Trots op Nederland
Nieuws
08 jun 2011 | Trots: Ombudsman speeltje van financiële sector
Ombudsman in huidig systeem speeltje van de financiële sector
De Financiële Ombudsman, het `onafhankelijke' instituut waar
consumenten bij terecht kunnen met klachten over financiële diensten,
kan zijn werk als onafhankelijke bemiddelaar in het huidige systeem met
geen mogelijkheid uitvoeren. Sterker nog, de financiële sector gebruikt
de Ombudsman als een speeltje om consumenten tevreden te houden.
De Financiële Ombudsman maakt deel uit van het KIFID, een
klachteninstituut dat gefinancierd blijkt te worden door diverse banken
en verzekeraars. Het gaat hier dus om een klassiek voorbeeld van een
slager die zijn eigen vlees keurt. Uit een brief van de
directiesecretaresse van de in 2010 opgestapte Ombudsman mr. Wabeke
bleek afgelopen week dat haar meerdere malen via het door banken en
verzekeraars gedomineerde KIFID bestuur is verzocht onder andere
interviewverzoeken voor de Ombudsman te filteren, om te voorkomen dat
hij publiekelijk uitspraken zou doen die negatief uit konden vallen
voor de financiële sector. Hiermee is de Ombudsman dus opzettelijk
tegengewerkt in het uitvoeren van zijn taak als onafhankelijke
bemiddelaar. De "woekerpolisaffaire" waarin mr. Wabeke vorig jaar heeft
bemiddeld, is voor consumenten ook slecht uitgevallen.
In een brief aan de Tweede Kamer laat Minister de Jager van Financiën
weten een poging te zullen doen om de Financiële Ombudsman
onafhankelijker te maken van het KIFID.
Trots op Nederland is van mening dat het Kabinet er goed aan doet om,
naast de Financiële Ombudsman, ook te kijken naar de positie van andere
`onafhankelijke' klachteninstituten aangezien deze zaak heeft bewezen
dat deze instituten hun werk niet uit kunnen voeren als zij
rechtstreeks aangestuurd worden door belanghebbenden zoals banken,
bedrijven en de overheid.