Consumentenautoriteit
start
Toezicht op prijstransparantie vliegtickets van start
7 juni 2011 | Nieuwsbericht
De Consumentenautoriteit is sinds 1 juni jl. bevoegd om toezicht te
houden op de naleving van de regels rondom de prijzen van losse
vliegtickets. Op grond van deze regels zijn aanbieders van vliegtickets
verplicht
* de definitieve prijs te vermelden. Dat is de prijs inclusief alle
bijkomende kosten, zoals heffingen en toeslagen, die standaard
worden berekend;
* alle elementen waaruit de prijs is opgebouwd te specificeren;
* alle voorwaarden die van toepassing zijn te vermelden;
* de consument via 'opt in' te laten kiezen voor extra diensten,
zoals een annuleringsverzekering of het betalen via creditcard, en
dus niet via vooraf aangevinkte hokjes.
Deze regels vloeien voort uit de Europese verordening 1008/2008 die nu
is opgenomen in de Wet Handhaving Consumentenbescherming, waarmee de
Consumentenautoriteit als toezichthouder is aangewezen.
Consumentenbescherming
De consument is hiermee beter beschermd doordat aanbieders van
vliegtickets transparanter moeten zijn over de kosten. Om consumenten
te informeren over hun rechten heeft de Consumentenautoriteit extra
informatie geplaatst op de website ConsuWijzer.
Ter voorbereiding op deze nieuwe taak heeft de Consumentenautoriteit
een inventarisatie gedaan naar de problemen die er spelen. Hieruit kwam
het beeld naar voren dat de regels nog niet voldoende worden nageleefd.
De meest voorkomende problemen waren de vooraf aangevinkte opties en
onvoldoende specificatie van de prijs.
De Consumentenautoriteit roept consumenten op hun klachten over dit
onderwerp te melden bij ConsuWijzer. Hiermee krijgt de toezichthouder
een nog duidelijker beeld waar de grootste problemen zitten en kan ze
haar toezicht daarop richten. Hierbij werkt zij in Europees verband
nauw samen met andere toezichthouders.
Meer informatie
Saskia Bierling, woordvoerder Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330
59 71, mobiel: 06-52 52 70 11, e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl.