Vrije Universiteit Amsterdam

Computerspellen als narratief medium


* Startdatum: 08-06-2011


* Tijd: 15.45


* Locatie: Aula


* Titel: Computer Games as a Narrative Medium


* Spreker: J.I.L. Veugen


* Promotor: prof.dr. W.P.M.S. Spooren prof.dr. E.S.H. Tan


* Onderdeel: Faculteit der Letteren


* Wetenschapsgebied: Letteren


* Evenementtype: Promotie

Narratieve elementen zoals gebruikt in boeken en films zijn anders of werken anders in verhaalgestructureerde computergames. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Connie Veugen.

Een verhaalgestructureerde game is een game waar de volgende stap in het verhaal, bijvoorbeeld wanneer de gamer een puzzel heeft opgelost of een vijand heeft verslagen, door de ontwerper van de game is vastgelegd. Zogenaamde (action-) adventure games zoals THE LEGEND OF ZELDA: TWILIGHT PRINCESS (2006) of HEAVY RAIN (2010) zijn voorbeelden van verhaalgestructureerde games. Door verhaalgestructureerde games te vergelijken met boeken en films toont Veugen aan dat de manier waarop het verhaal wordt gepresenteerd en de manier waarop de gamer het ervaart fundamenteel verschilt van de manier waarop dit gebeurt in andere media.

Zo wordt de term genre zowel bij film als bij games gebruikt om duidelijk te maken wat het publiek kan verwachten, maar in games wordt de term niet gebruikt om aan te geven waar de game over gaat, maar om aan te geven welke spelvaardigheden nodig zijn om de game te kunnen spelen. Dus ook al ben je geen fan van horror, dan zou je een film als RESIDENT EVIL (2002) toch nog kunnen uitzitten. Als je de spelvaardigheden van de action-adventure game (meer speciaal van survival horror) echter niet beheerst kun je het spel niet uitspelen.

Veugen concludeert dat het onderzoeksgebied van de gamestudies gebaat is bij een nieuwe narratieve theorie waarin rekening wordt gehouden met gameplay (en de gamer), hardware en ontwikkelingen door de tijd.

Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam