Nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche Aa
Leerlingen adviseren Nationaal Park Drentsche Aa
Hop, hop, hop de natuur is top!
Leerlingen Nassau College adviseerden donderdag 9 juni het Nationaal
Park Drentsche Aa over hoe je meer jongeren enthousiast kan maken voor
het gebied.
open dagen organiseren met leuke activiteiten voor jongeren, zwemmen
met honden, spannende survival routes, speurtochten, GPS routes op de
smartphone, een nachtcamera in of bij een dassenhol en nog veel meer.
En dat op Hyves zetten of rondtwitteren. Zomaar een greep uit de vele
ideeën en adviezen die leerlingen van het Nassau College locatie Penta
uit Assen, gepresenteerd hebben in het provinciehuis te Assen aan de
opdrachtgever; het overlegorgaan Nationaal Park Drentsche Aa. Het
project is georganiseerd door het IVN Consulentschap in nauwe
samenwerking met het Nationaal Park en het Nassau College. En maakt
onderdeel uit van het IVN programma Scholen voor Duurzaamheid
`Nationaal Park zoekt jong elan'.
Leerlingen van het Nassau College hebben de afgelopen weken met veel
creativiteit en enthousiasme gewerkt aan de vraag hoe en met welke
activiteiten je het nationaal park Drentsche Aa aantrekkelijker kunt
maken voor jongeren. Om deze opdracht goed uit te kunnen voeren hadden
de leerlingen zich geformeerd tot 10 adviesbureaus. Allereerst zijn ze
op excursie geweest in de Drentsche Aa onder leiding van Drentsche Aa
gidsen. Vervolgens hebben de leerlingen deskundigen geraadpleegd en
hebben ze op school de adviezen uitgewerkt.
Tegen een uur raakt de zaal in het provinciehuis aardig vol.
Leerlingen, ouders, docenten en genodigden nemen plaats in de zaal.
Monique Pas heet iedereen welkom en stelt de voorzitter de heer H.
Oosterveld en de coördinator C&E André Brasse voor, beide namens het
Nationaal Park Drentsche Aa. En dan is het de beurt aan de jongeren.
Over één zaak zijn alle adviesbureaus hel duidelijk. De website van het
Nationaal Park is saai, te weinig kleur, geen sprekende filmpjes, en
niet overzichtelijk. Werk aan de winkel voor de André Brasse, die deels
verantwoordelijk is voor de inhoud van de website.
En dan komt het een na het andere adviesbureaus met verfrissende ideeën
om de jongeren naar het gebied te krijgen. Speurtochten met of zonder
MP 3 spelers, Diathlon afwisselend fietsen en een andere sport,
survival over en in de beek, GPS routes op smartphones en ga zo maar
door. Adviesbureau Young en Fit verwoorden het heel mooi' jongeren
willen actie, laat ze bewegen en dat is ook nog eens goed voor de
gezondheid.
En op de vraag hoe deze activiteiten onder de aandacht te brengen bij
jongeren, zijn ze het onderling eens; "dat doe je toch gewoon via
Hyves, twitter en met filmpjes op Youtube". Er waren adviesbureaus die
zelfs al een account hadden aangemaakt voor deze nieuwe social media.
Dat gaat de heer Oosterveld iets te snel en vraagt door hoe deze social
media werken. Ook daar hebben de jongeren een gepast antwoord op. André
Brasse deelt visitekaartjes uit en vraagt de jongeren hem hierbij te
helpen. De heer H. Oosterveld is onder de indruk van alle ideeën en
activiteiten die de leerlingen hebben bedacht en reikt aan elk
adviesbureau een oorkonde uit voor hun waardevolle bijdrage aan dit
project Na nog een blik geworpen te hebben op de vele mooie
kunstwerken,en schilderijen die de leerlingen hebben gemaakt na het
bezoek aan de Drentsche Aa, wordt iedereen bedankt en is het tijd voor
een verfrissend drankje
Share