Gemeente Helden

Gemeente Peel en Maas, Wonen Limburg, Antares Woonservice en de Woningstichting Kessel bereiken overeenstemming over het maken van kwaliteitsafspraken

De officiële ondertekening van de overeengekomen kwaliteitsafspraken vindt plaats op donderdag
9 juni 2011 in het gemeentehuis van de gemeente Peel en Maas.

`Wonen'; is één van de belangrijkste beleidsthema's voor de gemeente Peel en Maas en de binnen haar gemeente werkzame woningcorporaties. Burgers wensen een passend huis, een prettige en veilige leefomgeving en een fijne buurt. De gemeente Peel en Maas, Antares Woonservice, Wonen Limburg en Woningstichting Kessel leveren daaraan een belangrijke bijdrage. Bij een gedeelde verantwoordelijkheid hoort ook duidelijkheid over wie welke taken en werkzaamheden op zich neemt. De Woonvisie Plus Peel en Maas 2011-2015 en de strategische plannen van de corporaties worden vertaald in een integrale visie en gezamenlijke kwaliteitsafspraken.

De eerder afzonderlijk gemaakte afspraken door de vier gemeenten vóór de fusie tot de gemeente Peel en Maas zijn inmiddels verlopen. Verder is in 2010 de Woonvisie Plus Peel en Maas opgesteld door de gemeente in samenspraak met haar maatschappelijke partners en op 25 januari 2011 door de Raad vastgesteld. Als gevolg van de fusie en de nieuwe woonvisie is het daarom tijd voor een herijking van de afspraken. De gemeente Peel en Maas, Antares Woonservice, Wonen Limburg en Woningstichting Kessel zetten zich hiervoor gezamenlijk in. Samen werken en samenwerken is namelijk nodig om doelen binnen de gemeente, zoals opgenomen in de woonvisie, te verwezenlijken.

Samen hebben we afgesproken wat we willen bereiken en vasthouden op het brede terrein van het wonen. Daarbij hebben we het onder andere over:
* het afstemmen van alle nieuwbouwplannen om zo een optimale aansluiting tussen vraag en aanbod te krijgen;
* de huisvesting van doelgroepen zoals mensen met een beperking, statushouders en arbeidsmigranten;

* het behoud van voldoende goedkope huurwoningen;
* het oppakken van projecten met als doel de re-integratie van de burger in de maatschappij;

* het samen met de inwoners bevorderen van de leefbaarheid in de woonomgeving.

De afspraken zijn uitgewerkt. Tevens is een reeks van concrete projecten genoemd. Die zijn kort omschreven, waarbij is aangegeven wie voor de uitvoering verantwoordelijk is en wanneer deze klaar moeten zijn. Op deze manier wordt geborgd, dat de concrete afspraken er ook daadwerkelijk komen. Kortom, we zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen.

Partijen zijn het er over eens dat werken aan kwaliteitsafspraken vooral mensenwerk is. Een goed verhaal op papier is het begin, maar een betrokkenheid van alle partijen is onmisbaar om ook echt resultaten te kunnen boeken. Want ook hier geldt: bouwen aan vertrouwen geeft een goede basis om uiteindelijk ook fysiek te kunnen bouwen. De herijkte kwaliteitsafspraken 2011-2015 zijn hiervoor belangrijke randvoorwaarden c.q. uitgangspunten, waarin we rekening moeten houden met de dynamiek van de omgeving. Jaarlijkse evaluatie is daarom wenselijk. Na 2015 worden de kwaliteitsafspraken eveneens geëvalueerd en opnieuw vastgelegd.

Voor meer informatie kunt u via het Klant Contact Centrum contact opnemen met
Dirk Voermans, telnr. 077 306 66 66.