Gemeente Alkmaar
Parkeren in Alkmaar in financiële onbalans
Alkmaar, 8 juni 2011
Onderzoeksrapport: meerdere oorzaken lagere parkeeropbrengsten
In 2010 incasseerde gemeente Alkmaar EUR 1,3 miljoen minder parkeergeld
dan was geraamd. In 2009 was er een tegenvaller van ruim EUR 0,6
miljoen. Verkeersbureau Goudappel-Coffeng heeft onderzoek gedaan naar
de parkeeropbrengsten. In het op 8 juni gepresenteerde
onderzoeksrapport wordt geconstateerd dat er meerdere oorzaken zijn
voor het niet behalen van de geraamde parkeeropbrengsten. Belangrijke
conclusie is dat de forse tariefstijging van 2009 - nodig om de
Schelphoekgarage te kunnen financieren - slechts ten dele een hogere
parkeeropbrengst brengt. Ook de proef met gratis openbaar vervoer op
zaterdagen (van oktober 2009 tot november 2010), de economische
recessie en aanpassingen van het nacht- en weekendtarief van
parkeergarages zorgen voor tegenvallende parkeeropbrengsten.
Wethouder Bereikbaarheid en Duurzaamheid Jan Nagengast (CDA) is het
eens met de conclusies uit het rapport. Hij zegt: `De hoofdoorzaak is
een te hoge raming van de meeropbrengst als gevolg van de
tariefstijging, die overigens al was ingevoerd voordat met de
uitvoering van Parkeren in Balans is begonnen. Parkeren in Balans heeft
in ieder geval gezorgd voor een verschuiving van straatparkeren naar
parkeren in garages.'
Oorzaken
In het onderzoeksrapport wordt gesteld dat de tariefsverhoging van 20%
voor straatparkeren in het centrum tot 44% in de schil, gratis openbaar
vervoer en de verlaging van het nacht- en weekendtarief in
parkeergarages hebben gezorgd voor beduidend minder parkeeropbrengsten
dan verwacht. Verder maakt Goudappel-Coffeng duidelijk dat de private
parkeergarages op Overstad concurrerend zijn voor de gemeentelijke
centrumgarages. Door lagere tarieven parkeert een deel van de
centrumbezoekers op Overstad. Voor niet dagelijkse boodschappen wordt
echter ook uitgeweken naar het vernieuwde winkelcentrum De Mare of naar
omliggende gemeenten.
Tot slot wordt in het onderzoeksrapport gesteld dat de economische
crisis Alkmaar niet voorbij is gegaan. Tussen 2008 en 2009 is het
aantal binnenlandse toeristische bezoeken aan het centrum van Alkmaar
afgenomen; dit betekende 4% minder parkeeropbrengst. De onderzoekers
geven het advies om blijvend aandacht te besteden aan het vergroten van
de aantrekkingskracht van het Alkmaarse centrum. Dat is nodig omdat
volgens de rapportage is gebleken dat zowel in 2009 als in 2010 de
afname van betaald parkeren in Alkmaar veel steviger was dan in de
vergeleken steden.
Coalitieakkoord
Wethouder Jan Nagengast zegt dat het college van burgemeester en
wethouders het grote economische belang van de binnenstad
onderschrijft. `Een goede bereikbaarheid van de binnenstad is een
basisvoorwaarde voor de stedelijke economie. Mensen willen dichtbij het
centrum parkeren. Het college geeft hoge prioriteit aan het realiseren
van een parkeervriendelijke stad; dat is verwoord in het
coalitieakkoord. Daarom hebben wij direct na ons aantreden als nieuw
college gekeken naar het aantal parkeerplaatsen in het centrum waar 100
plekken minder verdwijnen. Tevens zijn voorstellen gedaan voor
verlaging van de parkeertarieven op straat en de eindtijd voor het
betalen te vervroegen van 23.00 uur naar 21.00 uur.'
Economie-wethouder Victor Kloos (OPA) vult hem aan: `Wij zijn trots op
Alkmaar; goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid zijn van
groot belang om de stedelijke economie verder uit te bouwen. Daarbij
behoren betaalbare parkeertarieven; vier euro per uur was ècht te hoog
en - zo blijkt uit deze parkeerstudie - levert een averechts effect op.
Als we signalen krijgen dat de parkeertarieven in Alkmaar hoog zijn en
er 's avonds minder wordt geparkeerd moet je ingrijpen. We doen niet
aan bezoekers pesten. Door de tarieven te verlagen en de eindtijd voor
betalen te vervroegen naar negen uur kunnen bezoekers optimaal gebruik
maken van het horeca aanbod. Daarnaast is de economische crisis een
kans om deze zomer meer toeristen - die normaliter op vakantie naar het
buitenland gaan - aan te trekken. Het vergroten van de
aantrekkelijkheid van de stad: daar gaan we deze collegeperiode vol op
inzetten.'
Bekijk hier het onderzoeksrapport van verkeersbureau Goudappel-Coffeng.