Trots op Nederland

Nieuws

08 jun 2011 | Trots: Ombudsman speeltje van financiële sector

Ombudsman in huidig systeem speeltje van de financiële sector

De Financiële Ombudsman, het `onafhankelijke' instituut waar consumenten bij terecht kunnen met klachten over financiële diensten, kan zijn werk als onafhankelijke bemiddelaar in het huidige systeem met geen mogelijkheid uitvoeren. Sterker nog, de financiële sector gebruikt de Ombudsman als een speeltje om consumenten tevreden te houden.

De Financiële Ombudsman maakt deel uit van het KIFID, een klachteninstituut dat gefinancierd blijkt te worden door diverse banken en verzekeraars. Het gaat hier dus om een klassiek voorbeeld van een slager die zijn eigen vlees keurt. Uit een brief van de directiesecretaresse van de in 2010 opgestapte Ombudsman mr. Wabeke bleek afgelopen week dat haar meerdere malen via het door banken en verzekeraars gedomineerde KIFID bestuur is verzocht onder andere interviewverzoeken voor de Ombudsman te filteren, om te voorkomen dat hij publiekelijk uitspraken zou doen die negatief uit konden vallen voor de financiële sector. Hiermee is de Ombudsman dus opzettelijk tegengewerkt in het uitvoeren van zijn taak als onafhankelijke bemiddelaar. De "woekerpolisaffaire" waarin mr. Wabeke vorig jaar heeft bemiddeld, is voor consumenten ook slecht uitgevallen.

In een brief aan de Tweede Kamer laat Minister de Jager van Financiën weten een poging te zullen doen om de Financiële Ombudsman onafhankelijker te maken van het KIFID.

Trots op Nederland is van mening dat het Kabinet er goed aan doet om, naast de Financiële Ombudsman, ook te kijken naar de positie van andere `onafhankelijke' klachteninstituten aangezien deze zaak heeft bewezen dat deze instituten hun werk niet uit kunnen voeren als zij rechtstreeks aangestuurd worden door belanghebbenden zoals banken, bedrijven en de overheid.