Gemeente Amersfoort

Persbericht gemeente Amersfoort - donderdag 9 juni 2011

Gemeente Amersfoort haalt Bewijs van Goede Dienst

Donderdag 9 juni ontving gemeente Amersfoort een Bewijs van Goede Dienst van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het Bewijs van Goede Dienst is een certificaat dat laat zien dat de gemeente werk maakt van het verbeteren van de dienstverlening aan ondernemers. Op het certificaat staan de resultaten van een nulmeting en verbeteracties op gebied van vergunningenprocedures, deregulering en kennis en deskundigheid.

Dienstverlening is één van de aandachtsvelden binnen de Economische Agenda en het programma Amersfoort 2.0 van de gemeente Amersfoort. Er wordt op verschillende manieren aan de verbetering van de dienstverlening aan ondernemers gewerkt. Zo is de gemeente gestart met actief accountmanagement, zijn enkele vergunningen afgeschaft of vereenvoudigd (bijvoorbeeld regeling bedrijven en beroepen aan huis), werkt het vergunningenloket met casemanagers en is de informatie voor ondernemers op de website uitgebreid.

Resultaten nulmeting
Uit de nulmeting voor Amersfoort blijken onder andere verbeteringen mogelijk op gebied van de vergunningenprocedures, deregulering en kennis en deskundigheid. Met de komst van de nieuwe Omgevingsvergunning zijn inmiddels al verschillende procedurele verbeteringen in gang gezet. Ook is gekeken naar de mogelijkheden voor het verminderen van het aantal vergunningen en regels voor ondernemers. De gemeente scoorde in de nulmeting het best op de deugdelijkheid van de besluitvorming en de actualiteit van de informatie op de website en in drukwerk.

Verbeteren van de dienstverlening
"We zijn er nog niet, maar hebben wel de juiste stappen gezet" aldus wethouder Gert Boeve van Economie en Wonen. "Ik vind dat uitstekende dienstverlening aan ondernemers vanzelfsprekend moet worden." Om de kennis en deskundigheid van medewerkers te vergroten wil de gemeente Amersfoort een klantvolgsysteem gaan invoeren. Met dit systeem kunnen medewerkers de status van een vraag gemakkelijker volgen en kan de ondernemer sneller en beter worden geholpen. Daarnaast participeert de gemeente met andere partijen in het Ondernemersplaza bij de Kamer van Koophandel.

Landelijk normenkader
Om een Bewijs van Goede Dienst te kunnen aanvragen moet een nulmeting worden opgesteld en een verbeterplan. Voor de nulmeting wordt gebruik gemaakt van het landelijke Normenkader voor Bedrijven. Dit is ontwikkeld door het Ministerie van Economische Zaken in samenwerking met VNO-NCW, MKB-NL en de Kamer van Koophandel. Het Normenkader is een meetinstrument dat de dienstverlening van gemeenten in kaart brengt voor 10 belangrijke aandachtsvelden. Op basis van de resultaten stelt de gemeente het verbeterplan op. Tientallen gemeenten hebben inmiddels al een Bewijs van Goede Dienst ontvangen.

Noot voor de redactie,