Scheveninger'Best koopt eerste vaatje nieuwe haring voor EUR 67.750,-
Persbericht van Productschap Vis
Nieuwe haring van superieure kwaliteit
Scheveningen, 7 juni 2011 - Het haringseizoen 2011 is vandaag met de
veiling van het eerste vaatje in Scheveningen van officieel van start
gegaan. Het vaatje met de beste kwaliteit werd aangevoerd door de Wiron
6 van rederij Jaczon. Scheveninger'Best wist het vaatje voor een bedrag
van EUR 67.750,- te bemachtigen. Scheveninger'Best is het eerste merk
voor verse vis. De opbrengst is geschonken aan Jantje Beton.
De keurmeesters die de haring voorafgaand aan de veiling beoordeelden,
zijn zeer te spreken over de kwaliteit. "De haring is nu al goed vet,
lekker mals en zilt. Het mooie weer heeft gezorgd voor veel voedsel in
zee, waardoor de haring goed heeft kunnen gedijen. We kunnen nu al
spreken van een uitzonderlijke kwaliteit, die vergelijkbaar is met het
topjaar 2009", aldus Peter Koelewijn, voorzitter van het proefpanel van
keurmeesters.
Voor de verwerking van haring tot maatje moet de haring goed vet zijn
en op traditionele wijze gekaakt en gepekeld zijn. Het rijpingsproces
resulteert in de echte nieuwe haring.
Volgens Nico de Jong, voorzitter van de Nederlandse
haringgroothandelsvereniging valt er over de prijs van de nieuwe haring
in de winkel en de kraam nog weinig te zeggen. "We hebben met een
gezonde marktwerking te maken. Doordat de vraag aan het begin van het
seizoen groot is en de aanvoer laag, liggen de groothandelsprijzen op
een hoger niveau dan vorig jaar. Maar dat hoeft natuurlijk niet te
betekenen dat de consument automatisch duurder uit is. Vanaf afgelopen
weekend is de aanvoer in Scandinaviƫ flink toegenomen, wat
waarschijnlijk ook weer gunstige prijsontwikkelingen tot gevolg zal
hebben".
Jaarlijks wordt 30 miljoen kilo haring verwerkt tot Hollandse Nieuwe.
Dat zijn 200 miljoen haringen. Daarvan worden er 85 miljoen in
Nederland gegeten en de Belgen happen jaarlijks 15 miljoen haringen
weg. Ook in Duitsland is de Hollandse Nieuwe populair. Maar liefst 100
miljoen stuks per jaar vinden hun weg naar onze Oosterburen.
De opbrengst wordt geschonken aan Jantje Beton, die met het geld de
realisatie van het SchoolSpeelPlein met een echte waterspeelplaats van
basisschool de Klokbeker in Ermelo financiert. Kinderen van de school
namen met heel veel plezier de cheque in ontvangst.
Jantje Beton wil dat kinderen vrij buiten kunnen spelen in hun eigen
buurt. Verstoppertje spelen, kliederen met water, hutten bouwen, enz.
Maar vaak is er geen plek, is de speelplek slecht bereikbaar of
prikkelt deze de fantasie niet. Daarom bedenkt, financiert en
organiseert Jantje Beton projecten die vrij buitenspelen mogelijk
maken.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
*
Links:
http://www.visbureau.nl
Razende Robot Reporter