10-06-2011
Inspectierapport InHolland toont manco lumpsum aan: Investeer hbo-bekostiging
rechtstreeks in collegezaal
De Algemene Onderwijsbond heeft ontsteld kennisgenomen van het bericht
dat collegeleden van InHolland tussen 2006 en 2010 ruim 900 duizend
euro verspilden aan foute declaraties en onzorgvuldigheid. `Het zegt
veel over de verkeerde bestuurscultuur die er in de voorbije jaren
heeft geheerst: de toenmalige collegeleden verkwistten rijkssubsidie
aan randzaken, terwijl ieder dubbeltje dat bij die instelling aan
onderwijs werd uitgegeven, drie keer moest worden omgedraaid.
Beschamend,' vindt AOb-bestuurslid Ben Hoogenboom.
Het enorme declaratiebedrag moet wat de AOb betreft ook zo snel
mogelijk worden teruggevorderd, maar niet bij de instelling.
Hoogenboom: `InHolland zit al in de hoek waar de klappen vallen. Door
de stroom aan negatieve publiciteit ligt die instelling onder het
vergrootglas. Er moeten daar onder grote druk grote sprongen voorwaarts
worden gemaakt.'
De Onderwijsinspectie geeft oud-bestuurders als Elbers en Labruyere
tercht een flinke veeg uit de pan. Zij hebben de afgelopen jaren meer
dan 900 duizend euro van die instelling over de balk gegooid. De AOb
vindt het onverantwoord dat instellingsbestuurders op zo'n manier met
belastinggeld kunnen omgaan. `InHolland had dat geld moeten uitgeven
aan het geven van goed onderwijs.
Dat is een punt van zorg: terecht wil staatssecretaris Zijlstra het
teveel gedeclareerde bedrag terugvorderen. Als hij echter voor straf
nog eens negen ton subsidie kort op de hogeschool, zijn personeel en
studenten twee keer de dupe.'
Al jaren stelt de Algemene Onderwijsbond de beloning van bestuurders in
het onderwijs ter discussie. De top van InHolland gold al die tijd als
prominent voorbeeld van hoe het niet moet
Uit het vandaag verschenen rapport van de Onderwijsinspectie blijkt dat
het nog veel erger was. `Het hele verhaal geeft maar weer eens aan wat
er allemaal kan mis gaan bij de bekostiging. Staatssecretaris Zijlstra
moet de bekostiging voor het hbo zoveel mogelijk rechtstreeks naar de
collegezaal sturen, door te investeren in meer en betere docenten en
intensievere lesprogramma's.'
Algemene Onderwijsbond