Syntens

Marktkennis voor Nederlands MKB beschikbaar door inzet studenten HvA en FachHochschule Dortmund
Nederlandse én Duitse studenten presenteren onderzoek op 8 juni 2011 in Amsterdam

Amsterdam, 1 juni 2011- Op woensdag 8 juni 2011 presenteren studenten van de Hogeschool van Amsterdam samen met studenten van de de FachHochschule in Dortmund de resultaten van hun onderzoek naar de Duitse markt. Bijzonder is dat de Nederlandse en Duitse kennisinstellingen dit project volledig samen hebben ingezet in samenwerking met Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers en het project KansenKanon.

De studenten hebben de Duitse markt onder de loep genomen. Zij deden specialistisch onderzoek om MKB-ondernemers te voorzien van de juiste kennis en netwerk om de Duitse markt te betreden. Syntens realiseert op deze manier dat kennis van de hogescholen direct terecht komt bij het Nederlandse MKB.

Duitsland is met ruime voorsprong de belangrijkste handelspartner van Nederland. Maar als Nederlandse ondernemer is het lastig in te schatten op welke manier je deze markt goed kunt betreden. Op 8 juni aanstaande geven studenten van de HvA en de Dortmundse FachHochschule tijdens hun eindpresentatie inzicht in de Duitse markt en tips aan Nederlandse ondernemers.

Datum: 8 juni 2011
Tijd: 14.00 uur - de finale presentaties
16.00 uur - de afronding met prijsuitreiking
17.00 uur - borrel en napraten
Locatie: Hogeschool van Amsterdam

Goede marktoriëntatie
Het wordt voor MKB-bedrijven door de inzet van studenten eenvoudiger om nieuwe kansen te onderzoeken. Te vaak regeert de drukte van alledag bij ondernemers waardoor zij niet toekomen aan een goede marktoriëntatie. Bovendien is het inzetten van experts om kennis te verkrijgen vaak een kostbare zaak. Met de ondertekening van een convenant tussen Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers en de HES Hogeschool voor Economische Studies Amsterdam, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam, is er voor ondernemers de mogelijkheid om gedegen onderzoek te laten doen door studenten.

De studenten hebben een analyse van de markt gemaakt, gekeken naar de potentiële afnemers, de concurrentiepositie en de omgevingsfactoren die van invloed waren op een specifieke ondernemer. Bedrijven als Alan Red, House of Escher,Lightmaker en Fonk Mobile doen mee aan het project en hebben concreet advies gekregen. De studenten hebben gezamenlijk businessplannen opgesteld en adviezen gegeven over de te verkiezen strategie.

Uitwisseling van kennis
Marije Hovestad, innovatieadviseur van Syntens vertelt:â Het project is een schitterende uitwisseling van kennis, maar ook van cultuur. Door inzicht in de markt te geven aan MKB-ondernemers worden letterlijk nieuwe omzetkansen zichtbaar. Ook dankzij de relatie met brancheverenigingen Modint, Mitex en de BNO zijn we in staat geweest een groot bereik onder het MBK te creëren. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de eindpresentatie.â

Kansenkanon
Innoveren is investeren in kennis, tijd en geld. Het Kansenkanon biedt ondernemers uit Noord-Holland de kortste weg naar succes. Door investeringen te delen, samenwerking te stimuleren en ondernemers te helpen om hun creativiteit om te zetten in marktwaarde. Het Kansenkanon geeft MKB-ondernemers advies en brengt hen in contact met collega-ondernemers en kennisinstellingen. Het innovatieprogramma initieert en begeleidt samenwerking en draagt bij aan de advieskosten van experts. Zo kunnen innovaties beter, eerder en sneller stand komen! Voor meer informatie: www.kansenkanon.nl Â