Communicatie over borstkanker volgt vaak verkeerde spelregels
Verwijzing naar vrouwelijkheid werkt afweer in de hand
In de communicatie over borstkanker wordt vaak gebruik gemaakt van
vrouwelijke elementen als roze achtergronden, roze lintjes, of
eenvoudigweg vrouwen. Dit kan echter vaak een averechtse werking hebben
op de hoofddoelstellingen van campagnes voor grotere bewustwording met
betrekking tot borstkanker. Dit blijkt uit het onderzoek Gender
Identity Salience and Perceived Vulnerability to Breast Cancer' van
Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), INSEAD en
London Business School naar de beleving van vrouwen rond communicatie
over borstkanker. Het onderzoek verscheen in de juni-editie van Journal
of Marketing Research.
Stefano Puntoni, Associate Professor of Marketing bij RSM, Steven
Sweldens, Assistant Professor of Marketing bij INSEAD, en Nader
Tavassoli, professor of Marketing bij de London Business School,
voerden gezamenlijk een serie experimenten uit naar de effecten van
communicatie over borstkanker. De proefpersonen kregen voorbeelden van
(fictieve) campagnes voor onder meer bewustwording en donaties voor
borstkanker, waarin het vrouw-zijn van deze personen heel sterk of
juist heel zwak tot uitdrukking komt. De resultaten waren in
tegenspraak met de gangbare theorieën in de reclamesector.
`Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat communicatie over borstkanker
met prominente verwijzingen naar vrouwen ongewild een defensieve
reactie uitlokt bij vrouwen: "Het kan mij toch niet overkomen', aldus
dr. Sweldens van INSEAD. Dr. Puntoni van RSM: "Deze
verdedigingsmechanismen werken de hoofddoelstellingen van de
borstkankercampagnes tegen. De vrouwen blijken minder open te staan
voor de veronderstelling uit dat vrouwen vatbaar zijn voor borstkanker,
en zijn minder bereid donaties aan onderzoek naar eierstokkanker te
doen. Ook maken ze het vrouwen moeilijker advertenties over borstkanker
correct te interpreteren en worden advertenties omtrent borstkanker
minder goed onthouden."
Professor Tavassoli van London Business School: "Borstkankercampagnes
die verwijzen naar het vrouwelijke element, bijvoorbeeld een vrouw die
haar armen over haar borsten slaat, kunnen beter vermeden worden. Deze
campagnes zijn ook minder effectief wanneer ze in een mediacontext
geplaatst worden waarin vrouwen zich meer bewust zijn van hun eigen
geslacht, zoals op websites of tv zenders die zijn gewijd aan meer
vrouwelijke onderwerpen. Communicatie die het gevoel van eigenwaarde
van vrouwen versterkt, kan de lezer over de defensieve reactie heen
helpen, en de effectiviteit van borstkankercampagnes vergroten."
Erasmus Universiteit Rotterdam