woensdag, 8 juni 2011
De nieuw aan te leggen fietsbrug bij de Plofsluis in Nieuwegein krijgt
een compacte geplooide hellingbaan aan de Houtense kant. De fietsroute
aan de Nieuwegeinse kant via de Structuurbaan, zowel naar het noorden
als naar het zuiden, wordt veiliger gemaakt voor fietsers. Dit heeft
het college van Nieuwegein besloten op basis van twee
participatietrajecten met belanghebbenden.
Ontwerp hellingbaan Laagraven
In het voorjaar 2011 heeft een studie plaatsgevonden naar de wijze
waarop de fietsbrug bij de Plofsluis het beste kan aanlanden aan de
Houtense kant. Omwonenden en belanghebbenden hebben meegedacht over het
ontwerp van de hellingbaan. Helen van de Berg (portefeuillehouder van
de fietsbrug): "In de klankbordgroep hebben we best heftig met elkaar
gesproken en begrijpelijk, want de hellingbaan heeft een behoorlijke
impact op de omgeving. Hoewel het niet mogelijk is om iedereen tevreden
te stellen, denk ik echter dat we mede dankzij de input van de
klankbordgroep tot een ontwerp gekomen zijn dat zo goed mogelijk
tegemoet komt aan de verschillende belangen die er zijn." Op basis van
de uitkomsten van het participatieproces heeft het college gekozen voor
een geplooide aanlanding die compact in het landschap ligt, de openheid
van het landschap en het schootsveld de Nieuwe Hollandse Waterlinie zo
min mogelijk verstoord en die zowel vanaf de Heemsteedsekanaaldijk, als
van de Overeindseweg voor fietsers en wandelaars benaderbaar is.
Uitkomst studie route regionale oost-westfietsverbinding
Daarnaast is onderzoek gedaan naar de meest optimale fietsroute aan de
Nieuwegeinse kant naar de fietsbrug bij de plofsluis en het herstel van
de historische oost-westfietsverbinding. Ook dit onderzoek is gedaan in
samenwerking met een klankbordgroep van belanghebbenden. Hans Reusch
(portefeuillehouder fietsverkeer): "De kortste en mooiste fietsroute
van de fietsbrug naar de Rijnhuizerbrug in Jutphaas, loopt via de
Malapertweg met een tunnel onder de Plettenburgerbaan door. In de
toekomst is deze route mogelijk te realiseren, mits deze goed in de
omgeving in te passen is. Voorlopig is er echter geen geld voor deze
optie, waardoor we kiezen voor het beste alternatief en dat is over de
Structuurbaan naar zowel het noorden als het zuiden. We gaan kijken hoe
we deze route zo verkeersveilig mogelijk kunnen inrichten." Het
verbeteren van deze fietsroute valt voor een deel samen met de
snelfietsroute Houten-Nieuwegein-Utrecht-Maarsen (15km) die in kader
van het landelijke project Fiets FileVrij aangelegd wordt. Dit project
is erop gericht om automobilisten te verleiden de auto te laten staan
en de fiets te pakken.
Bestemmingsplanprocedure
Voor de nieuwe fietsbrug bij de Plofsluis maakt de gemeente een
bestemmingsplan. Deze procedure, met formele inspraak mogelijkheden, is
momenteel in voorbereiding en start naar verwachting direct na de
zomervakantie 2011.
Meer informatie
Allerlei achtergrondinformatie en bijbehorende documenten, inclusief
presentaties en verslagen van de klankbordgroepbijeenkomsten die
betrekking hebben op het project Fietsbrug Plofsluis kunt u vinden op
www.nieuwegein.nl/oostwestverbinding.
Bij ontwerpproces hellingbaan vindt u een visualisatie van het gekozen
ontwerp. Bij ontwerpproces fietsroute vindt u een presentatie van de
variantenstudie met de noordelijke (en zuidelijke) route in beeld.
Gemeente Nieuwegein