FloraHolland
Ledenvergadering honderdjarig FloraHolland in teken van toekomst
FLORAHOLLAND, 10 juni 2011 (persbericht) - Ledenbetrokkenheid, het
honderdjarig bestaan van FloraHolland en het commerciële beleid waren
belangrijke onderwerpen tijdens de algemene ledenvergadering van
FloraHolland. De vergadering van donderdagavond 9 juni in Aalsmeer had
als hoofdthema de goedkeuring van de jaarrekening. De coöperatieleden
gingen akkoord met de jaarcijfers over 2010. Ook de terugbetaling van
19 miljoen euro van de in 2010 geïnde liquiditeitsheffing werd met
instemming ontvangen.
"Vanavond is de feitelijke aftrap van de feestelijkheden rondom ons
eeuwfeest", zei bestuursvoorzitter Bernard Oosterom aan het begin van
de vergadering. "Maar met de prijsvorming van dit moment is het niet
feestelijk. De prijzen zijn soms lager dan de leden nodig hebben voor
een gezonde bedrijfsvoering. Met onze dienstverlening willen we ervoor
zorgen dat u de best denkbare prijs uit de markt kunt halen. Dat doen
we zo efficiënt mogelijk, zodat uw coöperatie financieel weerbaar
blijft."
Ledenbetrokkenheid productgerelateerd versterken
Oosterom lichtte toe langs welke denklijn FloraHolland de
ledenbetrokkenheid wil vergroten. Ledeninvloed wordt gesplitst in
`productgerelateerd' en `productoverstijgend'. Met de leden wordt de
komende maanden gesproken over het voornemen om de huidige twee
advieslijnen (Regiobesturen en FloraHolland Productcommissies) samen te
brengen in één productgerelateerde advieslijn. Die wordt dan
georganiseerd in FPC's-nieuwe-stijl. Overkoepelend daaraan worden twee
Adviesraden ingesteld, die zich richten op productoverstijgende
vraagstukken. Daarnaast blijft FloraHolland informatiebijeenkomsten in
de regio organiseren zodat ook de regionale klankbordfunctie intact
blijft. De algemene ledenvergadering blijft het hoogste orgaan binnen
de coöperatie.
Samenwerken in waardeketen
Vorig jaar heeft het bestuur advies gevraagd aan het onderzoeksbureau
Roland Berger. Dat advies gaat over de verwachte marktontwikkelingen
tot 2020 en de rol die FloraHolland kan spelen om haar leden maximaal
van die groei te laten profiteren. Het onderzoek maakt duidelijk dat de
sector verderkomt naarmate partners in de waardeketen beter
samenwerken. "Analyse laat zien dat de Europese sierteeltconsumptie de
komende tien jaar groeit van 26 naar 32 miljard euro. De positie van
Nederland als Europese draaischijf komt bij ongewijzigd beleid onder
druk te staan. Om een deel van de groei succesvol te kunnen ontsluiten
naar onze leden, moeten we marktgericht differentiëren en
internationaliseren", zei algemeen directeur Timo Huges. De komende
maanden worden benut om het advies, dat de afgelopen tijd met
ketenpartners is besproken, te concretiseren en een implementatieplan
te ontwikkelen.
Samen met Bloemenbureau Holland en de VGB wordt ook onderzocht hoe met
BBH meer eenheid kan worden gecreëerd tussen verkoopprocessen,
marketing, handel en promotie. Dit onderwerp komt terug tijdens de
regiobijeenkomsten in het najaar.
FloraHolland viert 100 jaar Kleur
Onder het motto `FloraHolland 100 jaar Kleur' viert de coöperatie haar
honderdjarig bestaan. Al een eeuw lang wordt er door kwekers in heel
Nederland samengewerkt in coöperatieve veilingorganisaties. Een groot
deel van 2011 staat bij FloraHolland in het teken van de festiviteiten.
Voorafgaand aan het feestelijke slot van de vergadering, waar de aftrap
voor de viering van `FloraHolland 100 jaar Kleur' werd gegeven, deelde
NCR-voorzitter Jos van Campen met de vergadering zijn visie op de
ontwikkeling van de coöperatie.
"Persoonlijk spreekt Van Campens uitspraak over solidariteit op
rationele gronden mij zeer aan", zei Bernard Oosterom. "We zijn als
coöperatieleden met elkaar verbonden omdat we van die samenwerking
allemaal beter worden. Op die eeuw coöperatieve samenwerking, de
cultuur en de structuur van FloraHolland door de jaren heen mogen we
trots zijn!".