Europese Commissie kraakt Nederlandse sociaal-economische plannen
De Europese Commissie deelt de analyse van GroenLinks dat de
Nederlandse regering de verkeerde keuzes voor de toekomst maakt.
Dinsdag publiceerde de Europese Commissie van alle 27 EU-lidstaten
individueel een beoordeling van het sociaal-economisch en financieel
beleid. De Europese Commissie beveelt Nederland aan om meer moeite te
doen om vrouwen aan het werk te krijgen en om een kilometerheffing in
te voeren. GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen riep de
Europese Commissie eerder op om kritisch te zijn op de zwakke
Nederlandse hervormingsagenda.
"De Europese Commissie spreekt Nederland geheel terecht aan op
verkeerde keuzes voor de toekomst", zegt Cornelissen. Het aantal
gewerkte uren van vooral vrouwen ligt te laag omdat er nog te veel
kostwinnersvoordelen zijn en omdat de regering verzuimt in kinderopvang
te investeren. Ook heeft de Europese Commissie twijfels over de
effectiviteit van de bezuiniging op de onderkant van de arbeidsmarkt.
"Nederland moet zich ernstig bezinnen op dit beleid om aansluiting te
vinden bij de Europese doelen voor arbeidsparticipatie en
armoedebestrijding."
EU2020
Dit is het eerste jaar dat de EU-landen volgens de nieuwe Europese
hervormingsagenda EU2020 beoordeeld worden. Het gaat er daarbij om dat
het nationale beleid van de EU-landen aansluit bij de prioriteiten die
de landen zelf op Europees niveau gesteld hebben over arbeidsdeelname,
armoedebestrijding, onderwijs, innovatie en energiebesparing.
Bezuinigen op onderwijs en onderzoek
GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout herkent zich eveneens in de
Europese aanbevelingen: De Europese Commissie laakt de Nederlandse
onderwijs- en onderzoeksagenda die vooral bestaat uit bezuinigen. De
Nederlandse investeringen in onderzoek blijven met 1,84% van het BBP
achter bij het EU-gemiddelde van 2%.
Eickhout sluit zich ook aan bij de aanbeveling om een kilometerheffing
in te voeren: "Opstoppingen zijn slecht voor de bedrijvigheid en
concurrentiepositie van Nederland. Nederland doet onvoldoende om de
files te bestrijden. De komende tien jaar zal het aantal zelfs stijgen.
Een kilometerheffing is effectiever dan het huidige Nederlandse beleid:
het verhogen van de maximumsnelheid. Ik roep Nederland dan ook op om
dit advies op te volgen."
GroenLinks