Wim Bosman
Eén miljoen Euro subsidie voor duurzaam transport in regio Arnhem Nijmegen
Dit is een gezamenlijk persbericht van Visser Duiven, Middelkoop
Duiven, SITA Duiven, Rotra Doesburg, Wim Bosman `s-Heerenberg, de
gemeente Duiven, de Provincie Gelderland, Cornelissen Transport, BCTN,
de gemeente Nijmegen en de Stadsregio Arnhem Nijmegen.
Twee consortia van transportondernemers in respectievelijk Duiven en
Nijmegen krijgen elk 0,5 miljoen euro voor investeringen in de aanschaf
van Liquid Natural Gas (LNG) trucks en het realiseren van een
LNG-tankstation. De subsidies worden verstrekt door het Ministerie van
Infrastructuur en Milieu, als onderdeel van het Subsidieprogramma Truck
van de Toekomst. Deze samenwerking is winst voor de verduurzaming van
het zware transport en het investeringsvermogen van het bedrijfsleven
in de regio Arnhem Nijmegen.
Het consortium in Duiven bestaat uit de bedrijven Visser Duiven,
Middelkoop Duiven, SITA Duiven, Rotra Doesburg en Wim Bosman
's-Heerenberg. In Nijmegen zijn Cornelissen Transport en BCTN de
bedrijven die de subsidie in ontvangst mogen nemen.
Impuls voor regionale bedrijvigheid
De subsidie is het resultaat van een geslaagde publiek private
samenwerking. Dit geldt zowel voor Nijmegen als voor Duiven. In beide
gevallen zijn het vooronderzoek, de consortiumvorming en de
subsidieaanvraag begeleid door de stadsregio Arnhem Nijmegen en de
Provincie Gelderland. In totaal is met een investering van circa 40.000
euro dus 1 miljoen euro aan subsidie voor het regionale bedrijfsleven
binnengehaald.
34 LNG voertuigen en realisatie twee LNG-tankstations
Het subsidieprogramma Proeftuinen duurzame mobiliteit: Truck van de
Toekomst van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu stimuleert het
uittesten van nieuwe technologieën om vrachtverkeer zuiniger te laten
rijden. Met de subsidie gaan de consortia investeren in de aanschaf van
34 LNG-trucks en minimaal 17 dual-fuel voertuigen. Daarnaast worden op
het terrein van Cornelissen Transport (Nijmegen) en op het
bedrijventerrein Duurzaam Roelofshoeve (Duiven) tankstations voor LNG
gerealiseerd.
Infrastructuur
LNG (ofwel vloeibaar aardgas) is qua uitstoot van fijnstof en stikstof
schoner dan diesel EEV, echter zijn er in Nederland nog nauwelijks
LNG-tankstations. Voor het realiseren daarvan is het belangrijk dat de
leverancier voldoende (toekomstige) afnamezekerheid heeft. Vandaar dat
de transportondernemers zich richten op de aanschaf van LNG trucks in
combinatie met twee LNG-tankstations in de stadsregio. Belangrijke
overweging vanuit de overheden is, dat vanuit LNG makkelijk kan worden
overgeschakeld op bio-LNG. Het gebruik van bio-LNG zal leiden tot een
veel betere CO2-balans en daarmee winst voor het klimaat. LNG kan dus
beschouwd worden als een goede voorbereiding op het gebruik van
bio-LNG.