CBR in 2010: Vernieuwing en Verbetering

Persbericht van Centraal Bureau

Rijvaardigheidsbewijzen
2010 was voor het CBR een jaar waarin heel veel is gebeurd. Een jaar waarin de organisatie kantelde van een gedecentraliseerde naar een nieuwe procesgestuurde organisatie met centrale ondersteuning. Samen met een halverwege het verslagjaar benoemde nieuwe directie en een vernieuwde Raad van Toezicht heeft het CBR in het verslagjaar een fundament kunnen leggen voor de toekomst. Een door de directie opgesteld uitgebreid Verbeterprogramma 2011-2014 zal de prestaties van de organisatie verder verbeteren.

Aantallen en cijfers

Theorie
In 2010 nam het CBR 587.344 theorie-examens voor motor, auto en bromfiets af. Dat is ruim tien procent minder dan vorig jaar. De verwachte introductie van het praktijkexamen bromfiets per 1 januari 2010 leidde in 2009 tot een hausse aan afgenomen theorie-examens voor deze categorie, waardoor kandidaten vrijgesteld werden voor het nieuwe praktijkexamen. Na de feitelijke introductie per 1 maart 2010 is het animo voor het theorie-examen bromfiets op jaarbasis gehalveerd ten opzichte van 2009.

Rijvaardigheid
In 2010 daalde het aantal praktijkexamens over de hele linie ten opzichte van 2009. Bij de grootste groep, die van de personenauto's, nam het aantal met 9 procent af tot 371.611. De daling van het aantal autopraktijkexamens had onder meer te maken met de stijging van het slagingspercentage met 1,3 procentpunt naar 47,9 procent, wat automatisch tot minder herexamens leidde.
Daarnaast zijn vanwege winterse omstandigheden praktijkexamens uitgesteld en voor een deel doorschoven naar 2011. In totaal moest het CBR in 2010 52.873 praktijkexamens (waarvan 34.763 B-examens) uitstellen vanwege de winterse omstandigheden. In 2009 waren dat er 17.726 (waarvan 12.232 B-examens). Ondanks dit recordaantal in 2010 konden de gedupeerde kandidaten hun examen binnen de vastgestelde reserveringstermijnen inhalen. Het CBR heeft in 2010 voldaan aan de vastgestelde reserveringstermijn van 7 weken voor de eerste praktijkexamens en 5 weken voor herexamens voor de personenauto.

Vakbekwaamheid
De divisie CCV van het CBR is verantwoordelijk voor de examens voor professionals in wegvervoer, binnenvaart en logistiek. De examenaanvragen van de divisie CCV van het CBR zijn in het verslagjaar sterk beïnvloed door de economische recessie. Het aantal praktijkexamens daalde over de hele linie met meer dan twintig procent ten opzichte van 2009.
Het aantal afgenomen praktijkexamens voor de vrachtauto daalde van 13.864 (2009) naar 9.201 (2010). Het aantal busexamens daalde in 2010 ten opzichte van 2009 van 2.879 examens naar 1.761 afgenomen examens. De categorie vrachtauto of bus met aanhanger daalde van 10.415 (2009) naar 7.515 (2010).

Rijgeschiktheid
Medisch
Het CBR behandelde in 2010 548.719 aanvragen voor een Verklaring van geschiktheid. In 2009 waren dat er 587.750.
Het aantal gevallen waar het CBR in 2010 de Verklaring van geschiktheid weigerde, bedroeg 4.573. Van de aanvragers kregen 36.313 personen vanwege een progressief ziektebeeld een Verklaring van geschiktheid met een kortere geldigheidsduur dan de gebruikelijke geldigheidsduur. Daarnaast bleken 106.072 aanvragers alleen geschikt met een beperking van de rijbevoegdheid.

Vorderingen
In 2010 deed de unit vorderingen 6.953 keer een onderzoek naar de rijgeschiktheid of rijvaardigheid van bestuurders, een daling van 4 procent ten opzichte van 2009. In ruim 63 procent was alcoholmisbruik reden tot opleggen van het onderzoek. Andere aanleidingen om een onderzoek op te starten zijn verwardheid van bestuurders, agressie, drugsbezit en rijden onder invloed van drogerende stoffen. In 2010 heeft de unit vorderingen 9.432 maal een educatieve maatregel ter bevordering van de geschiktheid of rijvaardigheid opgelegd. Van de 17.687 mededelingen van de politie werd van 7.483 bestuurders uiteindelijk het rijbewijs ongeldig verklaard.

Resultaat en Eigen Vermogen
Inclusief de bijzondere afboeking op een ICT investering bedraagt het resultaat over 2010 4,0 miljoen euro negatief, hetgeen ten laste is gebracht van het eigen vermogen. Ultimo 2010 bedraagt het eigen vermogen 3,0 miljoen euro positief.

Opbrengsten
De opbrengsten zijn in het verslagjaar met 3,9 miljoen euro (3,7 procent) gedaald ten opzichte van 2009: van 106,1 miljoen euro in 2009 tot 102,2 miljoen euro in 2010.

Kosten
De totale kosten in het verslagjaar bedroegen 106,3 miljoen euro, een stijging van 6,2 miljoen euro (+6,2 procent) ten opzichte van 2009. Bij de vergelijking van de totale kosten 2010 en 2009 is het van belang rekening te houden met de vrijval in 2009 van 6,9 miljoen euro van de in 2008 gevormde voorziening reorganisatiekosten. Geschoond voor dit effect zouden de totale kosten in 2010 met 0,7 miljoen euro (-0,7 procent) gedaald zijn.

Belangrijke topics 2010

Nieuwe reserveringssystematiek
De nieuwe reserveringssystematiek heeft geleid tot meer zekerheid bij het reserveren van examens, zo blijkt ook uit onderzoek van Rebel Group in opdracht van de minister van Infrastructuur en Milieu. Rijscholen en hun examenkandidaten hebben hier veel baat bij. Zij kunnen desgewenst altijd binnen de vastgestelde termijnen een examen reserveren. Bovendien heeft het CBR in oktober 2010 een nieuwe planningssystematiek ingevoerd voor de inzet van examinatoren. Daarmee kan het CBR zijn examinatoren landelijk beter verdelen en flexibeler inzetten wanneer lokaal de vraag naar examens toeneemt.

Nieuwe klachtenprocedure CBR
Sinds 1 januari 2011 worden alle klachten afgehandeld via de nieuwe, gecentraliseerde klachtenprocedure. Alle binnenkomende klachten worden nu direct naar het meldpunt klachten geleid, dat de verdere afhandeling van de klacht coördineert.
Het meldpunt maakt hierbij gebruik van een gebruiksvriendelijk geautomatiseerd systeem, wat output genereert voor vervolgacties. De klachtencommissie kan aan de hand van deze informatie verbeterpunten formuleren om de dienstverlening te verbeteren.

Examen voor kandidaten met faalangst
Na een positief verlopen proef heeft het CBR op 1 juni 2010 een autopraktijkexamen ingevoerd voor kandidaten met faalangst. Dit verlengde examen met speciaal opgeleide examinatoren werkt goed om de spanning bij kandidaten met faalangst te verminderen.

Nieuwe Klantenservice CBR
Onderdeel van de nieuwe, gecentraliseerde organisatie is de afdeling Klantenservice CBR. De nieuwe afdeling is op het einde van het jaar volledig uitgegroeid tot een 'inhouse call centre'. Hier worden maandelijks tussen de 47.500 en 55.000 telefoontjes afgehandeld. Andere taken die de Klantenservice op zich heeft genomen, zijn het voorbereiden van restituties en de machtigingen. Daarnaast wordt ook het mailverkeer naar het algemene e-mailadres van het CBR door de Klantenservice afgehandeld of gerouteerd naar de juiste afdelingen. Het CBR krijgt maandelijks zo'n 3.500 e-mails, waarvan 87 procent binnen 48 uur wordt beantwoord.

*

Links:
http://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=303



Razende Robot Reporter