Ingezonden persbericht


Persbericht
Nationaal Park & Nationaal Landschap Drentsche Aa

Leerlingen Dr. Nassau College Assen brengen Nationaal Park Drentsche Aa onder aandacht van breed publiek

De afgelopen weken hebben 1e jaars VMBO leerlingen van het Dr. Nassau College te Assen gewerkt aan een adviesvraag van het Nationaal Park Drentsche Aa. Het project 'Nationaal Park zoekt jong elan' is een module binnen het landelijk NME onderwijsprogramma 'Scholen voor Duurzaamheid' van het IVN. Het Nationaal Park Drentsche Aa wil de kwaliteiten van het gebied graag onder de aandacht brengen van een groot (jong) publiek. De leerlingen hebben onder andere gekeken hoe het Nationaal Park nieuwe (social) media kan inzetten. De landschappelijke verscheidenheid en kernkwaliteiten van het Drentsche Aa gebied stonden hierbij voorop. Donderdagmiddag 9 juni a.s. presenteren de leerlingen hun resultaten in het Provinciehuis Drenthe.

Opdracht
Nationaal Park Drentsche Aa heeft de leerlingen opdracht gegeven om kritisch te kijken naar de huidige communicatiemiddelen en het gebruik van nieuwe (social) media, onder andere op de Nationaal Park website www.drentscheaa.nl De leerlingen werd de volgende vraag gesteld: Hoe kunnen we de nieuwe (social) media inzetten om het Drentsche Aa gebied onder de aandacht te brengen bij een groot publiek, waaronder jongeren (12-20 jaar).

Aan het werk
Om het Drentsche Aa landschap goed te leren kennen, zijn de leerlingen een dagdeel in het gebied op fietsexcursie geweest onder leiding van Nationaal Park gidsen. Aansluitend mocht op eigen gelegenheid het gebied worden verkend en waar nodig op beeld worden vastgelegd. Vervolgens zijn de adviezen en presentaties op school uitgewerkt.

Presentatie
Op donderdagmiddag 9 juni a.s. presenteren de leerlingen hun bevindingen aan genodigden waaronder de nieuwe voorzitter van het Overlegorgaan, dhr. H. Oosterveld en medewerkers van het Nationaal Park Drentsche Aa, ouders, docenten en andere geïnteresseerden. De presentatie vindt plaats op donderdagmiddag 9 juni in het Provinciehuis Drenthe.

Over het programma Scholen voor Duurzaamheid
Scholen voor Duurzaamheid is het landelijke NME onderwijsprogramma van het IVN. Scholen voor Duurzaamheid slaat een brug tussen scholen van het Voortgezet Onderwijs en bedrijven en maatschappelijke organisaties die actief zijn op het gebied van duurzaamheid. Leerlingen werken in opdracht van echte opdrachtgevers. Ze doen onderzoek of maken een ontwerp rond een actuele maatschappelijke kwestie. Leerlingen ontmoeten vertegenwoordigers van bedrijven en maatschappelijke organisaties die hen een probleem of vraagstuk voorleggen. Deze contacten vinden plaats in de eigen regio. Het moduleprogramma varieert dan ook per provincie.

"Vernieuwend onderwijs met diepgang en kwaliteit"
Scholen voor Duurzaamheid biedt een groeiend aantal krachtige onderwijsmethodieken die (delen van) oude methoden kunnen vervangen. Leeromgevingen zijn gevuld met actuele, complexe maatschappelijke kwesties die leerlingen in direct contact brengen met overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. Contextrijk, betekenisvol onderwijs leidt bij leerlingen tot grote betrokkenheid en veel eigen inbreng. Vaak wordt gebruik gemaakt van de activerende didactiek van verhalend ontwerpen. Bij docenten groeit het vakmanschap in het begeleiden van activerend onderwijs waarbij gerichte sleutelvragen het onderwijs sturen.

Werkwijze
Elke module wordt gestart met een scholing van docenten. Na afloop van de scholing krijgen de docenten het draaiboek mee naar huis. Ook worden bronnen en experts aangeleverd die door de leerlingen kunnen worden geraadpleegd. Met deze basis kan de docent de module zelf aanpassen aan het niveau van zijn klas en zijn eigen planning. De module wordt vaak afgesloten met een educatief evenement waarbij de leerlingen hun ideeën presenteren aan de opdrachtgever.

----------

Noot voor redacties