Stivoro

Ouders kunnen kinderen weerbaar maken tegen âzomerseâ verleidingen

Den Haag, 7 juni 2011 â Met de zomervakantie en de daarbij behorende feesten en kermissen in aantocht, komen kinderen meer aan verleidingen bloot te staan om te gaan roken, drinken of blowen. 61% van de ouders zegt dat hun kind zeker geen alcohol mag drinken. Maar slechts 35% van de jongeren (12 tot 16 jaar) geeft aan dat ouders die regel ook echt toepassen. Juist ouders kunnen invloed uitoefenen op het voorkomen van roken, drinken en blowen door hun kinderen. Vandaar dat het Trimbos-instituut en STIVORO nu een gezamenlijke campagne lanceren: âHoe help ik mijn kind nee zeggen tegen roken, drinken en blowen?â.

Cijfers laten zien dat veel kinderen tussen de 12 en 14 jaar beginnen met roken en drinken. Als ze vijftien zijn steekt 31% regelmatig een sigaret op, drinkt 60% regelmatig alcohol en blowt 10% van de jongeren. âDaar kun je als ouders iets aan doen. Praat met je kind over middelengebruik voordat het hiermee experimenteert. Stel vervolgens duidelijke regels, pas deze toe en help je kind om nee te zeggenâ, zegt René van der Most, hoofd programma Opvoeding en Educatie bij het Trimbos Instituut.

Verschil in beleving
Veel ouders beleven gesprekken over roken, drinken, blowen anders dan de kinderen zelf. 61% van de ouders zegt dus dat hun kind zeker geen alcohol mag drinken, maar slechts 35% van de jongeren (12 tot 16 jaar) geeft aan dat ouders die regel ook echt toepassen. Ook als het gaat om roken is er een âgatâ. Zo vindt 77% van de ouders het niet goed dat hun kind rookt, maar 65% van de kinderen (14-jarigen) geeft aan dat hun ouders die regel ook echt hanteren. âZeker met de âverleidelijkeâ zomervakantie voor de deur, is het zaak om tijdig en openhartig te praten en regels te stellen. Dan weten kinderen waar ze aan toe zijnâ, zegt Lies van Gennip, directeur van STIVORO.

Campagne richt zich op âkwetsbare momentenâ
Juist de zomervakantie is uitgekozen als startmoment voor de campagne, omdat dit een zogenoemd kwetsbaar of risicomoment is: de kans is op zulke momenten groter dat kinderen beginnen met roken, drinken en blowen. Niet voor niets richt de campagne zich op nog meer âkwetsbare momentenâ, zoals de overgang naar de middelbare school, en de feestdagen.
De campagnesite www.hoepakjijdataan.nl biedt concrete tips en informatie over roken, drinken, blowen en opvoeding. Ook kunnen ouders ervaringsverhalen van andere ouders lezen en een filmpje bekijken waarin een gesprek is te zien tussen ouder en kind over het weerstaan van verleidingen.

Bronnen
HBSC 2009, (alcohol en cannabis)
Roken Jeugd Monitor 2010, TNS NIPO ( roken)