Vakcentrum Levensmiddelen

Postagenten worden klemgezet

09 juni 2011
---

Advies: intentieverklaring Postkantoren BV niet tekenen

Tientallen retailers worden onder druk gezet door Postkantoren BV om af te zien van een financiële vergoeding waar ze contractueel recht op hebben. Zij worden gedwongen ter plekke een intentieverklaring te ondertekenen, zonder dat ze volledig geïnformeerd wor-den over de consequenties. Brancheorganisaties Vakcentrum en NSO en de Vereniging van Postagenten (VvP) hebben de directie van Postkantoren BV hierop aangesproken. Maar dit bedrijf volhardt vooralsnog in deze handelwijze.

De brancheorganisaties adviseren hun leden: 1) zich bij hen te melden als ze in deze situatie verzeild raken, en 2) de voorgelegde intentieverklaring niet te ondertekenen, totdat een gesprek met de directies van Postkantoren BV, ING en PostNL heeft plaatsgevonden.

Deze laakbare praktijken vinden plaats in het transitieproces van Postagenten naar ING-servicepunten en PostNL-postkantoren. Postkantoren BV houdt in de loop van 2012 op te bestaan. De hoofdpostkantoren zijn inmiddels grotendeels gesloten en ook alle contracten met retailers betreffende een postagentschap worden opgezegd. Daarvoor in de plaats wil ING servicepunten en PostNL (voorheen TNT Post) postkantoren nieuwe stijl op de winkelvloer realiseren.
In het contract met Postkantoren BV staat dat een ondernemer recht heeft op een beëindigingsvergoeding als het contract wordt opgezegd. Deze vergoeding kan oplopen tot meerdere tienduizenden Euro's. Vertegenwoordigers van Postkantoren BV zijn nu op stap met intentieverklaringen. On-dernemers worden onder druk gezet deze te ondertekenen waarmee ze, onder meer afzien, van die beëindigingsvergoeding. Formeel hebben ondernemers zes weken bedenktijd vóór het ondertekenen van deze intentieverklaring, maar in de praktijk worden ze onder druk gezet direct hun handtekening te plaatsen. Anders, zo wordt hun door Postkantoren BV voorgehouden, krijgen ze geen aanbod van ING en PostNL om een servicepunt en/of postkantoor in de winkel te plaatsen. Vakcentrum, VvP en NSO vinden deze gezamenlijke handelswijze van Postkantoren BV, ING en PostNL ontoelaatbaar. Het opzeggen van het Postagentschapcontract en het al dan niet een keuze maken voor een ING Servicepunt en/of PostNL-postkantoor heeft vergaande consequenties voor de betreffende retailer. Die moet fatsoenlijk de tijd krijgen hier een keuze in te maken. Temeer omdat de vergoeding van zijn diensten, door ING en/of PostNL, structureel omlaag gaan en hij geconfronteerd wordt met allerlei extra kosten. NSO, VvP en Vakcentrum hebben bij de directies van Postkantoren BV, ING en PostNL aangedrongen op een gesprek. Maar die geven, ook na herhaaldelijk aandringen, nog niet thuis. De drie brancheorganisaties adviseren hun leden de door Postkantoren BV voorgelegde intentieverklaring niet te ondertekenen, totdat een dergelijk gesprek heeft plaatsgevonden. Vanzelfsprekend vereist elke situatie maatwerk, daarom kan een ondernemer het beste contact opnemen met zijn brancheorganisatie.