Nederland scoort goed op Europese Digitale Agenda
* Publicatiedatum 08-06-2011
* Soort Pers- en nieuwsberichten
Met een leidende positie in breedband scoort Nederland goed op de
scorecard van de Europese Commissie. De Europese Commissie heeft in de
periode mei 2010 tot mei 2011 geinventariseerd hoe ver de lidstaten
zijn met het realiseren van de Digitale Agenda. In de Digitale Agenda
voor Europa wordt uiteengezet hoe het sociale en economische potentieel
van ICT kan worden geoptimaliseerd, en dan met name dat van internet.
De hoge notering van Nederland bevestigt de inzet van het ministerie
van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en OPTA voor een
effectieve implementatie en uitvoering van de
Telecommunicatierichtlijnen, die erop gericht zijn concurrentie op de
markten voor elektronische communicatie te bevorderen en de consument
te beschermen. De Europese Commissie heeft dit jaar voor het eerst een
benchmark onder de EU-lidstaten uitgevoerd.
Breedband
Nederland heeft de hoogste penetratie van breedband van de Europese
lidstaten; 91% van de Nederlandse huishoudens en de bedrijven heeft
breedband via een vast netwerk. Het is snel internet: 57% van de
internetverbindingen heeft een snelheid van meer dan 10MB/s, wat in
Europees perspectief zeer hoog is. Er wordt ook veel gebruik van
gemaakt, 88% van de Nederlanders zit wekelijks en 76% zelfs dagelijks
op internet. Slechts 8% van de Nederlanders gebruikt geen internet,
tegen 26% in de andere lidstaten. Nederland loopt ook voorop als het
gaat om internetdiensten. Naast online winkelen is Nederland ook zeer
actief in e-government. Mobiel internet blijft achter bij het Europees
gemiddelde en is duidelijk nog in ontwikkeling.
Consumentenbescherming
Vorig jaar heeft OPTA nieuwe taken gekregen op het gebied van
consumentenbescherming. Zo heeft OPTA toezicht gehouden op de naleving
van de regels die telefoonaanbieders verplichten helderheid over hun
tarieven te geven. De belangrijkste tariefinformatie bij een
telefoonabonnement moet op één webpagina van de telecomaanbieder
inzichtelijk zijn. Hiermee zijn de kosten voor de consument duidelijker
en eenvoudig vindbaar. Ook zijn abonnementen zo beter te vergelijken.
Een consument die wil weten wat hij gaat betalen voor het bellen naar
0900-nummers, klantenservices, het bellen naar een bepaald land of
bellen binnen/buiten de bundel moet die informatie op één plek kunnen
vinden.