De wereld redden door boodschappen te doen neemt grote vlucht
Persbericht van PR Newswire
NEW YORK en AMSTERDAM, June 7, 2011 /PRNewswire/ --
Representatief onderzoek in de 16 landen met het hoogste Bruto
Nationaal Product door de Nederlandse NGO Letsheal.org onder toezicht
van o.a. Prof. Dirk Salomons (Columbia University, NY) laat zien dat:
35% van Nederlanders merken verkiest die hen helpen anderen te helpen
(wereldwijd is dat zelfs 64%). Volgens het onderzoek komt dat door de
groeiende zoektocht naar een zinvol leven. In Nederland is maar 19%
NIET actief op zoek een leven dat er toe doet.
Anderen helpen maakt het leven zinnig
63% geeft aan dat anderen helpen, het leven zinnig maakt (wereldwijd
74%). Dit is in Nederland de afgelopen 3 jaar flink gestegen (24%),
waarschijnlijk als gevolg van de financiele crisis. 30% van de
Nederlanders geeft dan ook aan graag meer te doen voor anderen dan
alleen geld te doneren. Het ontbreekt hen echter aan tijd, middelen,
energie en inspiratie. De top drie van onderwerpen, waar we anderen in
willen bijstaan: 1) gezondheid, 2) milieu, 3) rechten van het kind.
Verrassend: in China staat het milieu op de eerste plaats. Opvallend is
het gemeten gevoel dat de ruime meerderheid van de Nederlandse
samenleving (63%) zegt wel zelf om de samenleving te geven, maar
denkt(!) dat anderen dat niet doen.
Een zinnig leven leiden is belangrijk
85% vindt een zinnig leven belangrijk, het is geen luxe, maar een
bassale behoefte. Mensen met een zinnig leven zijn minder snel
depressief en hebben een positieve attitude.
Social media gebruikers aardiger
In alle landen werden ongeveer dezelfde niveaus van empathie en
prosociaal gedrag gevonden. Ook al zijn de vershillen niet heel groot,
Nederland bungelt onderaan het rijtje als het gaat om empatisch
vermogen en prosociaal gedrag. Vrouwen blijken over het algemeen iets
empatischer. Verrassend: mensen op Hyves, Twitter en Facebook blijken
in het echte leven prosocialer te zijn. Ze doen meer vrijwilligers
werk, geven sneller hun zitplaats op, of wijzen de weg. Ze zijn ook
bovengemiddeld geinteresseerd in Prosociale Merken.
Zoektocht naar zingeving = business
Prosociale Merken, die mensen helpen met het helpen van anderen door
het inzetten van hun marketing kracht worden door 35% geprefereerd
boven normale merken. Deze Prosociale merken leveren dan ook een
actieve bijdrage aan een zinvol leven. 37% zou graag voor een Prosocial
Bedrijf willen werken (wereldwijd: 68%). De 24.000 mensen in het
onderzoek waarschuwen de wannabe Prosociale Bedrijven om het niet te
zien als een truukje om even snel geld te verdienen. De sociale doelen
dienen ambitieus, transparant en significant en verantwoord te zijn.
P&G's diapers brand Pampers, erop gebrand om voor 2013 tetanus uit de
wereld te verbannen, wordt gezien als een goed voorbeeld.
Mark Woerde, research director: "het ziet er naar uit dat voor
bedrijven gaat gelden dat het niet langer meer 'survival of the
fittest' is, maar 'survival of the kindest'. De positieve impact van
Prosociale Merken kan natuurlijk ook zeer groot zijn. Stel je eens voor
wat er voor mooie dingen gebeuren als de 450 miljard Dollar, die
wereldwijd jaarlijks wordt uitgegeven aan reclame, wordt besteed aan
Prosociale Marketing?"
Onderzoek is gedaan in (n=24.000): AU, BE, BR, CA, CH, DE, GB, ES, FR,
JP, IN, IT, MX, NL, RU, US. Onderzoek en interpretatie (boek) kunnen
kosteloos gedownload worden via: http://www.letsheal.org.
Letsheal.org
CONTACT: Land specifieke resultaten en uitgebreide press releases vindt
uop: http://www.letsheal.org/press. Voor vragen en toegang tot
contactpersonenen van Columbia University, The United Nations,
Letsheal.org, kunt u contact opnemen met: Mark Woerde, research
director (info@letsheal.org, +31-6-16582020).