Marktkennis voor Nederlands MKB beschikbaar door inzet studenten HvA en
FachHochschule Dortmund
Nederlandse én Duitse studenten presenteren onderzoek op 8 juni 2011
in Amsterdam
Amsterdam, 1 juni 2011- Op woensdag 8 juni 2011 presenteren
studenten van de Hogeschool van Amsterdam samen met studenten van de de
FachHochschule in Dortmund de resultaten van hun onderzoek naar de
Duitse markt. Bijzonder is dat de Nederlandse en Duitse
kennisinstellingen dit project volledig samen hebben ingezet in
samenwerking met Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers en het
project KansenKanon.
De studenten hebben de Duitse markt onder de loep genomen. Zij deden
specialistisch onderzoek om MKB-ondernemers te voorzien van de juiste
kennis en netwerk om de Duitse markt te betreden. Syntens realiseert op
deze manier dat kennis van de hogescholen direct terecht komt bij het
Nederlandse MKB.
Duitsland is met ruime voorsprong de belangrijkste handelspartner van
Nederland. Maar als Nederlandse ondernemer is het lastig in te schatten
op welke manier je deze markt goed kunt betreden. Op 8 juni aanstaande
geven studenten van de HvA en de Dortmundse FachHochschule tijdens hun
eindpresentatie inzicht in de Duitse markt en tips aan Nederlandse
ondernemers.
Datum: 8 juni 2011
Tijd: 14.00 uur - de finale presentaties
16.00 uur - de afronding met prijsuitreiking
17.00 uur - borrel en napraten
Locatie: Hogeschool van Amsterdam
Goede marktoriëntatie
Het wordt voor MKB-bedrijven door de inzet van studenten eenvoudiger om
nieuwe kansen te onderzoeken. Te vaak regeert de drukte van alledag bij
ondernemers waardoor zij niet toekomen aan een goede marktoriëntatie.
Bovendien is het inzetten van experts om kennis te verkrijgen vaak een
kostbare zaak. Met de ondertekening van een convenant tussen Syntens,
innovatienetwerk voor ondernemers en de HES Hogeschool voor Economische
Studies Amsterdam, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam, is er
voor ondernemers de mogelijkheid om gedegen onderzoek te laten doen
door studenten.
De studenten hebben een analyse van de markt gemaakt, gekeken naar de
potentiële afnemers, de concurrentiepositie en de omgevingsfactoren
die van invloed waren op een specifieke ondernemer. Bedrijven als Alan
Red, House of Escher,Lightmaker en Fonk Mobile doen mee aan het project
en hebben concreet advies gekregen. De studenten hebben gezamenlijk
businessplannen opgesteld en adviezen gegeven over de te verkiezen
strategie.
Uitwisseling van kennis
Marije Hovestad, innovatieadviseur van Syntens vertelt:â Het project is
een schitterende uitwisseling van kennis, maar ook van cultuur. Door
inzicht in de markt te geven aan MKB-ondernemers worden letterlijk
nieuwe omzetkansen zichtbaar. Ook dankzij de relatie met
brancheverenigingen Modint, Mitex en de BNO zijn we in staat geweest
een groot bereik onder het MBK te creëren. Ik ben dan ook erg benieuwd
naar de eindpresentatie.â
Kansenkanon
Innoveren is investeren in kennis, tijd en geld. Het Kansenkanon biedt
ondernemers uit Noord-Holland de kortste weg naar succes. Door
investeringen te delen, samenwerking te stimuleren en ondernemers te
helpen om hun creativiteit om te zetten in marktwaarde. Het Kansenkanon
geeft MKB-ondernemers advies en brengt hen in contact met
collega-ondernemers en kennisinstellingen. Het innovatieprogramma
initieert en begeleidt samenwerking en draagt bij aan de advieskosten
van experts. Zo kunnen innovaties beter, eerder en sneller stand
komen! Voor meer informatie: www.kansenkanon.nl Â
Syntens