Vrije Universiteit Amsterdam
Congestie beprijzen met heterogene gebruikers
* Startdatum: 08-06-2011
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Congestion pricing with heterogeneous travellers
* Spreker: V.A.C. van den Berg
* Promotor: prof.dr. E.T. Verhoef prof.dr. P. Rietveld
* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
* Wetenschapsgebied: Economie
* Evenementtype: Promotie
Vincent van den Berg ontdekte dat, in het bottleneckmodel van
congestie, de verdelingseffecten van congestie beprijzing niet monotoon
zijn in de waarde van tijd of schedule delay. Het zijn niet de
gebruikers met de laagste waardes die het meeste verliezen of het minst
winnen van beprijzing, maar een intermediair type gebruiker. Dit
verschilt met de traditionele kijk die gebaseerd is op het statische
stroommodel van congestie en concludeert dat hoe hoger de waarde van
tijd is, des te schadelijker beprijzing is.
Heterogeniteit in de voorkeuren van reizigers beïnvloedt zowel de
geaggregeerde effecten als de verdelingseffecten van congestie
(opstopping) beprijzing. Dit is net als rekeningrijden een van de
mogelijkheden om files te verminderen. Van den Berg onderzocht twee
dimensies van heterogeniteit. Ten eerste proportionele heterogeniteit
die de waardes van tijd en schedule delay (die meten hoe gemakkelijk
een persoon op een ander moment kan reizen) proportioneel schaalt. Meer
proportionele heterogeniteit vergroot de welvaartswinst van congestie
beprijzing, omdat het leidt tot een grotere efficiencywinst door een
herordening van de aankomsttijden. Ten tweede, meer heterogeniteit in
de ratio van de waarde van tijd en schedule delay verlaagt de
welvaartswinst van beprijzing, omdat het de congestie externaliteiten
verlaagt.
Heterogeniteit in voorkeuren kan ook empirische schattingen
beïnvloeden. Van den Berg concludeert dat, als marginale nutten
gecorreleerd zijn, dit tot incorrecte schattingen kan leiden van de
waardes van tijd of schedule delay als men logit schattingen gebruikt.
De schattingen vinden dat reiskostencompensatie leidt tot lagere
prijsgevoeligheden en hogere waardes van tijd en van beperkingen van de
reismomenten.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam