CBR in 2010: Vernieuwing en Verbetering
Persbericht van Centraal Bureau
Rijvaardigheidsbewijzen
2010 was voor het CBR een jaar waarin heel veel is gebeurd. Een jaar
waarin de organisatie kantelde van een gedecentraliseerde naar een
nieuwe procesgestuurde organisatie met centrale ondersteuning. Samen
met een halverwege het verslagjaar benoemde nieuwe directie en een
vernieuwde Raad van Toezicht heeft het CBR in het verslagjaar een
fundament kunnen leggen voor de toekomst. Een door de directie
opgesteld uitgebreid Verbeterprogramma 2011-2014 zal de prestaties van
de organisatie verder verbeteren.
Aantallen en cijfers
Theorie
In 2010 nam het CBR 587.344 theorie-examens voor motor, auto en
bromfiets af. Dat is ruim tien procent minder dan vorig jaar. De
verwachte introductie van het praktijkexamen bromfiets per 1 januari
2010 leidde in 2009 tot een hausse aan afgenomen theorie-examens voor
deze categorie, waardoor kandidaten vrijgesteld werden voor het nieuwe
praktijkexamen. Na de feitelijke introductie per 1 maart 2010 is het
animo voor het theorie-examen bromfiets op jaarbasis gehalveerd ten
opzichte van 2009.
Rijvaardigheid
In 2010 daalde het aantal praktijkexamens over de hele linie ten
opzichte van 2009. Bij de grootste groep, die van de personenauto's,
nam het aantal met 9 procent af tot 371.611. De daling van het aantal
autopraktijkexamens had onder meer te maken met de stijging van het
slagingspercentage met 1,3 procentpunt naar 47,9 procent, wat
automatisch tot minder herexamens leidde.
Daarnaast zijn vanwege winterse omstandigheden praktijkexamens
uitgesteld en voor een deel doorschoven naar 2011. In totaal moest het
CBR in 2010 52.873 praktijkexamens (waarvan 34.763 B-examens)
uitstellen vanwege de winterse omstandigheden. In 2009 waren dat er
17.726 (waarvan 12.232 B-examens). Ondanks dit recordaantal in 2010
konden de gedupeerde kandidaten hun examen binnen de vastgestelde
reserveringstermijnen inhalen. Het CBR heeft in 2010 voldaan aan de
vastgestelde reserveringstermijn van 7 weken voor de eerste
praktijkexamens en 5 weken voor herexamens voor de personenauto.
Vakbekwaamheid
De divisie CCV van het CBR is verantwoordelijk voor de examens voor
professionals in wegvervoer, binnenvaart en logistiek. De
examenaanvragen van de divisie CCV van het CBR zijn in het verslagjaar
sterk beïnvloed door de economische recessie. Het aantal
praktijkexamens daalde over de hele linie met meer dan twintig procent
ten opzichte van 2009.
Het aantal afgenomen praktijkexamens voor de vrachtauto daalde van
13.864 (2009) naar 9.201 (2010). Het aantal busexamens daalde in 2010
ten opzichte van 2009 van 2.879 examens naar 1.761 afgenomen examens.
De categorie vrachtauto of bus met aanhanger daalde van 10.415 (2009)
naar 7.515 (2010).
Rijgeschiktheid
Medisch
Het CBR behandelde in 2010 548.719 aanvragen voor een Verklaring van
geschiktheid. In 2009 waren dat er 587.750.
Het aantal gevallen waar het CBR in 2010 de Verklaring van geschiktheid
weigerde, bedroeg 4.573. Van de aanvragers kregen 36.313 personen
vanwege een progressief ziektebeeld een Verklaring van geschiktheid met
een kortere geldigheidsduur dan de gebruikelijke geldigheidsduur.
Daarnaast bleken 106.072 aanvragers alleen geschikt met een beperking
van de rijbevoegdheid.
Vorderingen
In 2010 deed de unit vorderingen 6.953 keer een onderzoek naar de
rijgeschiktheid of rijvaardigheid van bestuurders, een daling van 4
procent ten opzichte van 2009. In ruim 63 procent was alcoholmisbruik
reden tot opleggen van het onderzoek. Andere aanleidingen om een
onderzoek op te starten zijn verwardheid van bestuurders, agressie,
drugsbezit en rijden onder invloed van drogerende stoffen.
In 2010 heeft de unit vorderingen 9.432 maal een educatieve maatregel
ter bevordering van de geschiktheid of rijvaardigheid opgelegd. Van de
17.687 mededelingen van de politie werd van 7.483 bestuurders
uiteindelijk het rijbewijs ongeldig verklaard.
Resultaat en Eigen Vermogen
Inclusief de bijzondere afboeking op een ICT investering bedraagt het
resultaat over 2010 4,0 miljoen euro negatief, hetgeen ten laste is
gebracht van het eigen vermogen. Ultimo 2010 bedraagt het eigen
vermogen 3,0 miljoen euro positief.
Opbrengsten
De opbrengsten zijn in het verslagjaar met 3,9 miljoen euro (3,7
procent) gedaald ten opzichte van 2009: van 106,1 miljoen euro in 2009
tot 102,2 miljoen euro in 2010.
Kosten
De totale kosten in het verslagjaar bedroegen 106,3 miljoen euro, een
stijging van 6,2 miljoen euro (+6,2 procent) ten opzichte van 2009. Bij
de vergelijking van de totale kosten 2010 en 2009 is het van belang
rekening te houden met de vrijval in 2009 van 6,9 miljoen euro van de
in 2008 gevormde voorziening reorganisatiekosten. Geschoond voor dit
effect zouden de totale kosten in 2010 met 0,7 miljoen euro (-0,7
procent) gedaald zijn.
Belangrijke topics 2010
Nieuwe reserveringssystematiek
De nieuwe reserveringssystematiek heeft geleid tot meer zekerheid bij
het reserveren van examens, zo blijkt ook uit onderzoek van Rebel Group
in opdracht van de minister van Infrastructuur en Milieu. Rijscholen en
hun examenkandidaten hebben hier veel baat bij. Zij kunnen desgewenst
altijd binnen de vastgestelde termijnen een examen reserveren.
Bovendien heeft het CBR in oktober 2010 een nieuwe planningssystematiek
ingevoerd voor de inzet van examinatoren. Daarmee kan het CBR zijn
examinatoren landelijk beter verdelen en flexibeler inzetten wanneer
lokaal de vraag naar examens toeneemt.
Nieuwe klachtenprocedure CBR
Sinds 1 januari 2011 worden alle klachten afgehandeld via de nieuwe,
gecentraliseerde klachtenprocedure. Alle binnenkomende klachten worden
nu direct naar het meldpunt klachten geleid, dat de verdere afhandeling
van de klacht coördineert.
Het meldpunt maakt hierbij gebruik van een gebruiksvriendelijk
geautomatiseerd systeem, wat output genereert voor vervolgacties. De
klachtencommissie kan aan de hand van deze informatie verbeterpunten
formuleren om de dienstverlening te verbeteren.
Examen voor kandidaten met faalangst
Na een positief verlopen proef heeft het CBR op 1 juni 2010 een
autopraktijkexamen ingevoerd voor kandidaten met faalangst. Dit
verlengde examen met speciaal opgeleide examinatoren werkt goed om de
spanning bij kandidaten met faalangst te verminderen.
Nieuwe Klantenservice CBR
Onderdeel van de nieuwe, gecentraliseerde organisatie is de afdeling
Klantenservice CBR. De nieuwe afdeling is op het einde van het jaar
volledig uitgegroeid tot een 'inhouse call centre'. Hier worden
maandelijks tussen de 47.500 en 55.000 telefoontjes afgehandeld.
Andere taken die de Klantenservice op zich heeft genomen, zijn het
voorbereiden van restituties en de machtigingen. Daarnaast wordt ook
het mailverkeer naar het algemene e-mailadres van het CBR door de
Klantenservice afgehandeld of gerouteerd naar de juiste afdelingen. Het
CBR krijgt maandelijks zo'n 3.500 e-mails, waarvan 87 procent binnen 48
uur wordt beantwoord.
*
Links:
http://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=303
Razende Robot Reporter