Spectaculaire groei producten met Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade
Persbericht van Stichting Max Havelaar
Het volume van producten met het internationale Fairtrade keurmerk, in
Nederland ook bekend als Max Havelaar keurmerk, steeg in Nederland in
2010 met 57 procent ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit de
jaarcijfers van Stichting Max Havelaar die vandaag gepubliceerd werden.
Een belangrijke impuls voor de groei is de wijze waarop Nederlandse
supermarkten hun aanbod verduurzamen. Steeds vaker worden grote volumes
niet stapsgewijs maar in één keer onder het Fairtrade keurmerk
gebracht. Zo besloot supermarktketen PLUS begin 2010 voor honderd
procent over te stappen op bananen met Fairtrade keurmerk.
Peter d'Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar: "Dit soort
stappen van grote spelers betekenen een enorme versnelling van eerlijke
handel. Wij zien dat door de keuze voor het Fairtrade keurmerk omzetten
stijgen. Dat is prachtig, want dan winnen zowel boeren in
ontwikkelingslanden als de bedrijven die hier overstappen op
Fairtrade." Inmiddels werken in Nederland 122 bedrijven met het
wereldwijd toegepaste Fairtrade keurmerk, in 2009 waren dat er 107.
Van 14,7 miljoen kilo in 2009 naar 23 miljoen kilo in 2010
De groei in kilo's is mede te danken aan het feit dat eerlijke handel
steeds gewoner wordt. Op steeds meer plekken worden Fairtrade
gecertificeerde producten gebruikt: in restaurants, hotels, het
inkoopbeleid van gemeenten, supermarkten, op het werk, in de catering,
voor het maken van bedrijfskleding. Via diverse campagnes stimuleert
Max Havelaar deze ontwikkelingen.
Meer ontwikkelingskansen voor boeren
Fairtrade streeft naar handel waarin boeren via marktoegang onder
eerlijke handelsvoorwaarden hun positie in de keten kunnen versterken.
Hierdoor kunnen zij structureel en op eigen kracht werken aan een
duurzame toekomst. Een belangrijk element van Fairtrade is dat er
tenminste de kostprijs wordt betaald voor de duurzaam geproduceerde
producten. Eerlijk toch? En wel zo duurzaam want als een boer verlies
maakt op duurzaam geteelde producten zal die daar uiteindelijk mee
stoppen. Daarnaast kent Fairtrade een vooraf vastgestelde
ontwikkelingspremie. In 2010 ontvingen boeren in ontwikkelingslanden
via het Fairtrade keurmerk in totaal 2,8 miljoen euro aan premie.
Peter d'Angremond: "Die premie is ontzettend belangrijk. Hierdoor wordt
een extra impuls gegeven aan de ontwikkeling van boerengemeenschappen.
Boeren bepalen zelf waar ze in investeren, zij kennen de situatie het
best en weten wat nodig is. Het kan gaan om investeringen in
productiviteit, infrastructuur, onderwijs of gezondheidszorg."
*
Links:
http://www.maxhavelaar.nl
Razende Robot Reporter