___________________
PERSBERICHT
Frietkot-kot-kot ...
Frituur GAIA deelt pakjes friet met kipvriendelijke mayonaise uit
8 Belgen op 10 tegen dieronvriendelijke kooieieren in voeding
Brussel, 9 juni 2011- Vandaag staat een niet alledaagse frituur op de
Antwerpse Groenplaats: Frituur GAIA deelt pakjes frieten met
kipvriendelijke mayonaise uit. Met die stunt lanceert GAIA haar
zomercampagne Let's TOK about it ... GAIA wil op een positieve manier
het leed van de miljoenen kippen aanklagen die hun leven slijten in een
kooi, op een ruimte van amper een A4'tje. Reuzebatterijkip Mimi en
Wonderhen, de Mega Mindy onder de legkippen, informeren de mensen over
hoe ze de GAIA-campagne (www.boycot-cot.be ) voor kipvriendelijke
eieren kunnen steunen.
Antwerps schepen voor Dierenwelzijn Luc Bungeneers (Open VLD) steunt de
GAIA-campagne en komt alvast een frietje steken. Dankzij acties van
GAIA liggen er geen verse kooieieren meer in de rekken van de
supermarkten, alleen nog scharreleieren. Maar dat geldt niet voor
voedingsmiddelen waarin eieren worden verwerkt. In vele gevallen
bevatten koeken, mayonaise, verse pasta's en chocolademousse nog steeds
kooieieren. GAIA wil de kip uit de kooi. Daarom vraagt GAIA aan de
supermarkten om voor hun huismerken over te schakelen op
kipvriendelijker eieren. Zo kunnen zij de sector doen omschakelen naar
kipvriendelijker eiproductie.
Geen verse kooieieren meer
Sinds 2010 verkoopt geen enkele supermarktketen, na campagnes van GAIA,
nog verse kooieieren. Daardoor leiden jaarlijks 1 miljoen legkippen een
beter leven in scharrelbedrijven. Uit een recent onderzoek van GfK
Panel Services Benelux, in opdracht van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro-
en Visserijmarketing), blijkt dat 90% van alle verkochte eieren in
België scharreleieren, eieren van vrije uitloop of biologische eieren
zijn.
Koeken, mayonaise ...
Voedingsmiddelen waarin eieren worden verwerkt zoals koeken, sauzen en
verse pasta's bevatten vaak nog kooieieren. In april 2011 voerde
onderzoeksbureau IPSOS, in opdracht van GAIA, een representatieve
opiniepeiling uit bij 1012 Belgische consumenten. Daaruit bleek dat 40%
van de Belgen zich er niet bewust van is dat er nog steeds kooieieren
in onze voeding verwerkt worden. 83% van de Belgen is tegen kooieieren
in voedingsmiddelen. Bijna 60% van de Belgen is bereid om meer te
betalen voor producten met kipvriendelijker eieren.
Europees verbod
Vanaf 1 januari 2012 wordt het Europees verbod op klassieke
batterijkooien van kracht. Uit een recente enquête bij Vlaamse
leghennenhouders blijkt echter dat 54% nog niet is omgeschakeld. 41%
heeft nog geen plannen om te investeren in andere systemen.
Zorgwekkende percentages op amper 6 maand van het verbod. Uitstel is
onaanvaardbaar. De sector heeft 12 jaar de tijd gekregen om zich aan te
passen. Vanaf 2012 zijn de klassieke batterijkooien verboden, maar
zogenaamde `verrijkte' kooien zijn wel nog toegelaten. Verrijkte kooien
zijn nauwelijks groter dan batterijkooien, maar om de schijn op de
houden, hebben de hennen wat scharrelmateriaal en een nest.
Hoe krijgen we de kip uit de kooi?
GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch: "GAIA wil niet dat de
leghennenhouders omschakelen naar `verrijkte' kooien. Wij willen dat de
sector volledig omschakelt naar systemen die beter zijn voor het
kippenwelzijn".
Om de kip uit de kooi te krijgen, vraagt GAIA aan de supermarktketens
om voor hun huismerken over te schakelen op kipvriendelijker systemen.
De grootwarenhuizen hebben een belangrijke sleutel in handen. Een
aantal merken en bedrijven zijn al omgeschakeld.
Op de website www.boycot-cot.be vindt u meer informatie over de
campagne en de lijst met kipvriendelijke merken en bedrijven.
Consumenten kunnen er een mail sturen naar bedrijven en
supermarktketens.
GAIA