08-06-2011
Op grotere scholen scoren leerlingen beter
Nederlandse middelbare scholieren scoren beter in de Pisa-test dan
vergelijkbare landen omdat scholen hier gemiddeld groter zijn. Dat
blijkt uit een onderzoek van Tijana Prokic en Jaap Dronkers naar de
taal- en rekenprestaties in Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, België
en Nederland dat donderdag wordt gepresenteerd op de Onderwijs Research
Dagen in Maastricht. Ook doen Nederlandse kinderen het beter omdat hun
ouders welvarender zijn. Zij beschikken bijvoorbeeld vaker over een
computer en hebben meer boeken.
Prokic en Dronkers waren op zoek naar een verklaring voor de relatief
hoge scores van Nederlandse leerlingen. "Ons vergelijken met China of
Finland is zinloos", zegt Dronkers, "dan moet je het onderwijsbestel
van daar overnemen." Dus keken ze naar landen met een vergelijkbaar
schoolsysteem.
De verwachting van de onderzoekers was dat het curriculum van invloed
zou zijn. Dat bleek niet het geval, maar de schoolgrootte doet er wel
toe. In Nederland ligt de gemiddelde schoolgrootte met zo'n duizend
leerlingen een paar honderd boven die van de omringende en
vergelijkbare landen. In Vlaanderen, Wallonië, Oostenrijk en Duitsland
ligt dat rond de 600 en in Zwitserland ongeveer 400.
"Terugkijkend kun je zeggen dat het fusiebeleid uit de jaren tachtig en
negentig niet alleen maar negatief is geweest", zegt Dronkers. "Het
zorgde weliswaar voor veel onrust, maar nu zien we dat de omvang van de
school van behoorlijke invloed is op de resultaten van leerlingen. Het
laten opgaan van veel eenpitters
- vaak kleine en kwetsbare lbo-
en mavo-scholen - in grotere scholengemeenschappen heeft zin gehad. In
Duitsland en Zwitserland zijn die kleine scholen blijven voortbestaan.
Ik zeg niet dat Ritzen en Netelenbos (bewindslieden op Onderwijs, red.)
zich meteen op de borst moeten kloppen, maar de schaalvergroting is
niet alleen maar negatief geweest. Het wil niet zeggen dat scholen nog
groter moeten worden, want je ziet ook dat het positieve effect afvlakt
als scholen nog groter worden."
Het hele onderzoek is hier te vinden.
Zie het origineel