Consument wil keuzevrijheid in gebruik en kosten mobiele diensten
Persbericht van Vodafone Libertel NV
Resultaten onderzoek staan haaks op motie Verhoeven
8 juni 2011 - Consumenten willen de keuze welke mobiele diensten ze via
hun smartphones gebruiken; voor meer korting willen ze gebruik
beperken. Een kleine zes procent van de Nederlanders is bereid meer te
betalen voor standaard toegang tot alle mobiele diensten via mobiel
internet. 47 procent wil liever korting dan standaard toegang tot alle
diensten. In ruil voor korting willen consumenten de keuze af te zien
van streaming video, VoIP en chatdiensten (zoals YouTube, Skype en
Whats App) via het mobiele internet. 46 procent van de Nederlanders zou
helemaal geen mobiel internet meer gebruiken als de prijzen stijgen
doordat alle diensten standaard beschikbaar moeten zijn. Dat blijkt uit
representatief onderzoek van DirectResearch.nl onder bijna 1000
Nederlanders in opdracht van Vodafone.
Nederlanders willen zelf bepalen waar ze voor betalen
De motie van Tweede Kamerlid Verhoeven staat haaks op deze
consumentenwensen. Verhoeven wil netneutraliteit in de wet vastleggen
op een manier die consumentenkeuze onmogelijk maakt. Als
netneutraliteit verplicht wordt, mogen telecomaanbieders niet langer
internet met beperkingen aanbieden waardoor het ook niet meer mogelijk
is kortingen aan te bieden aan de consumenten voor wie dit aansluit bij
hun behoeften. Dit zal voor een grote groep consumenten een forse
stijging van de prijzen voor mobiel internet met zich meebrengen. Op
woensdag 8 juni debatteert de Tweede Kamer over dit onderwerp. Met een
aanpassing in de motie van Verhoeven, is het mogelijk om tegemoet te
komen aan de wensen van de consument. Dan wordt netneutraliteit het
uitgangspunt maar kan de klant zelf kiezen om bepaalde diensten niet te
gebruiken tegen een korting.
Beheersbare prijzen
Door de toename van het aantal smartphones en het dataverbruik moeten
telecombedrijven steeds meer investeren in stabiele mobiele netwerken.
Door de opkomst van gratis telefoon- en sms-diensten via het web, maken
een kleine maar snel groeiende groep consumenten bovendien steeds
minder gebruik van betaald bellen en sms-en. De inkomsten uit bellen en
sms op het mobiele netwerk lopen daardoor zo hard terug dat het voor de
mobiele telecomaanbieders noodzakelijk wordt om over te gaan op nieuwe
verdienmodellen. Om ervoor te zorgen dat de prijzen beheersbaar blijven
en geleidelijk aan kunnen stijgen, is keuzevrijheid voor consumenten
een goede oplossing.
Onafhankelijk onderzoek
DirectResearch is een onafhankelijk onderzoekbureau dat gespecialiseerd
is in online onderzoek. Het bureau voert voor veel verschillende
partijen onderzoek uit en maken daarbij gebruik van het EUpanel (ISO
26362 gecertificeerd). Voor dit onderzoek is een representatieve
steekproef getrokken van Nederlanders van 18 jaar en ouder op alle
mobiele netwerken.
Links:
http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum
Organisatie info:
Vodafone Libertel NV
Over Vodafone Li
bertel B.V.
Vodafone Nederland is het tweede mobiele telecommunicatiebedrijf in Nederland op
basis van omzet en winstgevendheid en heeft ruim 5 miljoen klanten per 31 maart
2011. De hoofdkantoren zijn gevestigd in Maastricht en Amsterdam. Daarnaast zij
n er kantoren in Son en Zaltbommel. Vodafone Nederland maakt deel uit van Vodafo
ne Group, in omzet 's werelds meest vooraanstaande internationale mobiele teleco
mmunicatiegroep, met circa 371 miljoen klanten per 31 maart 2011. Vodafone heeft
momenteel deelnemingen in aandelenkapitalen in meer dan 30 landen verspreid ove
r vijf continenten en circa 40 partnernetwerken wereldwijd. Voor meer informatie
, ga naar www.vodafone.nl en www.vodafone.com.
Noot voor de redactie,
Razende Robot Reporter