ICT~Office, branchevereniging IT-, Telecom- en Officebedrijven
'Cookieverbod' hindert internetgebruik
10 jun 2011 om 15:46
PVV, PvdA en D66 willen dat internetgebruikers in de toekomst expliciet
toestemming moeten geven voor cookies. ICT~Office roept de Tweede Kamer
op om dit te verwerpen en het kabinetsvoorstel voor het gebruik van
cookies te steunen. Het kabinetsvoorstel zorgt ervoor dat gebruikers
goed worden geïnformeerd over cookies en toestemming kunnen geven via
de beveiligingsinstellingen van hun browser.
Dinsdag 14 juni wordt over een amendement van PVV, PvdA en D66 gestemd,
dat neerkomt op een vergaand 'cookieverbod'. Door dit 'cookieverbod'
moet de internetgebruiker bij webpagina's die hij bezoekt expliciet
aangeven of hij de cookie(s) van die site accepteert. Dit gaat veel
verder dan het wetsvoorstel van de regering. ICT~Office roept
Kamerleden daarom op om tegen dit voorstel van PVV, PvdA en D66 te
stemmen.
Cookies zijn bedoeld om het gebruik van internet gemakkelijker te
maken. Zo slaan cookies voorkeuren op als de taal van de webpagina.
Tegelijk zorgen cookies ervoor dat advertenties relevant zijn voor de
gebruiker. Via deze advertenties wordt 'gratis' content op het internet
mogelijk. Als gebruikers dit niet wensen, kunnen zij dat eenvoudig
aanpassen in de browserinstellingen. ICT~Office vindt dit belangrijk en
steunt daarom ook het voorstel van het kabinet.
Een 'cookieverbod' hindert internetgebruik. PVV, PvdA en D66 willen een
ondubbelzinnige toestemming voor cookies, waarbij de internetgebruiker
telkens actief moet aangeven of hij een cookie accepteert. Dit is erg
gebruiksonvriendelijk. Daarbij gaat dit voorstel verder dan de Europese
regelgeving voorschrijft. ICT~Office is tegen een dergelijke extra
strenge nationale toevoeging. Nederland loopt hierdoor in Europa uit de
pas en verliest aan concurrentiepositie.
ICT~Office hecht veel waarde aan het beschermen van persoonsgegevens.
Het is echter veel effectiever om gebruikers hierover goed te
informeren, zodat men heldere en duidelijke keuzes kan maken op het
gebied van privacy. Dit is ook de oplossing die online adverteerders
onlangs hebben aangekondigd. Hiermee regelen de adverteerders dat via
een icoon op websites gebruikers online reclame kunnen uitschakelen. De
gebruiker bepaalt hiermee op eenvoudige wijze het gewenste
privacyniveau.
* Business Stimulering