Adfiz
Conclusie Adfiz-seminar: "Van samenwerken word je beter"
Met oog op de veranderende rol tussen intermediair en aanbieder
organiseerde Adfiz op 8 juni jongstleden een seminar over samenwerking
en de inkoopkracht van het intermediair. Het panel en de aanwezige
leden waren het over de belangrijkste uitkomst eens: "samenwerken
loont".
In dat licht werd ook ketenintegratie aan de orde gesteld. Fop de Groot
(voorzitter van de Adfiz ICT-commissie) riep de leden op de koppeling
met A-Plaza te laten activeren. "Voor gebruikers van ANVA en Unit 4 kan
dit door slechts één telefoontje worden ingeregeld. De koppeling is al
actief en werkt binnen een kwartiertje. Een aantal aanbieders maakt al
gebruik van A-Plaza. Door deze voor het eigen kantoor te laten
activeren, wordt je automatisch gekoppeld aan iedere partij die hiervan
gebruik gaat maken."
Om de discussie over het onderwerp samenwerking/inkoopkracht aan te
moedigen was een panel samengesteld bestaande uit: Herman Broere
(Noordeloos Groep), Christian Dijkhof (HypotheekCompany), Geert
Hendrikx (Coöperatie DAK), Lex van Kampen (Van Kampen Groep) en Bas de
Voogd (Voogd & Voogd).
Panel o.l.v. Bob Veldhuis
Van links naar rechts: Lex van Kampen, Geert Hendrikx, Christian
Dijkhof, Herman Broere, Bas de Voogd en staand: Bob Veldhuis.
Hoewel het panel op punten een uitgesproken opvatting ventileerde,
bleef een echte discussie met de zaal uit. De leden spraken het panel
niet zozeer tegen, maar deelden veelal hun eigen ervaringen mede of
nuanceerden de opvattingen van het panel. Resultaat: een constructieve
uitwisseling van ideeën en aanbevelingen. Zo ook gaf het panel op
verzoek van discussieleider Bob Veldhuis het volgende advies aan het
intermediair: zorg dat je zoveel mogelijk relevante informatie van de
klant in je systeem verzamelt, bepaal waar je over drie jaar met je
bedrijf wilt staan (blijf daar naar handelen), elimineer die
activiteiten waar de klant niet voor wenst te betalen en klankbord en
zoek de samenwerking met gelijkgestemde kantoren.
Verder werd gediscussieerd aan de hand van verschillende stellingen. De
stelling "Adfiz moet zelf een verzekeraar of bank oprichten" kon niet
op grote steun van de leden rekenen. Als bezwaren werden geuit het in
het geding komen van de geloofwaardigheid van Adfiz
(belangenbehartiging is de belangrijkste functie van Adfiz) en het feit
dat een onafhankelijk intermediair en pluriformiteit van aanbieders
noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de markt. Overigens
was er vanuit de zaal wel sympathie voor het oprichten van een eigen
bank omdat de banken een steeds sterkere positie gaan krijgen, steeds
meer marge van de klant pakken en het intermediair daar nu onvoldoende
voet aan de grond krijgt.
Hendrikx trok een parallel met de sport ten aanzien van hoe het
intermediair zich op de toekomst moet voorbereiden: "Een klein
generalistisch intermediair moet niet te ver vooruit kijken. Zijn
streven moet zijn de finale te halen. Daarvoor moet hij voor iedere
kwalificatiewedstrijd het juiste team opstellen en goed kijken naar de
concurrentie. Hij moet van wedstrijd naar wedstrijd leven. Dat kan
alleen maar het intermediair want die is zo flexibel als elastiek. Het
kleinere intermediair gaat het absoluut redden, misschien nog wel beter
dan de grote partijen."
In het verlengde hiervan kende het panel de grootste overlevingskansen
toe aan het professionele intermediair. Hiertoe rekenen zij al het
intermediair dat zich aanpast aan veranderende wet- en regelgeving. Wel
onderkende zij tevens dat het intermediair gezien de veelheid aan
veranderingen murw is. Veel intermediair heeft het gevoel er alleen
voor te staan. Juist dan kan samenwerken in welke vorm dan ook
(intercollegiaal overleg, aansluiting bij een franchisegever of service
provider) uitkomst bieden. Een conclusie die eveneens door de zaal werd
gedeeld.