GroenLinks
Nederlandse sociaal-economische plannen Grote tekst
Europese Commissie kraakt Nederlandse sociaal-economische plannen
Dinsdag 7 juni 2011, 15:17u - Marije Cornelissen
STRAATSBURG, 7 juni - Vandaag heeft de Europese Commissie de
individuele beoordeling van het sociaal-economisch en financieel beleid
van alle 27 EU-landen gepubliceerd. De Commissie deelt de analyse van
GroenLinks dat Nederland verkeerde keuzes voor de toekomst maakt. Zo
beveelt zij aan meer vrouwen aan het werk te krijgen en een
kilometerheffing in te voeren.
GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen riep de Commissie
eerder op om kritisch te zijn op de zwakke Nederlandse
hervormingsagenda: "De Commissie spreekt Nederland geheel terecht aan
op verkeerde keuzes voor de toekomst. Het aantal gewerkte uren van
vooral vrouwen ligt te laag omdat er nog te veel kostwinnersvoordelen
zijn en omdat de regering verzuimt in kinderopvang te investeren. Ook
heeft de Commissie twijfels over de effectiviteit van de bezuiniging op
de onderkant van de arbeidsmarkt. Nederland moet zich ernstig bezinnen
op dit beleid om aansluiting te vinden bij de Europese doelen voor
arbeidsparticipatie en armoedebestrijding."
Dit is het eerste jaar dat de EU-landen volgens de nieuwe Europese
hervormingsagenda EU2020 beoordeeld worden. Het gaat er daarbij om dat
het nationale beleid van de EU-landen aansluit bij de prioriteiten die
ze zelf op Europees niveau gesteld hebben over arbeidsdeelname,
armoedebestrijding, onderwijs, innovatie en energiebesparing.
GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout herkent zich eveneens in de
Europese aanbevelingen: "De Commissie laakt de Nederlandse onderwijs-
en onderzoeksagenda die vooral bestaat uit bezuinigen. De Nederlandse
investeringen in onderzoek blijven met 1,84% van het BBP achter bij het
EU-gemiddelde van 2%. Om het doel van 3% in 2020 te halen is er dus
werk aan de winkel." Eickhout sluit zich ook aan bij de aanbeveling om
een kilometerheffing in te voeren: "Opstoppingen zijn slecht voor de
bedrijvigheid en concurrentiepositie van Nederland. Nederland doet
onvoldoende om de files te bestrijden en deze zullen zelfs de komende
tien jaar toenemen. Een kilometerheffing is effectiever dan het huidige
Nederlandse beleid: het verhogen van de maximumsnelheid. Ik roep
Nederland dan ook op om dit advies op te volgen."