Persbericht

Manutan optimaliseert Europese multichannel retailoperaties met supply chain platform van Manhattan Associates Manutan's dochteronderneming Overtoom kiest voor Manhattan's Distribution Management oplossingen

Nieuwegein, 8 juni 2011 - Manutan, één van Europa's grootste leveranciers van industriële voorzieningen en kantoorbenodigdheden en de moederonderneming van het Nederlandse Overtoom, heeft de Warehouse Management en Slotting Optimisation componenten van de Distribution Management Suite van Manhattan Associates succesvol geïmplementeerd bij een nieuw distributiecentrum in Gonesse, in Frankrijk. Dit is de eerste fase in het uitrollen van een pan-Europese implementatie van Manhattan's oplossingen om de multichannel operaties van Manutan te ondersteunen.

Bij het distributiecentrum van dochtermaatschappij Overtoom in Den Dolder wordt Manhattan's Distribution Management platform geïmplementeerd. De Warehouse Management oplossing zal in Den Dolder pas later in 2011 in gebruik worden genomen.

Manutan is opgericht in 1966 en biedt meer dan 200.000 producten, variërend van productieonderdelen, hef- en opslagapparatuur, kantoor en werkplaatsuitrusting en verbruiksartikelen, aan meer dan 600.000 klanten in heel Europa. Verkoop op afstand is Manutan's core business, waardoor consequent de aandacht wordt gericht op het optimaliseren van de supply chain om efficiëntie, flexibiliteit en service te optimaliseren bij alle multichannel retailactiviteiten.

Om aan de lange-termijndoelstellingen te voldoen, heeft Manutan besloten een groot project te starten om het wereldwijde IT-infrastructuurplatform opnieuw in te richten en te vervangen door een intern ontwikkeld en onderhouden enterprise resource planning (ERP) systeem. De organisatie koos Manhattan Associates' Warehouse Management voor Open Systems en Slotting Optimalisation-oplossingen als de belangrijkste componenten van het nieuwe supply chain platform.

Manutan maakt al langer gebruik van Manhattan-technologie en heeft hiermee de efficiëntie van de 'picking' en 'put-away' processen aanzienlijk verbeterd. Operators houden zich nu bezig met hun eigen processing-zone, waar ze meerdere orders voor verzending kunnen ophalen en inkomende voorraad gelijktijdig kunnen opslaan in een volgorde die de reistijd minimaliseert. Dit vervangt de oude aanpak waarbij operators uitgaande orders één voor één moesten verwerken of zich richtten op het opslaan van een ontvangen voorraad, voordat ze met de volgende taak aan de slag konden.

"Door de invoering van dit nieuwe operationele model profiteren we van een hogere mate van operationele flexibiliteit, hebben we minder tijd nodig voor ordervoorbereiding en is de efficiëntie in het ontvangproces verbeterd; nu verzendt het DC tussen de 2500 en 3000 pakketten per dag", zegt Thierry Sicard, supply chain director bij Manutan. "In het algemeen profiteert Manutan's hele supply chain van Manhattan's Distribution Management oplossingen. Het nieuwe platform geeft real-time inzicht in de supply chain data, heeft de uitvoering versneld, de zichtbaarheid en nauwkeurigheid van de voorraad verbeterd en stelt ons is staat om het algehele niveau van dienstverlening aan klanten te verhogen."

"We zijn verheugd dat we Manutan met onze oplossingen kunnen ondersteunen in hun transformatieproject en de zoektocht naar groei in Europa", zegt Pieter Van den Broecke, managing director Centraal-Europa bij Manhattan Associates. "Manutan is een goed voorbeeld van een onderneming die zijn distributie-operatie succesvol heringericht heeft en zich heeft bewezen als een supply chain-leider op het gebied van multichannel retailing. We kijken ernaar uit de onderneming te blijven ondersteunen in de volgende fases van het wereldwijde uitrolplan."

Ontvang up-to-date product, klant- en partnernieuws direct van Manhattan Associates op Twitter en Facebook. Ga naar http://www.twitter.com/ManhAssocBNLom het laatste nieuws te volgen en word lid van de Manhattan Associates Facebook-groep op http://www.facebook.com/ManhattanAssociates.

(538 woorden)