Consument wil keuzevrijheid in gebruik en kosten mobiele diensten

Persbericht van Vodafone Libertel NV

Resultaten onderzoek staan haaks op motie Verhoeven

8 juni 2011 - Consumenten willen de keuze welke mobiele diensten ze via hun smartphones gebruiken; voor meer korting willen ze gebruik beperken. Een kleine zes procent van de Nederlanders is bereid meer te betalen voor standaard toegang tot alle mobiele diensten via mobiel internet. 47 procent wil liever korting dan standaard toegang tot alle diensten. In ruil voor korting willen consumenten de keuze af te zien van streaming video, VoIP en chatdiensten (zoals YouTube, Skype en Whats App) via het mobiele internet. 46 procent van de Nederlanders zou helemaal geen mobiel internet meer gebruiken als de prijzen stijgen doordat alle diensten standaard beschikbaar moeten zijn. Dat blijkt uit representatief onderzoek van DirectResearch.nl onder bijna 1000 Nederlanders in opdracht van Vodafone.

Nederlanders willen zelf bepalen waar ze voor betalen De motie van Tweede Kamerlid Verhoeven staat haaks op deze consumentenwensen. Verhoeven wil netneutraliteit in de wet vastleggen op een manier die consumentenkeuze onmogelijk maakt. Als netneutraliteit verplicht wordt, mogen telecomaanbieders niet langer internet met beperkingen aanbieden waardoor het ook niet meer mogelijk is kortingen aan te bieden aan de consumenten voor wie dit aansluit bij hun behoeften. Dit zal voor een grote groep consumenten een forse stijging van de prijzen voor mobiel internet met zich meebrengen. Op woensdag 8 juni debatteert de Tweede Kamer over dit onderwerp. Met een aanpassing in de motie van Verhoeven, is het mogelijk om tegemoet te komen aan de wensen van de consument. Dan wordt netneutraliteit het uitgangspunt maar kan de klant zelf kiezen om bepaalde diensten niet te gebruiken tegen een korting.

Beheersbare prijzen
Door de toename van het aantal smartphones en het dataverbruik moeten telecombedrijven steeds meer investeren in stabiele mobiele netwerken. Door de opkomst van gratis telefoon- en sms-diensten via het web, maken een kleine maar snel groeiende groep consumenten bovendien steeds minder gebruik van betaald bellen en sms-en. De inkomsten uit bellen en sms op het mobiele netwerk lopen daardoor zo hard terug dat het voor de mobiele telecomaanbieders noodzakelijk wordt om over te gaan op nieuwe verdienmodellen. Om ervoor te zorgen dat de prijzen beheersbaar blijven en geleidelijk aan kunnen stijgen, is keuzevrijheid voor consumenten een goede oplossing.

Onafhankelijk onderzoek
DirectResearch is een onafhankelijk onderzoekbureau dat gespecialiseerd is in online onderzoek. Het bureau voert voor veel verschillende partijen onderzoek uit en maken daarbij gebruik van het EUpanel (ISO 26362 gecertificeerd). Voor dit onderzoek is een representatieve steekproef getrokken van Nederlanders van 18 jaar en ouder op alle mobiele netwerken.

Links:
http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum
Organisatie info:

Vodafone Libertel NV

Over Vodafone Li bertel B.V.
Vodafone Nederland is het tweede mobiele telecommunicatiebedrijf in Nederland op basis van omzet en winstgevendheid en heeft ruim 5 miljoen klanten per 31 maart 2011. De hoofdkantoren zijn gevestigd in Maastricht en Amsterdam. Daarnaast zij n er kantoren in Son en Zaltbommel. Vodafone Nederland maakt deel uit van Vodafo ne Group, in omzet 's werelds meest vooraanstaande internationale mobiele teleco mmunicatiegroep, met circa 371 miljoen klanten per 31 maart 2011. Vodafone heeft momenteel deelnemingen in aandelenkapitalen in meer dan 30 landen verspreid ove r vijf continenten en circa 40 partnernetwerken wereldwijd. Voor meer informatie , ga naar www.vodafone.nl en www.vodafone.com.

Noot voor de redactie,

Razende Robot Reporter