OPTA: goede doelen loterijen overtreden telemarketingregels
Persbericht van Opta
Den Haag, 9 juni 2011. OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie
Autoriteit, heeft BankGiro Loterij N.V., Nationale Postcode Loterij
N.V. en de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. voor in totaal
160.000 euro aan boetes opgelegd voor het niet naleven van de
telemarketingregels. Tijdens wervingstelefoontjes werd nagelaten de
consument actief te vragen of deze nogmaals gebeld mocht worden. In de
telefoongesprekken werd de consument ook niet duidelijk genoeg gewezen
op de mogelijkheid zich in te schrijven in het Bel-me-niet-register.
BankGiro Loterij kwam de regels in ruim 276.000 telefoongesprekken niet
na. Nationale Postcode Loterij belde in ruim 73.000 gevallen niet
volgens de regels.
OPTA startte een onderzoek naar naleving van de telemarketingregels bij
de loterijen nadat zij daarover via ConsuWijzer klachten ontving. De
meeste telemarketingklachten die bij ConsuWijzer binnenkomen gaan over
loterijen (19%), energie (18%), telefonie & televisie (13%), kranten &
tijdschriften (9%) en goede doelen (9%). OPTA heeft reeds voor ruim 1,2
miljoen euro aan boetes opgelegd voor overtredingen van de
telemarketingregels. Nadat OPTA eerder boetes aan een aantal
energiebedrijven publiceerde, kan zij nu de boetes aan BankGiro Loterij
en Nationale Postcode Loterij bekendmaken. De voorzieningenrechter
bepaalde onlangs dat OPTA de overtredingen en de daarvoor opgelegde
boetes bekend mag maken. BankGiro Loterij en Nationale Postcode Loterij
hebben inmiddels bezwaar gemaakt tegen de boetes.
Telemarketingregels
In de telemarketingregels is opgenomen dat een bedrijf verplicht is om
de consument tijdens elk telefoongesprek, dus ook met eigen klanten, te
vragen of het bedrijf de consument nogmaals mag bellen. Indien
consumenten aangeven dat zij niet meer door een het bedrijf gebeld
willen worden, dan moet het bedrijf hier gehoor aan geven. Ook zijn
bedrijven verplicht om consumenten tijdens het gesprek de mogelijkheid
te bieden zich in te schrijven in het Bel-me-niet-register.
Uitgedeelde waarschuwingen
OPTA heeft eind mei 26 waarschuwingen uitgedeeld aan bedrijven wegens
vermoedelijke overtreding van de telemarketingregels. Deze
waarschuwingen zijn verstuurd naar aanleiding van klachten die zijn
ingediend bij ConsuWijzer (www.consuwijzer.nl). Sinds de
inwerkingtreding van het Bel-me-niet-register ontving OPTA via
ConsuWijzer 15.000 klachten. Deze klachten zijn een belangrijke bron
voor de onderzoeken van OPTA naar mogelijke overtredingen. Afhankelijk
van de ernst van de overtreding kan OPTA ervoor kiezen een waarschuwing
uit te delen, of direct over te gaan tot een (boete)onderzoek. Doel van
de handhavingsacties is om de consumentenirritatie als gevolg van
ongevraagde telefoontjes zoveel mogelijk terug te dringen. Mochten er
klachten binnen blijven komen over partijen die een waarschuwing hebben
ontvangen, dan zal OPTA streng optreden. Zij kan boetes opleggen tot
maximaal 450.000 euro per overtreding.
Links:
http://www.opta.nl
Noot voor redacties
Opta
Noot voor de red
actie,
Razende Robot Reporter