Persbericht

Technisch euvel zit Lotus Evora dwars tijdens hoofdrace European GT4 Championship Dick Freebird en Cor Euser doen tijdens individuele races op Silverstone goed mee

Rosmalen, 6 juni 2011 - Coureurs Dick Freebird en Cor Euser kenden afgelopen weekend tijdens de Europese GT4 Championship races op Silverstone wisselend succes. Nadat de ervaren Euser in zijn individuele wedstrijd tot plek 5 was gekomen en Freebird op zijn beurt een 8ste stek had gescoord, viel het duo in de hoofdrace met een technisch probleem snel uit. ,,We hebben hier weer veel geleerd over de auto'', stelde Euser. ,,Dus we kunnen met vertrouwen uitkijken naar het Pinksterweekend, wanneer we op Zandvoort al weer in actie komen'', aldus Freebird.

Sinds Euser en Freebird eind april tijdens de Paasraces op Zandvoort hun GT4-debuut met de Lotus Evora hebben gemaakt, is er het nodige gebeurd. Zo heeft het duo bijvoorbeeld de testauto ingeruild voor de definitieve racebolide. ,,Cor en ik zijn speciaal naar de fabriek in het Engelse Norwich geweest'', vertelt Dick Freebird. ,,Daar hebben we de nieuwe Lotus opgehaald. Omdat er naast de fabriek ook een testbaan ligt, hebben we daar direct een shake down gedaan. Dat verliep prima.''

Mooi leermoment
Bovendien heeft Euser zijn paradepaardje langdurig kunnen uitproberen tijdens de 12 uur van Hongarije. ,,Die wedstrijd verliep prima'', vertelt de erg ervaren coureur. ,,We hadden op zich weinig problemen. Alleen is er twee keer een kabelbreuk in de stuurkolom geweest, waardoor de schakelflippers aan het stuur niet meer goed functioneerden. Dat euvel is vervolgens doorgegeven aan de fabriek, die het probleem richting de Europese GT4-wedstrijden van Silverstone zou verhelpen.''

Kwalificatie
Nadat vrijdag j.l. op de vermaarde Britse track twee vrije trainingen van elk 50 minuten waren afgewerkt, stonden later op de dag de twee kwalificaties voor de individuele races op de rol. Terwijl Euser zich in zijn sessie naar startpositie 5 had gereden, bleef Freebird - die nog nooit op Silverstone had geracet - daar een paar plekjes op achter. Hij kwam uiteindelijk tot een 9de tijd.

Evora vs. Camaro
Euser nam op de zaterdag de eerste individuele heat voor zijn rekening. Na een voorspoedige start kwam de 54-jarige rijder in een fraai gevecht met een andere zeer ervaren Nederlandse topcoureur, Donald Molenaar. Terwijl Euser met name in het bochtenwerk kon profiteren van de kwaliteiten van de Lotus Evora, wist Camaro-berijder Molenaar op zijn beurt in de snelle gedeelten voordeel te behalen met zijn surplus aan vermogen. ,,Ik ben Donald een aantal keer voorbij gegaan, waarna hij me geregeld kon terugpakken op het lange rechte end. Dat gebeurde ook bij de finish, waardoor ik vlak achter hem als 5de finishte'', analyseerde Euser.

Bliksemstart
Dick Freebird kende tijdens zijn individuele GT4-optreden een prima begin. ,,Ik ging bij de start in één klap van P9 naar 6'', zag de jeugdige Brabander tot zijn tevredenheid. ,,Omdat we voor de hoofdrace nog een setje vers rubber over wilden houden, reed ik op de oudere banden waarmee Cor in zijn heat had gereden. Desondanks kon ik uitstekend meekomen'', aldus de Rosmalenaar, die vervolgens Jan Joris Verheul in zijn achteruitkijkspiegels zag opdoemen. ,,Ik had een leuk gevecht met hem, maar kreeg in het vervolg net effe een tikkie van achteren. Daardoor tikte Jan Joris me in de rondte. Dat was balen. Want naast Verheul kwamen er ook nog een Camaro en twee Ginetta's voorbij. Dit betekende dat ik in de achtervolging moest. Ik wist nog wel drie plekken goed te maken en achter Verheul als 8ste te finishen'', aldus Freebird over zijn enerverende rit. ,,Het was natuurlijk jammer van die spin. Maar aan de andere kant zagen we dat de snelheid er goed in zat.''

Hoofdrace
Tijdens de hoofdwedstrijd over 50 raceminuten plus verplichte rijderswissel startte Freebird het bal. Ook dit keer kende hij een prima aanvang. Met twee posities winst manoeuvreerde hij de Lotus van beginpositie 8 naar 6. ,,Vervolgens moest ik uitwijken voor een Camaro en Ginetta. Gelukkig ging dat goed en kon ik mijn weg vervolgen. Waarna het bij de hairpin echter misging. Ik wilde terugschakelen vanuit de 6de versnelling, maar hij bleef hangen. Nadat ik twee rondjes was doorgereden maar het euvel zich niet had opgelost, ben ik naar de pitstraat gekomen. Ook de monteurs wisten het niet direct op te lossen. Vervolgens betekende het helaas een uitvalbeurt'', aldus Freebird, waarna teamgenoot Euser toevoegde: ,,Het bleek eigenlijk hetzelfde probleem als in Hongarije. De fabriek is nu hard aan de slag om de zaken rond de kabels in de stuurkolom definitief op te lossen. Wij willen graag door met het ontwikkelen van de auto, dus hopen op een snelle oplossing'', aldus Euser, die al met al redelijk tevreden was over het weekeinde op Silverstone. ,,We hebben weer veel geleerd. Bovendien zat Dick er in zijn race direct goed bij. Je zag dat hij op dit best moeilijke, technische circuit aanvankelijk moest wennen, maar hij pikte dat prima op.''

Kalender
Freebird en Euser staan komend weekend reeds weer in hun raceoverall. Op zaterdag 11 en maandag 13 juni besturen ze hun Lotus Evora tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort. Deze wedstrijden tellen alleen mee voor het Nederlandse GT4 kampioenschap. ,,We hopen de opgedane kennis van Silverstone mee te nemen naar het Dutch GT4 Championship'', besluit Freebird. ,,We hebben in elk geval een hoop opgestoken over deze mooie Lotus Evora.''




Ingezonden persbericht