Nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche Aa


Leerlingen adviseren Nationaal Park Drentsche Aa

Hop, hop, hop de natuur is top!

Leerlingen Nassau College adviseerden donderdag 9 juni het Nationaal Park Drentsche Aa over hoe je meer jongeren enthousiast kan maken voor het gebied.

open dagen organiseren met leuke activiteiten voor jongeren, zwemmen met honden, spannende survival routes, speurtochten, GPS routes op de smartphone, een nachtcamera in of bij een dassenhol en nog veel meer. En dat op Hyves zetten of rondtwitteren. Zomaar een greep uit de vele ideeën en adviezen die leerlingen van het Nassau College locatie Penta uit Assen, gepresenteerd hebben in het provinciehuis te Assen aan de opdrachtgever; het overlegorgaan Nationaal Park Drentsche Aa. Het project is georganiseerd door het IVN Consulentschap in nauwe samenwerking met het Nationaal Park en het Nassau College. En maakt onderdeel uit van het IVN programma Scholen voor Duurzaamheid `Nationaal Park zoekt jong elan'.

Leerlingen van het Nassau College hebben de afgelopen weken met veel creativiteit en enthousiasme gewerkt aan de vraag hoe en met welke activiteiten je het nationaal park Drentsche Aa aantrekkelijker kunt maken voor jongeren. Om deze opdracht goed uit te kunnen voeren hadden de leerlingen zich geformeerd tot 10 adviesbureaus. Allereerst zijn ze op excursie geweest in de Drentsche Aa onder leiding van Drentsche Aa gidsen. Vervolgens hebben de leerlingen deskundigen geraadpleegd en hebben ze op school de adviezen uitgewerkt.

Tegen een uur raakt de zaal in het provinciehuis aardig vol. Leerlingen, ouders, docenten en genodigden nemen plaats in de zaal. Monique Pas heet iedereen welkom en stelt de voorzitter de heer H. Oosterveld en de coördinator C&E André Brasse voor, beide namens het Nationaal Park Drentsche Aa. En dan is het de beurt aan de jongeren.

Over één zaak zijn alle adviesbureaus hel duidelijk. De website van het Nationaal Park is saai, te weinig kleur, geen sprekende filmpjes, en niet overzichtelijk. Werk aan de winkel voor de André Brasse, die deels verantwoordelijk is voor de inhoud van de website.

En dan komt het een na het andere adviesbureaus met verfrissende ideeën om de jongeren naar het gebied te krijgen. Speurtochten met of zonder MP 3 spelers, Diathlon afwisselend fietsen en een andere sport, survival over en in de beek, GPS routes op smartphones en ga zo maar door. Adviesbureau Young en Fit verwoorden het heel mooi' jongeren willen actie, laat ze bewegen en dat is ook nog eens goed voor de gezondheid.

En op de vraag hoe deze activiteiten onder de aandacht te brengen bij jongeren, zijn ze het onderling eens; "dat doe je toch gewoon via Hyves, twitter en met filmpjes op Youtube". Er waren adviesbureaus die zelfs al een account hadden aangemaakt voor deze nieuwe social media. Dat gaat de heer Oosterveld iets te snel en vraagt door hoe deze social media werken. Ook daar hebben de jongeren een gepast antwoord op. André Brasse deelt visitekaartjes uit en vraagt de jongeren hem hierbij te helpen. De heer H. Oosterveld is onder de indruk van alle ideeën en activiteiten die de leerlingen hebben bedacht en reikt aan elk adviesbureau een oorkonde uit voor hun waardevolle bijdrage aan dit project Na nog een blik geworpen te hebben op de vele mooie kunstwerken,en schilderijen die de leerlingen hebben gemaakt na het bezoek aan de Drentsche Aa, wordt iedereen bedankt en is het tijd voor een verfrissend drankje
Share