ESPO congres 2011: over prestatie indicatoren en Europees beleid
10 juni 2011
In mei zijn Wilko Tijsse Claase (Haven Amsterdam, Juridische Zaken) en
Marleen van de Kerkhof (Haven Amsterdam, Commerciële Sector) naar
Cyprus afgereisd om het jaarlijkse ESPO congres bij te wonen. Aangezien
Wilko Tijsse Claase in het Executive Committee van ESPO zit staat dit
congres voor hem vast op de agenda. Marleen van de Kerkhof nam dit jaar
deel vanwege het thema 'port performance' waar zij zich met haar
collega's van S&O mee heeft bezig gehouden. Het congres kende veel
deelnemers, zo'n 300 in totaal. Er waren ook vertegenwoordigers van de
Europese Commissie bij en het Europese havenbedrijfsleven. Wilko Tijsse
Claase heeft tussen de bedrijven door het Larnaca project bezocht,
waarin Haven Amsterdam samen met partners werkt aan de ontwikkeling van
een cruiseterminal in de haven van Larnaca.
Port performance
De eerste dag ging over het thema port performance. Een van de vragen
was hoe de performance van havens kan worden gemeten en gemonitord.
Hiervoor zijn indicatoren nodig, die over verschillende facetten van
'performance' gaan. Havenbedrijven leveren publieke diensten en hebben
commerciële doelen, beide kunnen worden gemonitord. In een sessie met
vertegenwoordigers van Alfaport Antwerp, Hawkpoint en een Italiaanse
universiteit, presenteerde Marleen van de Kerkhof een 'sustainability
perspective on port performance'. Ze zette uiteen hoe de Nederlandse
havens samen hebben gewerkt aan de ontwikkeling van een leidraad voor
duurzaamheid monitoring in havens en welke indicatoren daar onderdeel
van uit maken. Er kwamen veel positieve reacties en waardering dat de
Nederlandse havens deze handschoen al zo vroegtijdig hadden opgepakt.
Europese PRRISM project
In de middagsessie kwam het Europese PRRISM project aan bod. In dit
project werken universiteiten en de ESPO samen aan de ontwikkeling van
Europese indicatoren voor port performance. Het bleek dat dit nog geen
gemakkelijke klus zal zijn. Data over verschillende facetten van port
performance voor de Europese havens zijn onvoldoende beschikbaar en
vaak niet vergelijkbaar (andere eenheden, andere rekenmethoden). Het
zal dus nog een hele klus worden om een (beperkte) set van indicatoren
op Europees niveau goed uit te werken. De Europese Commissie sponsort
het project omdat ze van mening is dat het voor zowel de havens als
voor de EC van belang is de transparantie te vergroten en beter inzicht
te krijgen in de prestaties die de Europese havens gezamenlijk leveren.
EU Witboek Transport
Naast het eerder genoemde onderwerp, kwam het nieuwe EU Witboek
Transport aan de orde. Dit Witboek is op 28 maart door de Europese
Commissie aangeboden aan het Europees Parlement en de Raad van
Ministers, en bevat doelen en concrete maatregelen die de Europese
Commissie voorstaat te nemen. De maatregelen richten zich op de
realisatie van een competitief geïntegreerd transportsysteem binnen
Europa, waarin de groei van mobiliteit en het verwijderen van barrières
tussen modaliteiten wordt gefaciliteerd - een Single European Transport
Area. Tegelijkertijd richten de maatregelen zich op de
onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen en een CO2-reductie van 60%
(!) voor de transportsector in 2050.
Low Carbon Economy
Voor het maritiem vervoer betekent dit een CO2-reductie van 40% en voor
wegvervoer een reductie van 70%. In combinatie met een modal shift van
50% van weg naar spoor en binnenvaart voor het lange afstandsvervoer,
leidt dit tot een Low Carbon Economy in 2050. In de nabije toekomst
zullen we hierover nog veel meer te horen krijgen via Brussel. HA houdt
hier een vinger aan de pols, zodat we tijdig op de hoogte zijn van de
plannen uit Brussel.
Haven Amsterdam