GroenLinks Nederlandse sociaal-economische plannen Grote tekst

Europese Commissie kraakt Nederlandse sociaal-economische plannen

Dinsdag 7 juni 2011, 15:17u - Marije Cornelissen

STRAATSBURG, 7 juni - Vandaag heeft de Europese Commissie de individuele beoordeling van het sociaal-economisch en financieel beleid van alle 27 EU-landen gepubliceerd. De Commissie deelt de analyse van GroenLinks dat Nederland verkeerde keuzes voor de toekomst maakt. Zo beveelt zij aan meer vrouwen aan het werk te krijgen en een kilometerheffing in te voeren.

GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen riep de Commissie eerder op om kritisch te zijn op de zwakke Nederlandse hervormingsagenda: "De Commissie spreekt Nederland geheel terecht aan op verkeerde keuzes voor de toekomst. Het aantal gewerkte uren van vooral vrouwen ligt te laag omdat er nog te veel kostwinnersvoordelen zijn en omdat de regering verzuimt in kinderopvang te investeren. Ook heeft de Commissie twijfels over de effectiviteit van de bezuiniging op de onderkant van de arbeidsmarkt. Nederland moet zich ernstig bezinnen op dit beleid om aansluiting te vinden bij de Europese doelen voor arbeidsparticipatie en armoedebestrijding."

Dit is het eerste jaar dat de EU-landen volgens de nieuwe Europese hervormingsagenda EU2020 beoordeeld worden. Het gaat er daarbij om dat het nationale beleid van de EU-landen aansluit bij de prioriteiten die ze zelf op Europees niveau gesteld hebben over arbeidsdeelname, armoedebestrijding, onderwijs, innovatie en energiebesparing.

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout herkent zich eveneens in de Europese aanbevelingen: "De Commissie laakt de Nederlandse onderwijs- en onderzoeksagenda die vooral bestaat uit bezuinigen. De Nederlandse investeringen in onderzoek blijven met 1,84% van het BBP achter bij het EU-gemiddelde van 2%. Om het doel van 3% in 2020 te halen is er dus werk aan de winkel." Eickhout sluit zich ook aan bij de aanbeveling om een kilometerheffing in te voeren: "Opstoppingen zijn slecht voor de bedrijvigheid en concurrentiepositie van Nederland. Nederland doet onvoldoende om de files te bestrijden en deze zullen zelfs de komende tien jaar toenemen. Een kilometerheffing is effectiever dan het huidige Nederlandse beleid: het verhogen van de maximumsnelheid. Ik roep Nederland dan ook op om dit advies op te volgen."