Persbericht
Enterasys laat toestellen en systemen gebruik maken van sociale netwerken
Nieuwe technologie, waarvoor patent is aangevraagd, geeft IT-afdelingen de mogelijkheid om netwerksystemen via Twitter, Salesforce Chatter, LinkedIn en Facebook proactief te beheren
9 juni 2011 - Enterasys Networks, een dochter van Siemens Enterprise Communications, introduceert het project 'isaac', een revolutionaire aanpak om ieder systeem dat op een modern IP-netwerk aangesloten is aan te sturen. Het bedrijf bouwt daarbij voort op zijn ervaringen met de innovatieve integratie van social media en geeft IT-toestellen nu toegang tot sociale netwerken zodat ze hun status kunnen aangeven en instructies van een IT-beheerder kunnen ontvangen. Deze technologie stelt IT-organisaties in staat om voor het eerst eventuele netwerkproblemen te snel af te zijn en om de lat, bij levering van hoogwaardige dienstverlening (SLA's), hoger te leggen. De unieke oplossing van isaac vermindert de tijd die nodig is om een diagnose van netwerkproblemen te stellen en om die op te lossen. Dit duurt nu geen uren meer, maar kan zo goed als onmiddellijk worden opgelost. Updates zijn mogelijk met ieder mobiel toestel en via vertrouwde interfaces zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Chatt
er.
"Enterasys is al sinds jaren een klant en was een van de eerste bedrijven om Chatter te gebruiken, ons eigen, veilige sociale netwerk voor bedrijven", zegt Marc Benioff, voorzitter en CEO van salesforce.com. "Door isaac van Enterasys in Chatter te integreren, kunnen we dat nog beter in de markt differentiëren als een onmisbaar instrument om een internationaal bedrijf te leiden. We zijn van mening dat deze toepassing het traditionele model voor netwerkbeheer zoals we dat vandaag de dag kennen enorm zal veranderen."
"Bedrijven uit de Fortune 500 maken gebruik van cloud computing als een middel om processen te verbeteren en om de efficiëntie in hun organisatie te verhogen", aldus Trent Waterhouse, vicepresident marketing bij GE Energy. "Met innovatieve technologieën voor sociale netwerken, zoals isaac van Enterasys, worden aspecten zoals het taalgebruik, de geografische ligging en de toegang tot applicaties vereenvoudigd. Op deze manier heeft de nieuwe generatie IT-medewerkers een veilige en interactieve toegang tot de IT-infrastructuur via intuïtief te bedienen, mobiele internettoepassingen. Met 90.000 medewerkers in meer dan 140 landen moet GE Energy ervoor zorgen dat zijn toepassingen en gegevens altijd en overal beschikbaar zijn. Het gebruik van social media betekent een betere dienstverlening voor onze klanten."
De convergentie van cloud computing, sociale media en mobiliteit
Op het raakvlak van cloud computing, sociale netwerken en mobiliteit biedt isaac bedrijven nieuwe mogelijkheden om hun IT-afdeling vorm te geven en om veranderprocessen, die normaal gesproken uitgevoerd werden door iemand in een Network Operation Center, te automatiseren. Tweerichtingscommunicatie - tussen mens en machine - wordt nu mogelijk terwijl de berichten bovendien in gewone taal weergegeven worden, in plaats van in complexe CLl-scripts en syslogs. Dat gebeurt door gebruik te maken van de interfaces voor social media die hoe langer hoe meer de norm worden voor communicatie in moderne bedrijven. Deze innovatie bouwt voort op de strategie van Siemens Enterprise Communications om gebruik te maken van social media en daarbij voor bedrijven waardevolle toepassingen te creëren. OpenScape Fusion, dat in juli 2010 geïntroduceerd werd, biedt communicatie- en contactcentra bijvoorbeeld vooraf samengestelde toepassingen om social media te integreren. Daardoor kunnen klanten, ontwikkel
aars en partners eenvoudiger en sneller geïntegreerde oplossingen leveren.
"Wanneer een zesde van de wereldbevolking Facebook of Twitter gebruikt, ligt het voor de hand dat er nieuwe toepassingen voor die sociale netwerken ontwikkeld worden. Door netwerksystemen zoals routers, schakelaars en toepassingen in staat te stellen om op een veilige manier sociale netwerken te gebruiken, kunnen IT-afdelingen hun voordeel doen met die vertrouwde en toegankelijke interfaces. Bijvoorbeeld om een efficiëntere interactie en communicatie in real time mogelijk te maken en daarbij geautomatiseerd en anticiperend op netwerkproblemen te reageren", zegt Chris Crowell, president en CEO van Enterasys Networks. "isaac maakt gebruik van een technologie, waarvoor een patent aangevraagd is en die een real time vertaalsysteem in twee richtingen biedt waarmee een beheerder in zijn moedertaal met het netwerk kan communiceren. Voor het eerst zijn machines in staat om de taal van de mens te spreken en hoeven mensen zich niet langer meer aan de taal van machines aan te passen."
Deze, nog niet eerder uitgebrachte, technologie van Enterasys is een proactieve oplossing om infrastructuur- en toepassingsdiensten te beheren met een gebruiksvriendelijke gebruikersinterface: social media. isaac maakt gebruik van de populariteit en vertrouwdheid van social media, van modellen voor cloud computing en van het feit dat men bijna overal via mobiele toestellen toegang tot het internet heeft. Dit alles om complexe IT-omgevingen te beheren zonder gespecialiseerde kennis of opleiding. Voor de gebruikers heeft dat de volgende voordelen:
* IT-beheerders kunnen in een natuurlijke taal en in hun moedertaal communiceren met machines in hun netwerk
* IT-medewerkers die vertrouwd zijn met social media, kunnen het medium dat hen het best ligt gebruiken om netwerkproblemen op te lossen
* Netwerksystemen en -toestellen kunnen een tweerichtingscommunicatie met IT-beheerders opstarten, zodat problemen sneller en proactief opgelost kunnen worden. Dit resulteert in een hogere kwaliteit van de dienstverlening
* Krachtige veiligheidscontroles voor end-to-end communicatie
* Snel en eenvoudig in elke bestaande infrastructuur te integreren.
"Sociale netwerken worden een integraal onderdeel van alle bedrijfscommunicatie; het initiatief van Enterasys om het netwerkbeheer via een cloud-model met social media te integreren, is zeker vernieuwend", zegt Rohit Mehra, director Enterprise Communications Infrastructure bij IDC. "Het traditionele netwerkbeheer zat ingesloten in het centrum voor netwerkexploitatie, maar moet wel 24/7 gecontroleerd en ondersteund worden. Die nieuwe aanpak van Enterasys brengt het netwerkbeheer en het netwerk dichter bij de IT-medewerkers en geeft hun de middelen om met hun mobiele toestellen en via een vertrouwd netwerk voor social media problemen in real time op te lossen."
Meerdere veiligheidsniveaus
isaac omvat meerdere beveiligingsniveaus om de integriteit van de IT-infrastructuur van een bedrijf te garanderen. De oplossing maakt ook gebruik van verbeterde veiligheidsvoorzieningen van de providers van sociale netwerken, zoals de recente introductie van de tweefactor-verificatie door Facebook (http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150172618258920). De oplossing isaac is compatibel met dat systeem dat gebruik maakt van eenmalige en willekeurig gecreëerde wachtwoorden die extern via SMS of e-mail aan de social media cloud doorgegeven worden. isaac voegt daar ook audit- en autorisatiefuncties en toegangscontrole volgens bevoegdheidsniveaus aan toe waarmee ongewoon gedrag op social media-netwerken opgemerkt kan worden. isaac ondersteunt drie consumptiemodellen voor klanten en biedt daarbij verschillende niveaus van toegangsbeveiliging:
* Publieke sociale media (Twitter, Facebook, LinkedIn) toegang - alleen lezen
* Toegang tot publieke social media - lezen en bewerken, met tweefactor-verificatie
* Social media voor bedrijven (Salesforce.com Chatter)
Prijs en beschikbaarheid
isaac is vanaf juli 2011 beschikbaar voor alle NMS-klanten van Enterasys. Als een promotie wordt isaac tot het vierde kwartaal van 2011 als een aanvulling voor snelle inschrijvers aangeboden. Vanaf 2012 is isaac beschikbaar voor een prijs vanaf $ 9.995.
Bronnen:
* Enterasys Network Management Suite
* Enterasys Blog Post: Humanizing the Enterprise
* Enterasys isaac video
* Enterasys isaac datasheet