Nederland scoort goed op Europese Digitale Agenda


* Publicatiedatum 08-06-2011

* Soort Pers- en nieuwsberichten

Met een leidende positie in breedband scoort Nederland goed op de scorecard van de Europese Commissie. De Europese Commissie heeft in de periode mei 2010 tot mei 2011 geinventariseerd hoe ver de lidstaten zijn met het realiseren van de Digitale Agenda. In de Digitale Agenda voor Europa wordt uiteengezet hoe het sociale en economische potentieel van ICT kan worden geoptimaliseerd, en dan met name dat van internet.

De hoge notering van Nederland bevestigt de inzet van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en OPTA voor een effectieve implementatie en uitvoering van de
Telecommunicatierichtlijnen, die erop gericht zijn concurrentie op de markten voor elektronische communicatie te bevorderen en de consument te beschermen. De Europese Commissie heeft dit jaar voor het eerst een benchmark onder de EU-lidstaten uitgevoerd.

Breedband
Nederland heeft de hoogste penetratie van breedband van de Europese lidstaten; 91% van de Nederlandse huishoudens en de bedrijven heeft breedband via een vast netwerk. Het is snel internet: 57% van de internetverbindingen heeft een snelheid van meer dan 10MB/s, wat in Europees perspectief zeer hoog is. Er wordt ook veel gebruik van gemaakt, 88% van de Nederlanders zit wekelijks en 76% zelfs dagelijks op internet. Slechts 8% van de Nederlanders gebruikt geen internet, tegen 26% in de andere lidstaten. Nederland loopt ook voorop als het gaat om internetdiensten. Naast online winkelen is Nederland ook zeer actief in e-government. Mobiel internet blijft achter bij het Europees gemiddelde en is duidelijk nog in ontwikkeling.

Consumentenbescherming
Vorig jaar heeft OPTA nieuwe taken gekregen op het gebied van consumentenbescherming. Zo heeft OPTA toezicht gehouden op de naleving van de regels die telefoonaanbieders verplichten helderheid over hun tarieven te geven. De belangrijkste tariefinformatie bij een telefoonabonnement moet op één webpagina van de telecomaanbieder inzichtelijk zijn. Hiermee zijn de kosten voor de consument duidelijker en eenvoudig vindbaar. Ook zijn abonnementen zo beter te vergelijken. Een consument die wil weten wat hij gaat betalen voor het bellen naar
0900-nummers, klantenservices, het bellen naar een bepaald land of bellen binnen/buiten de bundel moet die informatie op één plek kunnen vinden.