Ingezonden persbericht
UPC opnieuw favoriet voor telecom totaalpakket
Concurrentie verkleint achterstand in online onderzoek van WUA!
Respondenten die zich online oriënteren naar een totaalpakket van internet, telefonie en televisie, wijzen UPC het vaakst aan als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in mei uitvoerde. Het is de tweede overwinning voor UPC in evenveel metingen van het onderzoek. De voorsprong op de concurrentie is echter kleiner dan in september 2010. Tele2 en KPN eindigen op de respectievelijk tweede en derde plaats. De respondenten gaven in totaal 187 individuele beoordelingen over 31 verschillende websites.
De onderzoeksresultaten
65% van de respondenten komt tijdens de online oriëntatie op UPC.nl terecht. Tijdens de vorige meting lag dit aandeel nog op 90%. De website scoort vervolgens een eerste plaats op het thema Informatiewaarde. "Het vergelijkingsoverzicht geeft snel en concreet duidelijkheid", aldus een respondent. Het percentage respondenten dat voor het totaalpakket van UPC kiest, daalt van 35% naar 22,5%.
Tele2 stijgt ten opzichte van de vorige meting een plaats. 70% van de respondenten weet de website tijdens de oriëntatie te vinden. Tele2.nl presteert vooral goed op de thema's Eerste Indruk en Vormgeving. 20% van de respondenten zou op basis van de online oriëntatie voor een telecom totaalpakket van Tele2 kiezen. Hiermee is het aandeel van de totale voorkeur gelijk aan dat van de eerste meting.
KPN daalt naar de derde plaats op de ranglijst. 77,5% van de respondenten bezoekt KPN.com tijdens het onderzoek, terwijl dit aandeel in september 2010 nog maar liefst 95% bedroeg. De website van KPN krijgt hoge waarderingen voor de thema's Web Imago en Vertrouwen. 17,5% van de respondenten wijst KPN aan als favoriete aanbieder. Tijdens de vorige meting wist KPN nog 27,5% van de respondenten te overtuigen.
Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 25 en 58 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een telecom totaalpakket met internet, televisie en vaste telefoon. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.
Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.
Onderzoeksopzet
Onderzoek: mei 2011
Case: 'U bent net verhuisd en heeft nog geen enkel abonnement voor uw internet, vaste telefoon en televisie. U wilt dit graag bij één aanbieder als een pakket afsluiten. Ga u oriënteren op het internet.'
Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek
Leeftijd: tussen de 25 en 58 jaar oud
Verdeling geslacht: 55% man, 45% vrouw
Plaats onderzoek: Amsterdam
Herkomst respondenten: Randstad
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: november 2011
Noot voor de redactie (