IBM
Nieuws
IBM past analytics toe bij stedelijke operationele diensten en helpt
steden `slimmer' te worden
ARMONK - 7 juni 2011: IBM (NYSE: IBM) heeft vandaag het IBM Intelligent
Operations Center for Smarter Cities geannonceerd: een nieuwe
technologische oplossing die steden van elke omvang moet gaan bijstaan
bij het krijgen van een helikopter view van informatie verspreid over
departementen en agentschappen.. Door het verstrekken van digitale
inlichtingen vanuit een centraal commandocentrum aan operationele
diensten, zullen steden gemakkelijker problemen kunnen voorspellen,
reageren op crisissituaties en middelen beter aansturen.
Het Intelligent Operations Center for Smarter Cities stelt steden in
staat om informatie- en bedrijfsanalyse in te zetten om slimmer en
sneller beslissingen te nemen. Daardoor kunnen de plaatselijke
leidinggevenden een groot aantal gebeurtenissen beter afhandelen, zowel
gepland als ongepland, zoals de inzet van onderhoudspersoneel voor het
repareren van pompen voordat ze breken, het attenderen van
brandweerteams op gebroken brandkranen bij een incident of het
voorspellen van verkeershinder en het voorbereiden van
omleidingsscenarios.
IDC Government Insights schat de marktkansen voor Smarter Cities
Informatie Technologie op 34 miljard dollar in 2011. Per jaar zal dit
naar verwachting met 18 procent toenemen tot 57 miljard dollar in 2014.
"Alle steden bestaan uit een complex systeem van systemen die allemaal
onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Het Intelligent Operations
Center for Smarter Cities doorziet het gedrag van de stad als geheel en
maakt daardoor beter gecoördineerde en snellere besluitvorming
mogelijk, op basis van diep inzicht in de manier waarop elk stedelijk
systeem zal reageren op een bepaalde situatie," aldus Anne Altman,
general manager Global Public Sector bij IBM. "Wij zijn betrokken bij
meer dan 2000 smarter cities initiatieven wereldwijd en zijn nu in
staat om best practices en oplossingen toe te passen die kunnen worden
aangepast aan de grootte van elke stad."
Nu het grootste deel van de wereldbevolking in stedelijke gebieden
woont, worden onmisbare openbare voorzieningen zoals drinkwater,
elektriciteit en vervoer tot het uiterste op de proef gesteld. Voor de
inwoners kan een "smarter city" bijvoorbeeld betekenen dat ze
automatisch de snelste manier kunnen vinden om op hun werk te komen,
dat ze kunnen vertrouwen op de water- en elektriciteitsvoorziening en
dat de straten veiliger worden. Bovendien verwacht de burger van dit
moment dat zijn of haar levensstandaard op peil blijft.
Vanuit een gecentraliseerd operationeel centrum kunnen de steden:
* Nauwkeurig digitale informatie verzamelen, analyseren, en inzetten
over fysieke systemen en services, zoals openbare veiligheid,
transport, watervoorziening, gebouwen en sociale services en
agentschappen
* Het real-time analyseren van informatie om zo betere modellen op te
stellen en de problemen beter te voorspellen, zodat de impact en
verstoringen voor burgers geminimaliseerd wordt.
* De real-time informatie uit verschillende stedelijke systemen
integreren om beter gecoördineerde besluitvorming mogelijk te maken
voor een snelle respons op incidenten en calamiteiten.
Het Intelligent Operations Center for Smarter Cities combineert
gepatenteerde analytics technologieën, gecreëerd door IBM Research in
samenwerking met steden rond de wereld, alsook vooruitstrevende
technologieën gekocht in recente acquisities. Het is ook ontworpen om
te werken op `IBM workload-optimized systems'.
Het Intelligent Operations Center for Smarter Cities kan naar believen
worden uitgebreid, zodat er een scala aan integratieprojecten binnen de
stad of binnen agentschappen en departementen mogelijk wordt.
Bestuurders kunnen service oplossingen van IBM of IBM partners inzetten
die het management van stedelijke services zoals openbare veiligheid,
transport, water, bouw en energie management integreren met het
Intelligent Operations Center. Voorbeelden hiervan zijn o.a. het
management van openbare veiligheid, transport en water.
Openbare veiligheid: IBM stelt real-time analyse oplossingen
beschikbaar die het veiligheidsexperts mogelijk maken om binnen hun
budget misdaad te bestrijden, eerstelijns hulpverleners te beschermen
en de dienstverlening aan de bevolking te verbeteren. Lokale, staats-
federale- en non-gouvernementele autoriteiten kunnen de intelligentie
inzetten van sensoren, misdaad databases, camera's en geïntegreerde
communicatie om slimmere en snellere beslissingen te nemen. IBM's video
analyse software, die werkt samen met het Intelligent Operations Center
for Smarter Cities, kan meteen fysieke veiligheidsrisico's detecteren
en hierop actie ondernemen.
Transport: Verkeer is in elke stad een cruciaal onderdeel van de
dagelijkse gang van zaken. In de VS bijvoorbeeld staan elk jaar naar
schatting alle Amerikanen samen 3,7 miljard uur in de file (hetgeen
neerkomt om vijf dagen per persoon). De huidige vervoerssystemen en
infrastructuren zijn al zwaar belast en de belasting neemt nog steeds
toe als gevolg van de bevolkingsgroei en de toegenomen mobiliteit. Met
behulp van analytics technologie biedt IBM reizigers in real-time
verkeersinformatie voor verschillende transportmiddelen, zodat ze de
beste route kunnen kiezen. Het Intelligens Operations Center maakt het
bijvoorbeeld voor analisten mogelijk om te anticiperen op
verkeershinder en het mogelijk maken van `What If' scenario's, waardoor
er mogelijkheden ontstaan om verkeersopstoppingen te beperken.
Geautomatiseerde richtlijnen kunnen communicatie en samenwerking tussen
verschillende departementen en naar de burger bevorderen. IBM bouwt ook
geïntegreerde platforms voor het afhandelen van de betaling voor
vervoersdiensten, zoals tol voor wegen en bruggen, tickets voor het
openbaar vervoer, parkeerkosten, en elektronische systemen voor
kilometerbeprijzing, waarbij weggebruikers worden aangeslagen op basis
van het aantal afgelegde kilometers en de tijd van de dag waarop de rit
werd gemaakt.
Water: In totaal liggen er in alle steden ter wereld miljoenen
kilometers waterleiding onder de grond, waarvan een groot deel ouder is
dan 100 jaar. Momenteel gaat in sommige gevallen tot zo'n 60 procent
van het water verloren als gevolg van lekkende leidingen, maar door een
doordachte combinatie van planning en nieuwe technologie kunnen
onderhoud en reparatie van het waterleidingnet een enorme sprong
voorwaarts maken. De near-real-time analyticssystemen van IBM kunnen de
conditie van het watersysteem volledig in kaart brengen, van de
zuiverings- en pompinstallaties tot de hoofdwaterleidingen, de
opslagbassins en de laboratoriumapparatuur. De mogelijkheid om deze
systemen in real-time te bewaken, betekent dat potentiële problemen
(zoals een geknapte hoofdwaterleiding, een gebroken pomp of een
gevaarlijke overstroming van het riool) snel kunnen worden opgespoord
en opgelost - of zelfs worden voorspeld en voorkomen. Na verloop van
tijd kan een toegenomen bewustzijn van de waterconsumptie leiden tot
veranderingen in de houding, het gedrag en de gewoonten die gunstig
zijn voor het milieu.
Het ontwerp van het Intelligent Operations Center for Smarter Cities
vereenvoudigt het bouwen, hergebruiken en toevoegen van geavanceerdere
tools die het volledige scala aan burger services kunnen aanbieden.
Deze Smarter Cities oplossingen zijn gecreëerd vanuit bestaande assets
en bieden gebruikers componenten die zich al bewezen hebben in de echte
wereld. "Voor Nederlandse steden met een toenemende druk op de
taakuitvoering is het Intelligent Operations Center een efficiente
manier om met ICT (proces)innovatie door te voeren die uiteindelijk
kostenbesparend zijn", aldus Haydee Sheombar, IBM´s Smarter Cities
Leader Benelux. IBM is een community van Business Partners aan het
opzetten die zich inzetten om aanvullende oplossingen te ontwikkelen,
met expertise in vakgebieden zoals architectuur, water management, en
apparatuur zoals video camera's en slimme meters, en software voor
stadsdiensten. Business Partners die met IBM werken zijn o.a.: AECOM,
Badger Meter, Esri, Telvent, Veolia Water North America and
VirtualAgililty.