Vrije Universiteit Amsterdam
Computerspellen als narratief medium
* Startdatum: 08-06-2011
* Tijd: 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: Computer Games as a Narrative Medium
* Spreker: J.I.L. Veugen
* Promotor: prof.dr. W.P.M.S. Spooren prof.dr. E.S.H. Tan
* Onderdeel: Faculteit der Letteren
* Wetenschapsgebied: Letteren
* Evenementtype: Promotie
Narratieve elementen zoals gebruikt in boeken en films zijn anders of
werken anders in verhaalgestructureerde computergames. Dit blijkt uit
het promotieonderzoek van Connie Veugen.
Een verhaalgestructureerde game is een game waar de volgende stap in
het verhaal, bijvoorbeeld wanneer de gamer een puzzel heeft opgelost of
een vijand heeft verslagen, door de ontwerper van de game is
vastgelegd. Zogenaamde (action-) adventure games zoals THE LEGEND OF
ZELDA: TWILIGHT PRINCESS (2006) of HEAVY RAIN (2010) zijn voorbeelden
van verhaalgestructureerde games. Door verhaalgestructureerde games te
vergelijken met boeken en films toont Veugen aan dat de manier waarop
het verhaal wordt gepresenteerd en de manier waarop de gamer het
ervaart fundamenteel verschilt van de manier waarop dit gebeurt in
andere media.
Zo wordt de term genre zowel bij film als bij games gebruikt om
duidelijk te maken wat het publiek kan verwachten, maar in games wordt
de term niet gebruikt om aan te geven waar de game over gaat, maar om
aan te geven welke spelvaardigheden nodig zijn om de game te kunnen
spelen. Dus ook al ben je geen fan van horror, dan zou je een film als
RESIDENT EVIL (2002) toch nog kunnen uitzitten. Als je de
spelvaardigheden van de action-adventure game (meer speciaal van
survival horror) echter niet beheerst kun je het spel niet uitspelen.
Veugen concludeert dat het onderzoeksgebied van de gamestudies gebaat
is bij een nieuwe narratieve theorie waarin rekening wordt gehouden met
gameplay (en de gamer), hardware en ontwikkelingen door de tijd.
Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam