Duits-Nederlandse Handelskamer
DNHK: Nederland raakt achterop bij duurzame energie
Den Haag, 8 juni 2011
Nederland dreigt op het gebied van duurzame energie de aansluiting aan
andere landen te verliezen. Kansen die ontstaan, bijvoorbeeld door de
Duitse energietransitie, worden niet voldoende aangegrepen. Eigen
sterke punten zoals windenergie, biomassa en moderne netwerktechnieken
moeten daarom sterker gestimuleerd worden, benadrukt de
Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), die vandaag in Den Haag haar
politiek-economische standpunten voor het jaar 2011 voorstelde.
In haar standpunten geeft de DNHK een kritische analyse van het
investeringsklimaat. Dit wordt door de Handelskamer over het algemeen
weliswaar als goed beoordeeld, toch zijn er ook nog vele
aanknopingspunten voor verbeteringen. Onder het motto `Meer mobiliteit
voor Nederland' roept de DNHK niet alleen op tot sterkere maatregelen
ter bevordering van regeneratieve energie, maar ook tot
grensoverschrijdende infrastructuurprojecten, een meer flexibele
arbeidsmarkt en een eenvoudiger belastingsysteem.
"Duitsland neemt met zijn sterke economische groei andere landen op
sleeptouw", zegt DNHK-voorzitter Dick de Boer. "Nederland ontwikkelt
zich veel langzamer, omdat de benodigde impulsen op dit moment
ontbreken. We hebben in deze belangrijke fase meer flexibiliteit nodig,
zowel in onze hoofden als in onze daden."
Op het gebied van duurzame energie liggen de perspectieven volgens de
DNHK voor Nederlanders voor het oprapen. "De veranderingen in Duitsland
kunnen voor Nederlandse windenergie- en netwerkaanbieders zeer
lucratief zijn", oordeelt De Boer. Het is daarom belangrijk dat de
Nederlandse regering meer grensoverschrijdende onderzoeksprojecten
initieert en bedrijven op die manier in contact brengt met belangrijke
Duitse energieleveranciers. Ook in eigen land zou de noodzakelijke
technologie meer gestimuleerd moeten worden. In 2010 is het aandeel
duurzame energie in de Nederlandse energiemix zelfs gedaald van 4,2
naar 3,8 procent.
Een consequente uitbreiding van de offshore windparken en een
systematische ondersteuning van de biomassasector zijn
noodzakelijkheden. Ook de aardgasexport naar Duitsland zou in de
komende jaren aanmerkelijk toe kunnen nemen, aldus de DNHK. Daarvoor is
het belangrijk om in samenwerking met de oosterburen de transport- en
opslagcapaciteiten uit te breiden en de positie van Nederland als
knooppunt in een toekomstig Europees energienetwerk te verankeren.
Ook op het gebied van infrastructuur en verkeer roept de DNHK op tot
meer samenwerking. Nog steeds wordt er langs de grens teveel ingezet op
de eigen interesses, zonder dat de kansen van de gehele regio herkend
worden. Dit heeft, zoals het voorbeeld van de Betuwelijn laat zien,
vaak negatieve gevolgen voor Nederland. In dit specifieke geval is de
laatste stand dat de uitbouw van deze belangrijke spoorverbinding
tussen Rotterdam en het Ruhrgebied aan de Duitse kant niet eerder dan
2018 gereed zal zijn. "Dergelijke desastreuze vertragingen kunnen
alleen vermeden worden wanneer bij grote projecten van het begin af aan
bindende wederzijdse afspraken gemaakt worden", aldus De Boer.
Belangrijk is volgens hem ook een sterkere integratie van de
douanesystemen en het op elkaar afstemmen van regels en technische
vereisten, bijvoorbeeld op het gebied van voertuigregistratie.
Bovendien roept de Handelskamer ertoe op om de inzet van niet
EU-burgers in het buurland te vergemakkelijken. De mobiliteit van
arbeidskrachten is nog altijd aan te sterke beperkingen onderhevig. Ook
bestaan er in de praktijk, afhankelijk van waar een werknemer vandaan
komt, duidelijke verschillen op het gebied van ontslagbescherming. Deze
regels zouden volgens de DNHK gelijkgetrokken moeten worden.
Ook op het gebied van belastingrecht bestaan er talrijke mogelijkheden
tot verbering, zo stelt de Handelskamer. Alleen al de aanvraag van een
BSN-nummer is voor buitenlandse werknemers onnodig ingewikkeld. Het
nummer moet persoonlijk bij de bevoegde instantie afgehaald worden. Ook
bij een in Duitsland geregistreerde auto van de zaak duiken volgens de
Handelskamer problemen op. Al na een gebruik van slechts 14 dagen in
Nederland wordt belasting geheven. Veel bedrijven zien er daarom van af
om hun medewerkers gedurende hun proeftijd een auto ter beschikking te
stellen. De DNHK stelt daarom voor om deze termijn te verlengen.
De standpunten, die de DNHK eenmaal per jaar presenteert, worden door
bijna 60 ledenbedrijven van de Handelskamer actief vormgegeven.
Daaronder bevinden zich vertegenwoordigers van het Havenbedrijf
Rotterdam, transportorganisatie EVO, NS Hispeed, Deutsche Bahn,
Siemens, KPMG en de Nederlandse werkgeversorganisatie VNO-NCW.
Om foto's in drukkwaliteit te downloaden klik hier