Nederlandse én Duitse studenten geven gedegen advies aan Nederlandse
ondernemers
Op woensdag 8 juni 2011 presenteerden studenten van de Hogeschool van
Amsterdam en studenten van de de FachHochschule in Dortmund de
resultaten van hun studie naar de Duitse markt. Zij deden dit onderzoek
in opdracht van 7 Nederlandse MKBâers die kennis zochten om de Duitse
markt te betreden. De studenten kwamen met goed onderbouwde adviezen en
gaven met recht een kijkje in de Duitse markt.
Duitsland is met ruime voorsprong de belangrijkste handelspartner van
Nederland. Maar als Nederlandse ondernemer is het lastig in te schatten
op welke manier je deze markt goed kunt betreden. Telecom-ondernemer
Dirk Schluter van Fonk Mobile vertelt: âWij vroegen ons af of dit wel
het juiste moment is om de Duitse markt te betreden. En zo ja, hoe we
ons dan het best kunnen positioneren. De studenten kwamen met een
duidelijk onderbouwd antwoord: Ja, dit is het moment. Fonk Mobile zal
op dit moment binnen het vakgebied in Duitsland een voorloper zijn en
juist nu is het dus interessant om de stap naar de Duitse markt te
zetten. Daarbij hebben de studenten ons goede insights in de Duitse
markt gegeven en gaan we het advies verder uitwerken.â
De studenten hebben een analyse van de markt gemaakt, gekeken naar de
potentiële afnemers, de concurrentiepositie en de omgevingsfactoren
die van invloed waren op een specifieke ondernemer. Ook Hans Ubbink en
Lightmaker B.V. zijn enthousiast over de werkwijze van de studenten:
âDe studenten hebben ons een spiegel voorgehouden en ons gewezen op
onze zwakke plekken als onderneming. Hun argumenten staan als een huis
en we zijn erg blij met de nieuw verworven inzichten.â âIk heb vandaag
gewoon een perfecte tip gekregen voor een partij in Duitsland om mee
samen te werken. Dat ga ik zeker verder onderzoeken.â
Â
Tijdens de presentaties bleek dat de teams van Nederlandse en Duitse
studenten gedegen onderzoek hadden gedaan en hun stellingen konden
onderbouwen. De eindrapportages en presentaties waren sterk en de
studenten hadden duidelijk hun pitch-vaardigheden en Engels
bijgespijkerd. Waren de studenten tijdens de eindpresentaties nog wat
gespannen, hun enthousiasme bleek vooral bij de bekendmaking van het
beste advies per ondernemer. De winnende teams werden onder luid
gejuich van ruim 250 aanwezigen gefeliciteerd.
Driehoek MKB, studenten en internationaal denken
Dirk Minne Vis, regiodirecteur Syntens stelt: âDit is Nederland, hier
werken we internationaal samen om de juiste kennis voor het MKB
beschikbaar te stellen.â Marije Hovestad, innovatieadviseur van Syntens
vult aan: âDoor inzicht in de markt te geven aan MKB-ondernemers worden
letterlijk nieuwe omzetkansen zichtbaar. En ook onze relaties als
brancheverenigingen Modint, Mitex en de BNO hebben dit project zeer
succesvol gemaakt.â
De Hogeschool van Amsterdam geeft aan met dit project verschillende
doelen voor ogen te hebben. Docent A. Pereboom: âWe willen studenten
leren werken in opdracht van een bedrijf en bovendien internationaal
samen te werken. Ruim 60% van de Nederlandse studenten gaat in de
toekomst werken in het MKB dus die ervaring is belangrijk. Hier hebben
we een ultieme driehoek van MKB, studenten en internationaal denken
gecreëerd.â
Gemis in Duitsland
Thorsten Ruben van de Fachhochschule Dortmund is onder de indruk van
het project: âIn alle gevallen is de ondernemer -als klant- uitstekend
bediend en het proces van samenwerking tussen de studenten was zeer
interessant. Er zijn wel degelijk cultuurverschillen merkbaar geweest.
Daarbij is de samenwerking tussen onze hogescholen erg goed verlopen.
Wij missen in Duitsland oprecht een organisatie als Syntens die kennis
en ondernemers daadwerkelijk bij elkaar brengt. Sinds ik Syntens ken
vind ik dit een schitterende manier om ondernemers te helpen en
studenten bovendien een unieke ervaring te geven.â
Bijzonder is dat de Nederlandse en Duitse kennisinstellingen dit
project volledig samen hebben ingezet in samenwerking met Syntens,
innovatienetwerk voor ondernemers en het project KansenKanon. Met de
ondertekening van een convenant tussen Syntens en de HES (Hogeschool
voor Economische Studies Amsterdam, onderdeel van de Hogeschool van
Amsterdam) is kennis voor ondernemers veel toegankelijker geworden.
Syntens