Postagenten worden klemgezet
09 juni 2011
---
Advies: intentieverklaring Postkantoren BV niet tekenen
Tientallen retailers worden onder druk gezet door Postkantoren BV om af
te zien van een financiële vergoeding waar ze contractueel recht op
hebben. Zij worden gedwongen ter plekke een intentieverklaring te
ondertekenen, zonder dat ze volledig geïnformeerd wor-den over de
consequenties. Brancheorganisaties Vakcentrum en NSO en de Vereniging
van Postagenten (VvP) hebben de directie van Postkantoren BV hierop
aangesproken. Maar dit bedrijf volhardt vooralsnog in deze handelwijze.
De brancheorganisaties adviseren hun leden: 1) zich bij hen te melden
als ze in deze situatie verzeild raken, en 2) de voorgelegde
intentieverklaring niet te ondertekenen, totdat een gesprek met de
directies van Postkantoren BV, ING en PostNL heeft plaatsgevonden.
Deze laakbare praktijken vinden plaats in het transitieproces van
Postagenten naar ING-servicepunten en PostNL-postkantoren. Postkantoren
BV houdt in de loop van 2012 op te bestaan. De hoofdpostkantoren zijn
inmiddels grotendeels gesloten en ook alle contracten met retailers
betreffende een postagentschap worden opgezegd. Daarvoor in de plaats
wil ING servicepunten en PostNL (voorheen TNT Post) postkantoren nieuwe
stijl op de winkelvloer realiseren.
In het contract met Postkantoren BV staat dat een ondernemer recht
heeft op een beëindigingsvergoeding als het contract wordt opgezegd.
Deze vergoeding kan oplopen tot meerdere tienduizenden Euro's.
Vertegenwoordigers van Postkantoren BV zijn nu op stap met
intentieverklaringen. On-dernemers worden onder druk gezet deze te
ondertekenen waarmee ze, onder meer afzien, van die
beëindigingsvergoeding. Formeel hebben ondernemers zes weken bedenktijd
vóór het ondertekenen van deze intentieverklaring, maar in de praktijk
worden ze onder druk gezet direct hun handtekening te plaatsen.
Anders, zo wordt hun door Postkantoren BV voorgehouden, krijgen ze geen
aanbod van ING en PostNL om een servicepunt en/of postkantoor in de
winkel te plaatsen. Vakcentrum, VvP en NSO vinden deze gezamenlijke
handelswijze van Postkantoren BV, ING en PostNL ontoelaatbaar.
Het opzeggen van het Postagentschapcontract en het al dan niet een
keuze maken voor een ING Servicepunt en/of PostNL-postkantoor heeft
vergaande consequenties voor de betreffende retailer. Die moet
fatsoenlijk de tijd krijgen hier een keuze in te maken. Temeer omdat de
vergoeding van zijn diensten, door ING en/of PostNL, structureel omlaag
gaan en hij geconfronteerd wordt met allerlei extra kosten.
NSO, VvP en Vakcentrum hebben bij de directies van Postkantoren BV, ING
en PostNL aangedrongen op een gesprek. Maar die geven, ook na
herhaaldelijk aandringen, nog niet thuis. De drie brancheorganisaties
adviseren hun leden de door Postkantoren BV voorgelegde
intentieverklaring niet te ondertekenen, totdat een dergelijk gesprek
heeft plaatsgevonden. Vanzelfsprekend vereist elke situatie maatwerk,
daarom kan een ondernemer het beste contact opnemen met zijn
brancheorganisatie.
Vakcentrum Levensmiddelen