Consumentenbond
Toezicht op prijstransparantie vliegtickets goed voor consumenten
* 7 juni 2011
* Nieuws
Vanaf 1 juni 2011 heeft de Consumentenautoriteit (CA) de bevoegdheid om
in te grijpen als aanbieders van vliegtickets consumenten om de tuin
leiden met misleidende ticketaanbiedingen. De Consumentenbond juicht
deze handhavingsbevoegdheid van de CA zeer toe en verwacht dat door
streng toezicht van de CA de misstanden in de sector eindelijk tot het
verleden behoren.
Al jaren krijgt de Consumentenbond klachten over misleidende
ticketprijzen. Volgens Europese regels zijn aanbieders van vliegtickets
verplicht om de volledige prijs te vermelden, inclusief alle
onvermijdelijke bijkomende kosten. Daarnaast moeten zij alle
prijsonderdelen en voorwaarden vermelden. Consumenten mogen ook niet
met vooraf aangevinkte hokjes verleid worden tot het kopen van extra
diensten, zoals een verzekering of betalen met creditcard.
De Consumentenbond opende in 2009 het meldpunt 'Reislokkertjes' en
verzocht de CA om op grond van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken in
te grijpen.
Campagne Vlieg-recht
De Consumentenbond startte op 16 mei met de campagne Vlieg-recht. Geef
passagiers ruim baan! Met de campagne wil de Consumentenbond
consumenten bewust maken van hun rechten als passagier. Ook wil
de Consumentenbond de luchtvaartmaatschappijen dwingen zich aan de wet
te houden en zich klantvriendelijker op te stellen. De Consumentenbond
is benieuwd naar de ervaringen van passagiers. Op
www.consumentenbond.nl/vliegrecht kunnen deze gemeld worden.