweede plaats
moet het kabinet ervoor zorgen dat het economisch groeivermogen, de
banenmotor in Nederland verder op gang komt. Dat is nodig voor de
toekomst. Ten derde moeten we alle maatregelen nemen die ervoor zorgen
dat onze sociale voorzieningen, onze verworvenheden, onze solidariteit
met de samenleving, dat die ook op langere termijn houdbaar is.
Daarover hebben we in het regeerakkoord afspraken gemaakt. Daar zitten
flinke bezuinigingen bij tot 18 miljard. Maar ook gerichte
investeringen en hervormingen. De afgelopen weken heb ik u al verteld
over veel besluiten die we hebben genomen, deze week in de ministerraad
een tweetal belangrijke beslissingen.
In de eerste plaats in de zorg. Zoals u weet, er komen meer eigen
bijdragen in de zorg en het pakket wordt kleiner. Dat zijn lastige
maatregelen, maar die zijn nodig om te voorkomen dat we de zorgkosten,
de zorguitgaven - die stijgen al met 15 miljard in deze kabinetsperiode
van 60 naar 75 miljard - dat die niet nog eens een keer extra stijgen
boven die 75 miljard. Dus uiteindelijk is hier sprake van nog steeds
heel veel meer, maar wel iets minder meer dan er zou gebeuren als we
niet zouden ingrijpen. Minister Schippers zal zo dadelijk inhoudelijk
in een aparte persontmoeting een uitgebreide toelichting geven op de
maatregelen. Hetzelfde geldt voor staatssecretaris Zijlstra die een
toelichting geeft op de maatregelen op het terrein van cultuur. Want
daar hebben we vandaag belangrijke besluiten genomen.
Tot slot Libië. We hebben in maart dit jaar besloten deel te nemen aan
de NAVO-missie in Libië, voor een periode van drie maanden. De operatie
heeft er in ieder geval toe geleid dat we echt met elkaars coalitie
voortgang hebben geboekt. Het wapenembargo en de no-flyzone zijn
afdoende gehandhaafd, er is voorkomen dat Kadhafi en zijn trawanten
slachting konden aanrichten onder de eigen bevolking. Maar
tegelijkertijd moeten we vaststellen dat er nog steeds meldingen zijn
van wreedheden tegen onschuldige burgers, van verkrachtingen. De
veiligheid van Libische burgers is helaas nog steeds geen
vanzelfsprekendheid. En u weet, dat was één van de eisen van de
VN-resolutie die was aangenomen in maart dit jaar. Daarom heeft de NAVO
besloten om de missie met drie maanden te verlengen. Ook Nederland is
gevraagd om daar zijn steentje aan bij te dragen, het kabinet heeft
daar vandaag positief op gereageerd en heeft besloten een
artikel-100-brief naar de Kamer te sturen, waarin wij het parlement
meedelen dat het onze intentie is om de missie in Libië met drie
maanden te verlengen.
FRESEN:
U noemt de handtekening van het kabinet onder het pensioenakkoord een
handtekening voor de toekomst. Maar die toekomst is natuurlijk nog
onzeker, want de handtekening van de FNV staat voorlopig alleen nog
maar in potlood onder het akkoord. Hoe beoordeelt u dat?
RUTTE:
Alle handtekeningen onder het akkoord staan er met potlood. Henk Kamp
en ik zullen moeten knokken in de Tweede Kamer voor steun voor dit
akkoord. Dat is echt geen vanzelfsprekendheid. Dat zal echt stevige en
pittige debatten vragen en we gaan daar ons best voor doen. Terwijl we
daar zaten kwamen de eerste sms-jes binnen bij de voorzitter van het
VNO uit zijn achterban, van beste Bernhard is dit nou wel goed. Ook
steun, dat zeg ik er ook eerlijk bij, ook veel steun. Maar ook kritiek
vanzelfsprekend, ook bij werkgevers. We weten dat deze discussie ook
speelt bij de verschillende achterbannen van werknemers. Maar het is
geen exclusief probleem van de FNV.
FRESEN:
Maar is het daarmee, als je dat allemaal optelt bij elkaar, een wankel
akkoord?
RUTTE:
Nee. Dit is een akkoord, en dat zie je ook in de reacties nu die
doorkomen, waarvan toch eigenlijk een grote meerderheid van de mensen
zegt, waarvan de deskundigen zeggen, deze stappen moet je gewoon
zetten. We hebben het mooiste pensioenstelsel ter wereld. Er is echt
geen land dat dit heeft. Dit is echt uniek. Maar we hebben
tegelijkertijd wel een paar serieuze maatschappelijke vraagstukken,
zoals de vergrijzing. Daar moet je dan antwoord aan bieden, ook al
omdat je de mensen op de arbeidsmarkt gewoon nodig hebt voor die banen.
En omdat je die pensioenen zeker wilt stellen. Daarvoor is dit akkoord
nodig. En ik vind echt dat we het hiermee toekomstbestendig maken.
FRESEN:
Hoe erg zou het zijn als het akkoord alsnog ergens gedurende de rit zou
sneuvelen?
RUTTE:
Dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren. Ik ga daar ook niet op
speculeren, want er is met zoveel mensen zo grondig over nagedacht en
er ligt zo'n afgewogen visie nu op de toekomst van dat pensioenstelsel,
wat zorgt voor voldoende mensen op de arbeidsmarkt, dat zorgt voor
voldoende zekerheid voor de pensioenen van de toekomst. Maar wat ook
zorgt voor solidariteit tussen generaties. Ik kan me dat werkelijk niet
voorstellen dat dat uiteindelijk het niet zou halen.
FRESEN:
Bij het bestuursakkoord zei u destijds: dit is het en je kan er niet
meer in shoppen, we gaan daar niet verder over onderhandelen. Geldt dat
ook voor dit pensioenakkoord?
RUTTE:
Dat heb ik gezegd in reactie op ontwikkelingen binnen de VNG van
afgelopen week.
FRESEN:
Die zijn vergelijkbaar met de ontwikkelingen binnen de FNV nu hè?
RUTTE:
Ik heb geen ontwikkelingen gezien binnen de FNV die leiden tot het
shoppen binnen het akkoord.
FRESEN:
Maar wel dat er bij de achterban bedenkingen zijn of het nou wel zo
moet?
RUTTE:
Ja, maar de bedenkingen binnen de achterbannen van mij en de Tweede
Kamer, bij de organisaties voor werkgevers en werknemers, betreffen
niet een beweging om te gaan shoppen in het akkoord. Dat zijn
bewegingen moet je het nou wel zo doen of niet. En mijn overtuiging is
dat uiteindelijk de overgrote meerderheid ja zal zeggen.
FRESEN:
Zegt u: dit is het en er valt niet meer over te onderhandelen?
RUTTE:
Dit zijn allemaal vragen die ervan uitgaan dat er grote problemen
ontstaan, en ik zie die problemen niet. En uw vraag beantwoorden
betekent dat ik meega met de vraag die ik van u begrijp, gezien sommige
bewegingen in de verschillende achterbannen, maar die ik uiteindelijk
niet zich zie bestendigen. En dus ga ik ook in die speculatie niet mee.
FRESEN:
Nou ja, u zegt de eerste berichten zijn dat er van de FNV maar ook
binnen de VNO kritiek komt, binnen de Tweede Kamer bent u er niet
verzekerd van...
RUTTE:
U loopt zo lang mee in deze mooie stad. Heeft u ooit een besluit gezien
van het kabinet, of een besluit in dit geval van drie partijen - de
Stichting van de Arbeid, de werkgevers en werknemers en het kabinet -
waar meteen iedereen de vlag uitsteekt. Dat zou uniek zijn. Dus
natuurlijk zijn er bij al die achterbannen vragen, kritiek etcetera.
Maar tegelijkertijd is een gerechtvaardigde verwachting dat die
achterbannen uiteindelijk in grote meerderheid ja zullen zeggen. Dat
denk ik ook voor de Tweede Kamer, dat we die kunnen overtuigen, maar
ook dat is geen op voorhand gelopen race. Daar zul je toch echt voor
moeten knokken en dat vind ik ook heel gezond.
VRAAG:
U werd gisteren door meneer Slob gevraagd naar de samenhang tussen al
deze maatregelen. Ik noem even drie praktische punten, het
huishoudboekje, de concurrentiepositie, het overeind houden van het
sociale stelsel. Maar in hoeverre zijn we nu bezig met het uitvoeren
van uw ideologische agenda, het terugstoppen van de overheid in zijn
hok, zoals u ooit heeft gezegd.
RUTTE:
Het kabinet heeft natuurlijk een aantal vraagstukken te beantwoorden.
Een aantal maatschappelijke problemen op te lossen. Die zijn er op dit
moment. En dat doen we natuurlijk wel vanuit een bepaalde politieke
oriëntatie. Je maakt een analyse van de maatschappelijke problemen, dat
probeer je te doen met een maximale behartiging van het openbare
belang, het algemeen belang. Maar dat doen we natuurlijk wel vanuit een
politieke oriëntatie, namelijk die van CDA en VVD. En voor zover het
gaat om de gedoogakkoordafspraken, daarbij ook de opvattingen van de
PVV, dat is logisch. Wat ik gisteren ook heb verteld is dat wij de
staatsschuld op orde willen brengen. Tegelijkertijd het groeivermogen
van Nederland op gang willen brengen, en ervoor zorgen dat de sociale
voorzieningen behouden kunnen blijven. Daar zitten bepaalde
maatschappelijke overtuigingen achter. Die heb ik ook genoemd
gisteravond. Eentje noemt u. Dat dit kabinet gelooft in een kleinere
overheid, dat een kleinere overheid ertoe leidt dat mensen meer
vrijheid hebben, meer eigen initiatief zullen ontplooien, en je
uiteindelijk een krachtiger samenleving hebt. We leven in een van de
mooiste landen van de wereld, maar het kan allemaal nog wel net even
wat beter. Op een aantal punten gaan we daar dus aan werken. Er komen
drie gebouwen leeg te staan de komende jaren in Den Haag, veertig
procent minder werkplekken voor de rijksoverheid. Ongekend, nooit
eerder gebeurd. Het tweede wat ik gisteren zei is dat we als we kijken
naar die aanpak van de sociale zekerheid en de gezondheidszorg altijd
het onderscheid maken tussen de mensen die nog wel uiteindelijk weer
hun eigen positie kunnen verbeteren. Dat daar fatsoenlijke regelingen
voor bestaan. Maar wel maximale stimulans om ze bijvoorbeeld weer aan
een baan te helpen. En de mensen die het echt niet meer kunnen, die
blijvend aangewezen zijn op sociale werkvoorziening, blijvend
aangewezen zijn op een pgb, blijvend aangewezen zijn op passend
onderwijs. Dat je die ook niet lastig valt en ervoor zorgt dat die
voorzieningen volledig overeind blijven. Vandaar dat we ook voor de
mensen die echt in de toekomst in de wajong blijven zitten, en ook in
de toekomst blijven instromen, niet aan hun uitkeringshoogte komen.
Maar wel zeggen tegen de groep die dat nog wel kan verbeteren, er is
een fatsoenlijke uitkering maar alles is erop gericht om je weer op
eigen benen te krijgen. Ook dat is de filosofie van dit kabinet.
Solidair met de mensen die zwak staan, schild voor de zwakken, dat is
de overheid, maar niet uiteindelijk een situatie waarin je tegen mensen
die nog wel aan de slag kunnen komen zegt: dit is het eindstation.
VRAAG (NRC Handelsblad):
Vandaag is ook de discussie gevoerd over de cultuurbezuinigingen, u zei
net we hebben het mooiste pensioenstelsel ter wereld, volgens velen ook
het mooiste cultuurstelsel. Denkt u dat dat nog kan na de 200 miljoen
bezuinigingen?
RUTTE:
Ja, als ik u voorreken dat we na de bezuinigingen in dit land 175 euro
in dit land per gezin gemiddeld blijven steken in cultuur, 175 euro per
gezin vanuit de overheid. Maar er zijn wel problemen in de
cultuursector die we moeten aanpakken. Bijvoorbeeld dat die sector
uiteindelijk teveel als hoofdfinancier heeft gehad de overheid. Wat we
willen bereiken is dat in die sector zelf uiteindelijk meer aandacht
komt voor ondernemerschap, meer aandacht komt voor werving van publiek.
Tegelijkertijd dat we ervoor zorgen dat topinstellingen, zoals het
Concertgebouworkest, het Nederlands Danstheater, weet u nog die
Cultuurclub die zei het Nederlands Danstheater is een regionaal
gezelschap, dat is een van de meest toonaangevende dansgezelschappen
van de wereld, hoe kun je dat bedenken? Dus daar gaan we ook niet mee
met het advies van de Raad voor Cultuur, daar gaan we natuurlijk niet
in mee, wat wij doen is iets anders. Dat vinden ze allemaal niet leuk
geloof ik, maar dat doen we op onze manier. Omdat we zeggen die
topgezelschappen, maar ook zoals het Concertgebouworkest, daar blijf je
natuurlijk zoveel mogelijk van af, die doen wel mee in de algemene
korting van 5%, maar die ga je natuurlijk niet.. Je doet er alles aan
om ze overeind...Dat zijn keuzes die we maken, omdat dit kabinet, zoals
denk ik iedereen in dit land, gelooft in het enorme belang van cultuur
en een sterke cultuursector. Maar het eventjes een injectie geven aan
die sector, van 'jongens, even nou op het eigen verdienvermogen, nou
ook eens even kijken of het publiek trekt, wat is nou echt kwaliteit?'
Volgens mij is dat heel gezond.
VRAAG:
Ja, u zegt gezond is, het cultuurbestel gaat er zelfs op vooruit, het
is gezonder zelfs, met de bezuinigingen, of na de bezuinigingen.
RUTTE:
Ja, kijk, dat is, dat zal de toekomst leren. Ik ben er van overtuigd
dat als je doorgaat om een sector te afhankelijk te laten zijn van de
Rijksoverheid - uw achterbuurman had het over welke overtuiging drijft
je? - nou een van de overtuigingen die ik heb is dat er natuurlijk in
een land ook subsidies nodig zijn, ik ben geen doorgeslagen
marktliberaal en een soort nachtwakersstaatdenker die zegt er moet
helemaal geen subsidie zijn. Maar je moet wel oppassen dat je niet
uiteindelijk sectoren zo afhankelijk maakt van de overheid dat je een
stuk creativiteit eruit haalt. En ik zie teveel mensen die met hun rug
naar de sector staan en met een open knip naar Den Haag. En ik wil dat
ze zich weer omdraaien, dat er gewoon een fatsoenlijke subsidie is en
een fatsoenlijke financiering, maar dat mensen zich weer volledig op
hun eigen creativiteit en werk richten.
VRAAG:
Ik heb nog een vraagje over het pensioenakkoord. U zei net dat het
pensioenakkoord ook bijdroeg aan een betere solidariteit tussen de
generaties. Nou is het bijvoorbeeld uw eigen jongerenorganisatie, de
JOVD, die daar heel anders over denkt, en het zijn er meer. Die zeggen:
het is vooral een akkoord voor de babyboomers hè, die jongeren betalen
wel mee aan de hogere AOW, maar die moeten dadelijk wellicht doorwerken
tot hun zeventigste, die hebben ook nog eens een keer minder zekerheid
over hun pensioen.
RUTTE:
Ja, maar mijn eigen jongerenorganisatie is voor het afschaffen van de
AOW, en dat is niet het standpunt van mijn partij, zoals u weet. Dus
dat is ja, dat is zo far out, dat is ook de taak van de
jongerenorganisatie, mensen scherp te houden. Maar dat standpunt van de
JOVD hebben we niet overgenomen.
VRAAG:
Nee, oké, maar wat vindt u van de kritiek dat dit vooral goed is voor
de huidige ouderen en niet voor de toekomstige ouderen?
RUTTE:
Ja, die kritiek deel ik niet. Kijk, je moet natuurlijk heel goed letten
dat je de mensen die nu met pensioen zijn en niet meer in staat zijn
om, iemand van 70, 75, en niet meer in staat is om nu zelf zijn
situatie nog verder te verbeteren. In de filosofie die ik net uitlegde,
je kijkt naar wie kan er nog wel wat aan zijn situatie doen en niet.
Daar moet je natuurlijk voorzichtig zijn dat je daar niet onredelijke
eisen aan stelt. Maar tegelijkertijd geldt ook voor die groep dat daar
soms mensen het idee hebben gehad dat ze 70% verdienen, krijgen van hun
laatstverdiende salaris. Dat is al lang niet meer het geval, dat is al
lang niet meer het geval. En die eerlijkheid, dat je zegt 'jongens, dat
is er al heel lang niet meer en (...)
[geen transcript mogelijk van fragment tussen 15.02.19 en 15.04.26 uur
wegens storing op geluidsband, red]
VRAAG:
(...) het pensioenakkoord, ja, ik vroeg me af, er waren natuurlijk
twijfels over de financiële houdbaarheid van de AOW en natuurlijk
problemen bij de aanvullende pensioenen, dat wordt nu allemaal
opgelost. U bent voorstander van een kleinere overheid, hoe komen die
eindjes allemaal bij elkaar? Betekent een kleine overheid ook niet een
kleinere AOW? En wie gaat hier voor betalen, dat deze problemen
eigenlijk worden opgelost met het pensioenakkoord?
RUTTE:
Nou, ja, ik ben niet voor een lagere AOW, ik ben voor een kleinere
sociale zekerheid, in die zin dat ik wil dat zo min mogelijk mensen
afhankelijk zijn van een uitkering. Maar iemand die met pensioen is,
ja, die heeft een AOW, of ik moet mensen van 80 weer aan het werk
helpen, maar dat gaat niet gebeuren, dat is ook geen plan van dit
kabinet. Dus daar kan ik dat niet doen, wil ik het ook helemaal niet
doen. Dus die AOW blijft in stand, die blijft nu ook geborgd, die
groeit zelfs wat extra hè, zodat mensen ook wat meer flexibiliteit
hebben op de keuze wanneer ze uittreden. De tweede pijler, die is niet
voor mij...
VRAAG:
Dat gaat toch meer geld kosten?
RUTTE:
Ja, maar dat heb ik ook even uitgelegd, dat doen we, bijvoorbeeld komt
er een inkomensafhankelijke ouderenkorting, op verzoek van onder andere
de FNV, dat is iets waar zij voor gestreden hebben, dat zit er nu in.
Dus, ja, zeker, maar tegelijkertijd als ik kijk naar de totale uitgaven
van de sociale zekerheid, moeten we zorgen dat het goed in balans
blijft, en ik denk dat dat zo is. En de AOW is toch wat anders dan
iemand in de bijstand, die nog weer aan de slag kan komen. Iemand in de
AOW komt waarschijnlijk niet meer aan de slag in de meeste gevallen, of
men moet besluiten, of zij zeggen: ik ga weer aan de slag. Ik had een
chauffeur bij de fractie van 74, maar die had een AOW plus een inkomen,
dat kan ook - en reed ook nog veilig. En de tweede pijler is niet van
de overheid hè? Dat wil ik toch even zeggen, dat wordt vaak gedacht,
maar de tweede pijler is van uw werkgever, mijn werkgever, van, nou,
van onze werkgevers, van onszelf, de overheid zorgt alleen voor een
stuk fiscale ondersteuning.
VRAAG:
En u gaat de pensioenwet aanpassen zodat het toezicht anders wordt, in
de tweede pijler?
RUTTE:
Zeker, ja, na alle afspraken (onverstaanbaar, red.)
WILLEMS:
In de Tweede Kamer ontstaat steeds meer steun voor het idee om schulden
af te stempelen, hoe denkt u daarover?
RUTTE:
Kijk, ik ben daar even voorzichtig. Er is heel veel aan de gang in
Europa op dit moment. En we weten, ook bij de Grieken is heel veel aan
de gang. Alles wat ik daarover zeg wordt ook meteen weer buiten
Nederland, via Reuters etcetera, doorgekabeld naar die landen en is
daar dan weer nieuws. En er is al zo'n kakofonie aan stemmen, u kent
onze randvoorwaarden, dat is IMF-conditionaliteit, strikte adherence,
het houden door Griekenland van de afspraken, etcetera, etcetera. Daar
houden wij gewoon strak de hand aan. Wij kijken op dit moment naar het
hele stuk. Volgende week dinsdag heeft Jan Kees de Jager een debat met
de Kamer en daarna een extra vergadering van de ministers van
Financiën. En dit is echt stap voor stap, want als wij zouden besluiten
- dat is nog niet zeker - dat wij meedoen aan die volgende ronde, als
we dat zouden doen, dan wil ik dat alleen doen als ik de kiezer recht,
en de Nederlander recht in de ogen kan kijken en kan zeggen: dit is in
ons nationale belang. Alleen dan doen we het en dat vraagt ook geen
overhaaste mededelingen.
WILLEMS:
Mag ik toch vragen of het feit dat de private sector moet meedoen door
de schulden wat meer op de lange baan te schuiven, is dat ook een
voorwaarde voor...
RUTTE:
Wij zijn geneigd daar positief te kijken naar de Duitse voorstellen,
die lijken ons verstandig. En ook daar geldt dat wij volgende week het
debat met de Kamer willen voeren en aansluitend ook willen kijken naar
de discussie in de Ecofin. Uiteindelijk staat hier de beslissing aan
het eind van de lijn. En die beslissing is ja of nee en dat moet het
hele pakket dan zijn. En het risico van allerlei tussentijdse
mededelingen, u vraagt mij naar die Duitse positie van Schaüble en
Merkel, nou die lijkt ons verstandig. Dat je dus die schulden wat
doorrolt en daarmee ook de private sector, via een private sector
involvement, dwingt om ook iets van een verantwoordelijkheid te
pakken, mogelijk op vrijwillige basis, nou, etcetera, etcetera, u kent
de voorstellen. Maar dat zijn allemaal elementen, uiteindelijk moet er
een totaalpakket zijn, inclusief wat de Grieken doen, waarvan wij
zeggen: ja, dit is in het Nederlands belang, van onze pensioenen, van
onze spaarcenten, onze banen, of niet. En zo ja, dan zal het kabinet
positief besluiten en zo nee, dan besluiten we nee.
FRESEN:
Minister de Jager heeft net gezegd, het is zoals de zaken nu liggen
geen ja, het is eigenlijk een nee, zoals het nu ligt. Dat gaat dan
waarschijnlijk toch wel naar Reuters toe, zo'n uitspraak.
RUTTE:
Goed, ik zeg u nu wat ik zeg. Kijk ik kan niet, ik ga niet nu
commentaar van collega's die ik nog niet gezien heb...
FRESEN:
Het kabinet spreekt met één mond.
RUTTE:
Altijd, en wat de heer De Jager zegt dat zeg ik ook, en wat ik zeg dat
zegt de heer De Jager. En uiteindelijk geldt dus hier voor ons dat we
aan het eind van de rit beslissen.
FRESEN:
Maar het verhaal is ook nog niet (onverstaanbaar, red.). Je kan
eigenlijk niet anders, want als je die Grieken in de steek laat, even
tussen aanhalingstekens gezet, en het gaat daar mis, dan heeft dat
enorme gevolgen ook voor onze economie. Dus ik moet zeggen, ben je door
nu zo hard die onderhandelingen te voeren en die voorwaarden zo scherp
te stellen en te zeggen het kan ook een nee worden, in hoeverre speel
je dan ook met vuur voor de economie?
RUTTE:
Nee, het gaat om het besluit dat je uiteindelijk neemt en dat is een
mix van twee dingen: een, het hele pakket, voldoet dat aan de eisen die
wij daar aan stellen? En ten tweede, wat Griekenland doet, heel
belangrijk daarbij is wat het IMF daar weer vervolgens van vindt. Wij
hebben altijd gezegd, dat was een wens ook van de Kamer vorig jaar
februari, dat als je al iets doet dat altijd het IMF, want dat is geen
leuke club, die heeft altijd een beetje zurige, vervelende eisen, daar
houden wij van, als CDA en VVD, van dat soort eisen, dat als zo'n club
'ja' zegt dan moet je dat heel serieus nemen. En wij kijken
uiteindelijk aan het eind van de rit naar het hele pakket van
maatregelen en we kijken naar de instelling van Griekenland op dat
pakket. En uiteindelijk is dan bepalend hoe dat samen op elkaar
inwerkt. U hebt volkomen gelijk, een Griekse default heeft vergaande
gevolgen, ook voor onze pensioenen, voor onze banen en voor onze
besparingen. Maar je kunt natuurlijk niet een freelance bieden en
zeggen 'omdat we dat vinden gaan we eindeloos door met er geld
insteken', vandaar dat je moet kijken naar wat doet Griekenland en wat
is het pakket?
FRESEN:
Even voor de duidelijkheid: een Nederlands 'nee', het is natuurlijk nog
veel te vroeg om daar van uit te gaan, maar een Nederlands 'nee'
betekent ook dat die steun voor Griekenland er niet komt hè?
RUTTE:
Nou, ik ga dus nu niet speculeren over...
FRESEN:
(onverstaanbaar, red.)
RUTTE:
Als dan-vragen ga ik niet op in, ik schets u het proces, dit is echt
van groot belang, het gaat hier om groot geld, om belangen van
Nederlanders die een pensioen hebben, spaargeld hebben, een baan
hebben, Nederlandse bedrijven, onze belangen. Het gaat niet om
Griekenland, het gaat om Nederland. En in dat kader is het van het
grootste belang. Wat ik u schets, het kan ook 'nee' zijn, het kan ook
'ja' zijn. En waar we naar kijken is de Grieken en we kijken naar het
pakket.
FRESEN:
Maar dan vraag ik het even anders, de spelregels zijn toch dat er
unanimiteit vereist is bij zo'n besluit?
RUTTE:
Ik ga nu verder niet in op alle conditionaliteiten, want dat is ook
niet in alle gevallen precies zo en daar ga ik... kijkt u de spelregels
na, maar alles wat ik daar nu op zeg is ook een politiek signaal, dat
ga ik niet doen.
WESTER:
Mag ik nog even terug naar de cultuurbezuinigingen. Er is bijna geen
staatsbezoek of de Koningin neemt het Nationale Danstheater mee,
etcetera. Heeft dat een rol gespeeld in de afweging om niet het advies
van de Raad voor Cultuur te volgen?
RUTTE:
Nee, maar misschien neemt zij wel dat NDT mee omdat het zo goed is.
WESTER:
Maar dat heeft, op geen enkele wijze is daar iets van overleg over
geweest of dat zij gevraagd heeft: nou, doe dat nou maar niet, want die
neem ik altijd mee, die zijn zo leuk?
RUTTE:
Nee, daar is geen sprake van.
WESTER:
Nu we het toch over het Koninklijk Huis hebben. Deze week was er weer
publiciteit over het huis in Mozambique. Even los van dat verhaal,
heeft u enig idee hoe het eigenlijk staat met de verkoop op dit moment?
RUTTE:
De Kamer heeft mij daar vragen over gesteld en ik vind het netjes die
eerst te beantwoorden, dat doe ik begin volgende week.
WESTER:
Maar heeft u enig idee hoe het ermee staat?
RUTTE:
Ik heb uiteraard enig idee over allerlei zaken, maar in welke vorm en
hoe en wat, dat doe ik eerst naar de Kamer. Want ik heb er ook alle
belang bij, zeker als minderheidskabinet, om daar de sfeer goed te
houden.
WESTER:
Maar is er ook voortgang als het gaat om die verkoop?
RUTTE:
Dat zou vooruitlopen op de beantwoording van de vragen van de Kamer en
dat vind ik niet passend in het correcte verkeer tussen regering en
Kamer, al helemaal niet bij een minderheidskabinet.
WESTER:
Maar u praat ook veel eerder over de persberichten hier, dan dat u het
met de Kamer erover heeft?
RUTTE:
Nee, nee, want die gaan altijd meteen ook als u de persberichten
krijgt, zijn ook de brieven verstuurd naar de Tweede Kamer. Dus we
zorgen er altijd voor dat de Kamer tenminste gelijktijdig met u, maar
het liefst iets eerder, de informatie heeft. Tenzij u een goed lek
heeft gevonden.
WESTER:
Maar goed, wij kunnen er altijd iets eerder dan de Kamer vragen over
stellen. Dus in dit geval kan het dan toch ook?
RUTTE:
U kunt vragen stellen over stukken die wij naar de Kamer hebben
gezonden. Alleen in dit geval heeft de Kamer vragen gesteld die ik
begin volgende week zal beantwoorden. En daar kan ik dan niet op
vooruitlopen.
DE WINTHER:
Over Libië. U gaat de missie wel verlengen maar u gaat hem niet
uitbreiden met bombardementen. Waarom niet?
RUTTE:
Het punt is, we hebben besloten drie maanden geleden om deze missie zo
op deze manier te doen. Die past ook in de opzet van de NAVO, want die
heeft gezegd we hebben een behoeftestelling. En daar hebben wij op
ingetekend met deze missie. Dat doen we dus ook de komende drie maanden
en we zien op dit moment helemaal geen reden om dat uit te breiden.
DE WINTHER:
Maar in de NAVO gaan stemmen op dat Nederland meer zou moeten doen.
RUTTE:
Ja, maar er zijn ook een heleboel landen in de NAVO die helemaal niet
meedoen. Duitsland doet helemaal niet mee. Er zijn andere landen die
ook weer wat minder gaan doen. Wij blijven gewoon precies doen wat we
aan het doen zijn. Dat paste toen in de behoeftestelling van de NAVO,
die behoefte is er ook voor de komende drie maanden. Dus er is ook geen
aanleiding nu om die bijdrage uit te breiden en ook niet om in te
krimpen. We gaan iets uitbreiden met zes avitatie- en propagandamensen
die daar even dat regime gaan ontregelen, maar verder geen, maar niet
met bommen.
DE WINTHER:
Heeft u contact gezocht met de PvdA-fractie om te kijken of het
überhaupt mogelijk is om de missie uit te breiden?
RUTTE:
U weet dat voor een minderheidskabinet geldt dat bij heel veel
besluitvorming er contact moet zijn achter de schermen met fracties.
Het karakter daarvan, de precieze aard van de gesprekken en de
uitkomsten daarvan, gegeven ook het karakter van zo'n
minderheidskabinet, kan ik geen mededelingen over doen.
DE WINTHER:
Hoe kijkt u aan tegen de uitspraken van de Amerikaanse minister van
Defensie die eigenlijk veel Europese bondgenoten een verwijt maakt dat
ze niet voldoende investeren in de NAVO. Hij had het erover dat er
onvoldoende politieke wil was om het bondgenootschap overeind te
houden. Ik kan me voorstellen dat het ene niet helemaal niets met het
andere te maken heeft?
RUTTE:
Wij nemen altijd respectvol kennis van de opvattingen van de
Amerikaanse bondgenoten. U weet, er staat hier een transatlanticus, dat
doe ik in het bijzonder. Maar het heeft niet geleid tot een andere
positie.
DE WINTHER:
Maar wat vindt u vervolgens van die uitspraak dat er bondgenoten zijn
die niet voldoende doen om de NAVO overeind te houden?
RUTTE:
Dat is zo'n algemene uitspraak, daar is het moeilijk om commentaar op
te leveren.
DE WINTHER:
Maakt u zich daar geen zorgen over, over de toekomst van de NAVO en de
inzet van Amerika daarbij?
RUTTE:
Oh nee, dat is een hele andere discussie. Dan praten we niet meer over
Libië, maar over de toekomst van de alliantie, zou Luns zeggen, van de
NAVO. Dat is wel een heel nieuw breed thema. Daar wil ik wel op ingaan
maar de vraag is even of dat nu het moment is. Natuurlijk is er altijd
reden tot zorg. Tegelijkertijd de NAVO doet het al een tijdje. Levert
grote bijdragen in alle delen van de wereld. Is een alliantie van
democratische staten. Ik vind het knap wat we met elkaar bereiken, maar
als geallieerde partners zorg hebben over aspecten in het functioneren
van de NAVO is dat altijd reden om er met elkaar over te spreken. Maar
als het gaat over Libië ben ik trots op de Nederlandse bijdrage en stel
ik vast dat we veel meer doen dan een aantal andere partijen. Dat we
ook niet minder gaan doen zoals andere partijen aan het doen zijn. Maar
er is ook geen reden om het uit te breiden.
DE WINTHER:
U voelt zich niet aangesproken eigenlijk, door de Amerikaanse minister?
RUTTE:
Nee, zo heb ik het niet ervaren nee.
VRAAG:
We spreken straks mevrouw Schippers over de maatregelen in de zorg.
Toch even een vraag aan u daarover. De zorg is altijd een gevoelig
onderwerp, vooral omdat de PVV daar soms andere opvattingen over heeft
dan de coalitiepartijen. Heeft u zelf nog een rol gespeeld bij de
afstemming?
RUTTE:
Ja.
VRAAG:
Welke?
RUTTE:
Dat is allemaal onderdeel van de gesprekken die achter de schermen
moeten plaatsvinden, wat inherent is aan het karakter van een
minderheidskabinet met een gedoogpartij, en soms ook rekeninghoudend
met anderen. En daar kan ik dan verder ook geen mededelingen over doen.
VRAAG:
Heeft u bijvoorbeeld tegen de heer Wilders gezegd: die maagzuurremmers
moeten we nu echt uit het pakket halen?
RUTTE:
Nogmaals, ik kan echt niet verder ingaan, de vraag die kan ik
beantwoorden: was je erbij betrokken? Ja, dit gaat natuurlijk om hele
majeure bewegingen, logisch dat daar Maxime Verhagen en ikzelf als de
twee aanvoerders van een smaldeel in het kabinet ook bij betrokken
zijn. En ikzelf ook als aanvoerder van het team. Maar wat er dan
precies besproken wordt, en hoe? Feit is dat we er in een plezierige
sfeer goed uit zijn gekomen.
VRAAG:
Gisteravond hebt u staan debatteren over de gevolgen van het
kabinetsbeleid voor de zwakste groepen in de samenleving. De eerste
reacties zijn nu ook al binnen. Op de GGZ wordt flink doorgepakt. De
reacties zijn: het is discriminerend de meest ernstig zieke mensen
worden het hardste getroffen. Wat is uw reactie daarop?
RUTTE:
Daar ben ik het echt niet mee eens. De GGZ is ook een sector die enorm
in kosten extra aan het stijgen is, bovenop wat we al met elkaar hadden
afgesproken. En als je nou gaat kijken naar de maatregelen die we nemen
in de GGZ, dan proberen we die extra groei, die draaien we terug. Als
het gaat om het pakket dan nemen we maatregelen die de extra groei
bovenop die 15 miljard die er al bij komt, terugdraaien. Als we kijken
naar de tariefmaatregelen nemen we ook die tariefmaatregelen, die
zorgen dat we extra groei bijvoorbeeld bij de huisarts, bijvoorbeeld
bij anderen, dat we die terugdraaien. Bij de GGZ hebben we het zo
gedaan dat je bijvoorbeeld bij mensen die naar acute noodopvang moeten,
die krijgen geen eigen bijdrage te betalen, maar er zit een rare
situatie nu in dat de eerstelijns GGZ, daarvoor is een eigen bijdrage
vereist, de tweedelijns niet. Dat zetten we ook recht, dat zijn ook
weeffouten in het stelsel die we rechtzetten. Dat vind ik ook logisch.
Dan is het echt zwaar overdreven dat dat niet sociaal zou zijn. Het is
ook niet sociaal om te zeggen: we laten de kosten van de
gezondheidszorg met nog meer miljarden stijgen waardoor het helemaal
onbetaalbaar wordt.
VRAAG:
Mensen die continu en voortdurend veel nodig hebben, moeten 425 euro
eigen risico gaan betalen. U denkt dat zij dat kunnen betalen?
RUTTE:
Ook daar nemen we maatregelen om ervoor te zorgen dat als mensen zeer
veelvuldig daar gebruik van maken dat dan op een gegeven moment stopt.
Daar hebben we vandaag nog besluiten over genomen. En ook daar geldt,
als mensen het echt niet kunnen betalen zijn er altijd nog de
voorzieningen binnen de gemeente om daar op toe te zien, dat is het
vangnet van de bijzondere bijstand. Dus dat is in Nederland gewoon
netjes geregeld. Dus we hebben gewoon echt een heel goed
gezondheidszorgstelsel, ook een van de beste van de wereld trouwens,
alweer, de pensioenen zijn helemaal de beste die zitten ook in de top.
Maar het zet te veel druk op de solidariteit in deze samenleving als je
zegt: de honderden euro's komen er bij uw en mijn ziektekostenpremie
bij, de AWBZ, dat laten we maar doorlopen omdat we die moeilijke
discussies uit de weg gaan. Dat gaat niet.
VRAAG:
Vindt u eigenlijk dat te veel mensen te snel het stickertje psychische
stoornis opgedrukt krijgen?
RUTTE:
Nee, daar doe ik helemaal geen uitspraken over. Wat ik alleen zeg is
dat waar nu de situatie ontstaat dat de eerstelijns en de
tweedelijnszorg heel verschillend behandeld worden waar het
bijvoorbeeld gaat over eigen risico, het ook logisch is dat je dat een
keer rechttrekt.
VRAAG:
Het is teveel gegroeid? Er wordt teveel aan GGZ uitgegeven.
RUTTE:
In het algemeen zie je dat de kosten voor de gezondheidszorg enorm
stijgen. En wat nu Edith Schippers doet en dit kabinet, dat vind ik ook
heel verstandig, dat is dat we deels ook kijken bij de patiënten in die
sectoren waar veel meer gebruik van gemaakt wordt, dat je ook aan de
patiënten wat meer vraagt. Dat vind ik heel normaal, dat vind ik ook
sociaal, dat vind ik ook solidair. Ten tweede dat je zegt tegen artsen
bijvoorbeeld waar het gaat om tariefmaatregelen, ook jullie moet wat
bijdragen. En je kijkt ook naar de pakketmaatregelen. En als je dat
niet doet zouden we niet met 15 miljard stijgen, dan zouden ze bijna 20
miljard oplopen die kosten voor de gezondheidszorg. Ja, dat is
simpelweg niet meer te financieren.
VRAAG:
Wat als je nu depressief wordt van alle bezuinigingen van dit kabinet?
RUTTE:
Dan hebben we in Nederland een onwaarschijnlijk goed
gezondheidszorgstelsel waar je terecht kunt, wat toegankelijk is, ook
voor mensen met heel weinig geld en moeilijke posities.
VRAAG:
U zei er zitten weeffouten in het stelsel en die zetten we recht. Welke
weeffouten bedoelt u dan?
RUTTE:
Dat er een verschil is tussen de eigen betalingen in de eerstelijns GGZ
en de tweedelijns GGZ
FRESEN:
Er zijn mensen in de sector zelf die zeggen als je hogere bijdragen
gaat vragen, dan gaan mensen minder snel naar de psycholoog. En dan kom
je uiteindelijk voor hogere kosten te staan. Want dan worden mensen
zwaarder ziek en dan komen ze helemaal nooit meer aan het werk. Dus je
haalt een stuk preventie eruit die nu juist ook soms de kosten drukt.
Wat zegt u tegen die kritiek?
RUTTE:
Die mensen moeten dan eigenlijk pleiten voor een national health
service zoals Engeland die heeft, die volledig betaald wordt uit de
belastinginkomsten. Waarin helemaal geen sprake is van eigen bijdragen
of wat dan ook.. En ik denk niet dat ze die willen hebben. Want als je
dat systeem gaat vergelijken en de kwaliteit ervan, met ons
gezondheidszorgstelsel dan is het onze echt veel beter.
FRESEN:
U bent niet bang dat dit ergens anders weer leidt tot veel meer kosten
voor de samenleving.
RUTTE:
Nee.
JULIUS:
U voert geen bombardementen uit op Libië. Dat siert u, het is de
bescherming van de bevolking. Want ik had de NAVO van de week in de
radio en die was toch nog wel kritisch over dat feit. Maar ik heb u
indertijd gevraagd of u iets wist van dat schip wat uitgehongerd was en
uitgedorst. Daar had ik u naar gevraagd, daar wist u niets van en zou
er naar kijken, tenminste u zou het onderzoeken. Dat is misschien niet
aan de orde geweest, maar wilt u dat alsnog doen? Want het is
natuurlijk wel belangrijk dat een heel schip wordt uitgehongerd.
RUTTE:
Ja natuurlijk is het belangrijk, maar ik heb geen idee waar het over
gaat.
JULIUS:
Maar u gaat het wel doen? Gaat u dit wel bekijken?
RUTTE:
Ik heb echt geen idee, ik heb zelfs geen klepel of een klok nu.
JULIUS:
Nou we hebben het er uitvoerig hier op de persconferentie over gehad.
Hoe heet het blad ook alweer, de Volkskrant, en de Guardian die hebben
toch wel behoorlijk, dat werd gezien als onzin door de NATO want dat
was allemaal onzin. Maar toen heb ik daar vragen over gesteld en we
zijn daar wel mee bezig. U heeft het zelfs opgeschreven, dat u van
niets wist. Dat heb ik niet gepubliceerd. Waarom niet? Want ik vind het
heel raar als een minister-president zegt dat hij van niets wist. Dan
heeft hij van de Rijksvoorlichtingsdienst....
RUTTE:
Ik kan u verzekeren dat ik van heel veel dingen niet alle details ken.
JULIUS:
Nee, dat weet ik. Vandaar dat de Rijksvoorlichtingsdienst u moet
informeren. En ik wil nogmaals vragen...
SCHROVER:
U wilt het eigenlijk mij vragen.
JULIUS:
Ja, ik wil het nogmaals vragen, en dat is heel scherp, of u toch hier
geïnteresseerd in bent, dat heeft u ook laten merken gezien ook dat u
niet bombardeert, of u dus wil kijken wat er nou precies aan de hand is
geweest daar in die tijd.
SCHROVER:
Ik denk dat de minister-president aan zijn ambtenaren gaat vragen om
dat eens na te zoeken.
RUTTE:
Bij deze. Ik vind dat een verstandig antwoord.