Einde surfgemak op internet door PVV voorstel
Persbericht van Nederlands Uitgeversverbond
Politiek gaat voorbij aan 'Volg-me-niet register'
Met grote verbazing hebben ondergetekenden afgelopen woensdag 8 juni
geluisterd naar het Tweede Kamerdebat over de
Telecommunicatiewetgeving. Alhoewel de woordvoerders Telecom van PVV,
D66 en PvdA zeggen de internetters een warm hart toe te dragen,
presenteren zij een amendement dat de surfervaring grote schade
toebrengt. Bovendien gaan zij volledig voorbij aan het onlangs
gelanceerde volg-me-niet register, een initiatief dat recht doet aan
het gebruiksgemak van internet, de privacy van de webbezoeker en de
concurrentiepositie van de Nederlandse online industrie in Europa.
Online adverteerders plaatsen reclame cookies om webbezoekers
advertenties te tonen op basis van hun surfgedrag. Deze advertenties
betalen de 'gratis' content op internet. Europa verplicht organisaties
die cookies plaatsen nu om internetters hier beter over te informeren
en hen te wijzen op de mogelijkheden cookies te weigeren via de
beveiliging van de browser. Een goede zaak. Maar Nederland wil nu het
beste jongetje van de klas zijn door extra strenge regels voor cookies
te introduceren, die hun doel compleet voorbij schieten. PVV, PvdA en
D66 willen ondubbelzinnige toestemming voor cookies, waarbij de
webgebruiker telkens actief moet aangeven of hij een cookie wil. Een
bijzonder slecht idee omdat:
-Het gebruiksgemak van internet verslechtert: Als een gebruiker in een
gemiddelde internetsessie tien internetsites bezoekt, moet hij per site
(10x) of per cookie (100x) toestemming geven.
-Schijnveiligheid ontstaat: de gebruiker klikt de schermen op 'de
automatische piloot' weg en leest de boodschap niet meer.
-Meer gegevens worden vastgelegd: Organisaties die cookies plaatsen
moeten veel meer gegevens gaan vastleggen in verband met de bewijslast
bij eventuele klachten, dit leidt tot een grotere inbreuk op de
privacy.
-Content op internet verschraalt: gratis websites zijn afhankelijk van
online advertenties gebaseerd op cookies
-Betaalde content en pop-ups toenemen: bedrijven moeten andere
verdienmodellen zoeken.
-De concurrentiepositie van Nederland in Europa verslechtert: Het
voorstel ondermijnt de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven
ten opzichte van andere landen. En het probleem verdwijnt niet:
buitenlandse bedrijven kunnen wel cookies plaatsen op pc's van
Nederlandse gebruikers.
Het Europese bedrijfsleven heeft de politiek een oplossing voorgesteld
die deze problemen niet kent. Bij deze uitwerking bevat reclame op
basis van surfgedrag een icoon. Een klik op het icoon leidt de
webbezoeker naar de website (www.youronlinechoices.eu/nl) die op een
heldere manier meer informatie geeft over cookiereclame en de bedrijven
die hierin actief zijn. Daarnaast bevat de website een volg-me-niet
register met een overzicht van cookies op de pc en de mogelijkheid deze
met één druk op de knop uit te schakelen. Eurocommissaris Neelie Kroes
heeft het proces begeleid en ons omringende landen als Engeland en
Frankrijk hebben de regeling omarmt. Ook de Consumentenbond is
voorstander.
Het is de branche een raadsel waarom de PVV, PvdA en D66 voorbij gaan
aan deze praktische uitwerking van EU regels. Zij voorzien immers ook
niet in een alternatieve oplossing. Het amendement van deze partijen
zorgt ervoor dat die irritante pop-ups met vragen als 'wilt u
doorgaan', straks vast onderdeel uitmaken van onze surfervaring. Wij
hopen dat de overige politieke partijen meer affiniteit met en begrip
van de online wereld tonen en op dinsdag 14 juni a.s. amendement 14 van
PVV, PvdA en D66 niet ondersteunen.
- Bindinc.
- BVA (Bond van Adverteerders)
- Centrum voor Merk & Communicatie
- DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association),
- De Persgroep NV
- Hearst Magazines Netherlands BV
- IAB (Interactive Advertising Bureau),
- NUV (Nederlands Uitgeversverbond)
- Sanoma Media
- Telegraaf Media Groep NV
- Veronica Uitgeverij B.V.
- VINEX (Verenigde Internet Exploitanten)
- Wegener
- WPG Uitgevers b.v.
Razende Robot Reporter