GVB
Meer veiligheid in het OV
10 juni 2011
GVB medewerkers beoordelen de veiligheid in en rond het openbaar
vervoer in Amsterdam in 2010 met een gemiddeld rapportcijfer van 6,7.
Ook geven zij dit jaar een weer hogere waardering voor het
veiligheidsbeleid dat GVB voert en is hun veiligheidsgevoel in het OV
vergroot.
De ondervraagde reizigers sluiten zich hierbij aan: ook zij voelen zich
veiliger in het OV, of op zijn minst even veilig.
Hiermee laat GVB zien dat de jarenlange integrale aanpak, ook echt
resultaat oplevert. Dit blijkt uit de landelijke personeelsmonitor die
tweejaarlijks door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) wordt
uitgevoerd.
Integrale aanpak
In 1999 is GVB gestart met het aanpakken van de problemen op het gebied
van sociale veiligheid. Incidenten worden in deze aanpak niet als op
zichzelf staande gebeurtenissen gezien, maar er wordt gekeken naar
oorzaken en verbanden. Dit heeft geleid tot een integrale aanpak van de
problemen in het openbaar vervoer. Enkele van de meest in het oog
springende maatregelen zijn de terugkeer van de conducteur op de tram,
camera's in alle bussen en trams en op alle metrostations,
scholierenvoorlichting, weerbaarheidcursussen voor rijdend personeel,
de aanpak van het zwartrijden in de metro en meer toezicht en service.
GVB werkt hierbij ook regelmatig samen met Stadstoezicht, Dienst
Infrastructuur Verkeer en Vervoer, het Openbaar Ministerie en politie
om agressie en geweld in het OV zo goed mogelijk aan te pakken of te
voorkomen.
Veiligheidsmaatregelen GVB
De cijfers uit de personeelsmonitor laten zien dat maatregelen op het
gebied van sociale veiligheid ook écht effect hebben. Van de eigen
medewerkers geeft 23% aan dat GVB veel doet aan veiligheid. In 2008 was
dit nog 20%. Ook zijn de medewerkers steeds positiever. In 2006 had 67%
een positief beeld over de veiligheidsmaatregelen, in 2010 is dat
74%.Het rapportcijfer dat medewerkers hiervoor geven is een 6,4.
Hiermee scoort GVB 0,2% hoger dan het landelijk gemiddelde.
Veiligheidsgevoel
De integrale aanpak van de problemen op het gebied van sociale
veiligheid moet leiden tot minder incidenten en een beter
veiligheidsgevoel (subjectieve veiligheid) van zowel reizigers als
medewerkers. In 2010 geeft 53% van de GVB medewerkers aan dat zij zich
zeer veilig voelen in het OV, tegenover 47% in 2008. Ook de reizigers
gaven in de landelijke monitor aan dat zij zich veiliger voelen of dat
hun veiligheidsgevoel op hetzelfde niveau is gebleven. Minder
incidenten Ook het aantal strafbare en niet stafbare incidenten is
afgenomen (objectieve veiligheid). Zo laten de meest recente uitkomsten
zien dat het percentage bedreigingen bij GVB met 10% gedaald is, het
percentage mishandelingen van 11% naar 6% is gegaan - en daarmee op het
landelijke gemiddelde is gekomen. Daar komt zelfs bij dat het
percentage diefstallen lager (5%) is dan het landelijk gemiddelde (7%).