Ministerie van Defensie

Kiellegging nieuw ondersteuningsschip

8 juni 2011, 15.22 uur

Artist impression van het Joint logistic Support Ship tussen een nieuwe patrouilleschip van de marine en een luchtverdedigings- en commandofregat. Afbeelding: Damen Schelde Naval Shipbuilding De kiellegging van het Joint logistic Support Ship (JSS) van de marine heeft gisteren plaatsgevonden op de werf van Damen Shipyards in het Roemeense Galati. Het symboliseert de aanvang van de bouw van het nieuwe ondersteuningsschip.

De kiel vormt de ruggengraat van de scheepsromp en wordt vanouds ceremonieel gelegd. In dit geval door directeur Wapensystemen van de Defensie Materieel Organisatie, schout-bij-nacht Klaas Visser. Hij laste vervolgens een munt op de kielbalk; een handeling die verwijst naar het aloude gebruik om muntstukken onder scheepsmasten aan te brengen om het schip een fortuinlijke vaart toe te schrijven. De munt, een gouden tientje, dateert uit 1889, het geboortejaar van Karel Doorman en verwijst daarmee naar de naam waaronder het JSS in de toekomst bij de Koninklijke Marine gaat varen.

Hoofdtaken

Artist impression van het Joint logistic Support Ship als platform op zee tijdens militaire operatie. Afbeelding: Damen Schelde Naval Shipbuilding

Het JSS verzorgt de maritieme logistieke ondersteuning voor de krijgsmacht na het afstoten van Hr. Ms. Zuiderkruis in 2011 en het uit dienst stellen van Hr. Ms. Amsterdam in 2014. De hoofdtaken van het multifunctionele schip worden:
* bevoorrading op zee voor de ondersteuning van maritieme eenheden;
* strategisch zeetransport, inclusief het in- en ontschepen van personeel en materieel wanneer er geen of beperkte havenfaciliteiten beschikbaar zijn;
* logistieke ondersteuning vanuit zee, het zogeheten seabasing, waarbij het schip fungeert als basis op zee voor het uitvoeren en ondersteunen van operaties op het land.

Volgende fasen

Na de bouw wordt het ondersteuningsschip in de zomer van 2013 naar Nederland gesleept, waar in Vlissingen diverse systemen in bedrijf worden gesteld. Na een proefvaartocht medio 2014 kan het ondersteuningsschip vanaf 2015 door de Koninklijke Marine in gebruik worden genomen.