Gemeente Peel en Maas, Wonen Limburg, Antares Woonservice en de
Woningstichting Kessel bereiken overeenstemming over het maken van
kwaliteitsafspraken
De officiële ondertekening van de overeengekomen kwaliteitsafspraken
vindt plaats op donderdag
9 juni 2011 in het gemeentehuis van de gemeente Peel en Maas.
`Wonen'; is één van de belangrijkste beleidsthema's voor de gemeente
Peel en Maas en de binnen haar gemeente werkzame woningcorporaties.
Burgers wensen een passend huis, een prettige en veilige leefomgeving
en een fijne buurt. De gemeente Peel en Maas, Antares Woonservice,
Wonen Limburg en Woningstichting Kessel leveren daaraan een belangrijke
bijdrage. Bij een gedeelde verantwoordelijkheid hoort ook duidelijkheid
over wie welke taken en werkzaamheden op zich neemt. De Woonvisie Plus
Peel en Maas 2011-2015 en de strategische plannen van de corporaties
worden vertaald in een integrale visie en gezamenlijke
kwaliteitsafspraken.
De eerder afzonderlijk gemaakte afspraken door de vier gemeenten vóór
de fusie tot de gemeente Peel en Maas zijn inmiddels verlopen. Verder
is in 2010 de Woonvisie Plus Peel en Maas opgesteld door de gemeente in
samenspraak met haar maatschappelijke partners en op
25 januari 2011 door de Raad vastgesteld. Als gevolg van de fusie en de
nieuwe woonvisie is het daarom tijd voor een herijking van de
afspraken. De gemeente Peel en Maas, Antares Woonservice, Wonen Limburg
en Woningstichting Kessel zetten zich hiervoor gezamenlijk in. Samen
werken en samenwerken is namelijk nodig om doelen binnen de gemeente,
zoals opgenomen in de woonvisie, te verwezenlijken.
Samen hebben we afgesproken wat we willen bereiken en vasthouden op het
brede terrein van het wonen. Daarbij hebben we het onder andere over:
* het afstemmen van alle nieuwbouwplannen om zo een optimale
aansluiting tussen vraag en aanbod te krijgen;
* de huisvesting van doelgroepen zoals mensen met een beperking,
statushouders en arbeidsmigranten;
* het behoud van voldoende goedkope huurwoningen;
* het oppakken van projecten met als doel de re-integratie van de
burger in de maatschappij;
* het samen met de inwoners bevorderen van de leefbaarheid in de
woonomgeving.
De afspraken zijn uitgewerkt. Tevens is een reeks van concrete
projecten genoemd. Die zijn kort omschreven, waarbij is aangegeven wie
voor de uitvoering verantwoordelijk is en wanneer deze klaar moeten
zijn. Op deze manier wordt geborgd, dat de concrete afspraken er ook
daadwerkelijk komen. Kortom, we zeggen wat we doen en we doen wat we
zeggen.
Partijen zijn het er over eens dat werken aan kwaliteitsafspraken
vooral mensenwerk is. Een goed verhaal op papier is het begin, maar een
betrokkenheid van alle partijen is onmisbaar om ook echt resultaten te
kunnen boeken. Want ook hier geldt: bouwen aan vertrouwen geeft een
goede basis om uiteindelijk ook fysiek te kunnen bouwen. De herijkte
kwaliteitsafspraken 2011-2015 zijn hiervoor belangrijke randvoorwaarden
c.q. uitgangspunten, waarin we rekening moeten houden met de dynamiek
van de omgeving. Jaarlijkse evaluatie is daarom wenselijk. Na 2015
worden de kwaliteitsafspraken eveneens geëvalueerd en opnieuw
vastgelegd.
Voor meer informatie kunt u via het Klant Contact Centrum contact
opnemen met
Dirk Voermans, telnr. 077 306 66 66.
Gemeente Helden