Start campagne `Hoe help ik mijn kind nee zeggen tegen roken, drinken en
blowen?'
8 juni 2011
weerbaarheid Het Trimbos-instituut en STIVORO zijn een campagne gestart
om ouders te stimuleren hun kinderen weerbaar te maken tegen de
verleidingen van drugs, drank en roken.
Ouders kunnen kinderen weerbaar maken tegen `zomerse' verleidingen
Met de zomervakantie en de daarbij behorende feesten en kermissen in
aantocht, komen kinderen meer aan verleidingen bloot te staan om te
gaan roken, drinken of blowen. 61% van de ouders zegt dat hun kind
zeker geen alcohol mag drinken. Maar slechts 35% van de jongeren (12
tot 16 jaar) geeft aan dat ouders die regel ook echt toepassen. Juist
ouders kunnen invloed uitoefenen op het voorkomen van roken, drinken en
blowen door hun kinderen. Vandaar dat het Trimbos-instituut en STIVORO
nu een gezamenlijke campagne lanceren: `Hoe help ik mijn kind nee
zeggen tegen roken, drinken en blowen?'.
Stel duidelijke regels
Cijfers laten zien dat veel kinderen tussen de 12 en 14 jaar beginnen
met roken en drinken. Als ze vijftien zijn steekt 31% regelmatig een
sigaret op, drinkt 60% regelmatig alcohol en blowt 10% van de jongeren.
"Daar kun je als ouders iets aan doen. Praat met je kind over
middelengebruik voordat het hiermee experimenteert. Stel vervolgens
duidelijke regels, pas deze toe en help je kind zo om nee te zeggen",
zegt René van der Most, hoofd programma Opvoeding en Educatie bij het
Trimbos-instituut.
Verschil in beleving
Veel ouders beleven gesprekken over roken, drinken, blowen anders dan
de kinderen zelf. 61% van de ouders zegt dus dat hun kind zeker geen
alcohol mag drinken, maar slechts 35% van de jongeren (12 tot 16 jaar)
geeft aan dat ouders die regel ook echt toepassen. Ook als het gaat om
roken is er een `gat'. Zo vindt 77% van de ouders het niet goed dat hun
kind rookt, maar 65% van de kinderen (14-jarigen) geeft aan dat hun
ouders die regel ook echt hanteren. "Zeker met de `verleidelijke'
zomervakantie voor de deur, is het zaak om tijdig en openhartig te
praten en regels te stellen. Dan weten kinderen waar ze aan toe zijn",
zegt Lies van Gennip, directeur van STIVORO.
Campagne richt zich op `kwetsbare momenten'
Juist de zomervakantie is uitgekozen als startmoment voor de campagne,
omdat dit een zogenoemd kwetsbaar of risicomoment is: de kans is op
zulke momenten groter dat kinderen beginnen met roken, drinken en
blowen. Niet voor niets richt de campagne zich op nog meer `kwetsbare
momenten', zoals de overgang naar de middelbare school, en de
feestdagen.
De campagnesite www.hoepakjijdataan.nl biedt concrete tips en
informatie over roken, drinken, blowen en opvoeding. Ook kunnen ouders
ervaringsverhalen van andere ouders lezen en een filmpje bekijken
waarin een gesprek is te zien tussen ouder en kind over het weerstaan
van verleidingen.
Meer informatie
Trimbos-instituut: Marjan Heuving (030 - 297 11 38 of 06 - 5139 56 29)
of Laila Zaghdoudi (030 2959 382 of 06 5345 4002), voorlichters van het
Trimbos-instituut.
STIVORO, voor een rookvrije toekomst: Lies van Gennip, tel. 070 - 312
04 10 of
06 - 22 31 22 16
Trimbos-instituut