Meer steun voor brandbrief tegen cookiewet
Persbericht van Samenwerkende organisaties van de
internetbranche
Amsterdam, 10 juni 2011 NOS en NRC Media hebben aangegeven zich achter
de oproep van de samenwerkende organisaties uit de internetbranche te
scharen. Deze organisatie hebben vanmiddag een brief naar de media en
de politiek gestuurd waarin ze aangeven verbaasd te zijn over een
amendement van PVV, PvdA en D66 waarover dinsdag a.s. gestemd zal
worden.
Alhoewel de woordvoerders van PVV, D66 en PvdA zeggen de internetters
een warm hart toe te dragen, hebben zij een amendement opgesteld dat de
surfervaring grote schade toebrengt. Bovendien gaan zij volledig
voorbij aan het onlangs gelanceerde volg-me-niet register, een
initiatief dat recht doet aan het gebruiksgemak van internet, de
privacy van de webbezoeker en de concurrentiepositie van de Nederlandse
online industrie in Europa.
Gebruikersgemak verslechtert
Online adverteerders plaatsen reclame cookies om webbezoekers
advertenties te tonen op basis van hun surfgedrag. Deze advertenties
betalen de 'gratis' content op internet. Europa verplicht organisaties
die cookies plaatsen nu om internetters hier beter over te informeren
en hen te wijzen op de mogelijkheden cookies te weigeren via de
beveiliging van de browser. Maar Nederland wil nu het beste jongetje
van de klas zijn door extra strenge regels voor cookies te
introduceren, die hun doel compleet voorbij schieten. PVV, PvdA en D66
willen ondubbelzinnige toestemming voor cookies, waarbij de
webgebruiker telkens actief moet aangeven of hij een cookie wil. Een
bijzonder slecht idee aangezien het gebruiksgemak van internet zal
verslechteren wanneer een bezoeker per site 10x toestemming moet geven,
er schijnveiligheid ontstaat doordat de gebruiker de schermen
automatisch zullen wegklikken, betaalde content en pop-ups toenemen
omdat bedrijven andere verdienmodellen moeten gebruiken en tenslotte de
concurrentiepositie van Nederland in Europa verslechtert: Het voorstel
ondermijnt de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven ten
opzichte van andere landen. En het probleem verdwijnt niet:
buitenlandse bedrijven kunnen wel cookies plaatsen op pc's van
Nederlandse gebruikers.
Volg-me-niet-register
Het Europese bedrijfsleven heeft de politiek een oplossing voorgesteld
die deze problemen niet kent. Bij deze uitwerking bevat reclame op
basis van surfgedrag een icoon. Een klik op het icoon leidt de
webbezoeker naar de website (www.youronlinechoices.eu/nl) die op een
heldere manier meer informatie geeft over cookiereclame en de bedrijven
die hierin actief zijn. Daarnaast bevat de website een volg-me-niet
register met een overzicht van cookies op de pc en de mogelijkheid deze
met één druk op de knop uit te schakelen. Eurocommissaris Neelie Kroes
heeft het proces begeleid en ons omringende landen als Engeland en
Frankrijk hebben de regeling omarmd. Ook de Consumentenbond is
voorstander van heldere zelfregulering, als aanvulling op wetgeving.
De bedrijven zijn erg blij dat nu ook de NOS en NRC Media zich achter
hun oproep scharen. de volgende organisaties ondersteunen de oproep:
Bindinc.
BVA (Bond van Adverteerders)
Centrum voor Merk & Communicatie
DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association),
De Persgroep NV
Hearst Magazines Netherlands BV
IAB (Interactive Advertising Bureau),
NRC Media
NOS
NUV (Nederlands Uitgeversverbond)
Sanoma Media
Telegraaf Media Groep NV
Veronica Uitgeverij B.V.
VINEX (Verenigde Internet Exploitanten)
Wegener
WPG Uitgevers b.v.
Razende Robot Reporter