5 Juni 2011
Kostbare WK-punten voor Tom Coronel tijdens WTCC-races op Hungaroring
Tom Coronel wist tijdens de kwalificaties voor de zevende en achtste
race van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens (WTCC) op de
Hungaroring in Boedapest (ruim 70.000 toeschouwers) de positieve
verwachtingen volledig waar te maken. Hij kwalificeerde zich tot
tweemaal toe als vierde en had daarmee een goede uitgangpositie voor
beide races. Met uiteindelijk een prima vierde positie in Race 2,
waarmee Tom in het kampioenschap is opgeschoven van de 8e naar de 6e
plaats.
IFRAME: http://www.youtube.com/embed/Go3hojxhTHM
Na een sterke start werd hij in de eerste bocht door de Spaanse
BMW-rijder Javier Villa buiten de baan gedrukt. Tom verloor vijf
kostbare plaatsen. Posities die hij moeilijk kon terugwinnen op de
bochtige baan. In de slotfase brak bij de ROAL Motorsport BMW 320 TC
een V-snaar en om motorschade te voorkomen zette de Nederlander zijn
bolide drie ronden voor het eind aan de kant. Race twee begon onder een
dreigend wolkendek, maar op de - toen nog - droge baan kwam Tom Coronel
vanuit stilstand als beste weg en pakte de leiding. Even later volgde
een enorme regenbui die de baan omtoverde in een beek. Als op eieren
reed de BMW-coureur verder, maar kon de snellere Gabriele Tarquini geen
tegenstand bieden. Kort daarna volgde er een rode vlag. De race werd
voor een minuut of twintig stilgelegd en hervat met twee ronden achter
de Safety Car. Tom Coronel reed als tweede achter Tarquini, maar moest
in die eerste drijfnatte ronden meerdere plekken prijsgeven aan de
voorwielaangedreven autos . Uitval en straf van deelnemers voor hem
brachten de ROAL Motorsport BMW terug in de Top 4 en dat betekende
kostbare WK-punten die aan het totaal toegevoegd konden worden. In de
WK-tussenstand klom Tom Coronel zelfs van de achtste naar de zesde
plaats.
Foto: FIA WTCC
Na afloop van de races verklaarde Tom Coronel: De kwalificatie was
uiteindelijk erg goed. In het begin was het samen met de mannen van
ROAL Motorsport wel even zoeken naar de juiste set-up voor de auto. Dat
lukte prima en in de eerste kwalificatie pakte ik al snel een tweede
tijd. Ik ben de pits ingereden om daar te kijken wat de rest deed. Wij
wilden proberen op deze manier een setje banden uit te sparen. Best
spannend hoor, wanneer je daar met nog drie minuten te gaan op een
schermpje aan het kijken bent wat de anderen voor tijden neerzetten. Ik
eindigde als zevende en in de omgekeerde startvolgorde betekende dat en
mooie vierde startplaats.
Foto: FIA WTCC
Verder mocht ik aan de tweede kwalificatie meedoen. Daarin worden de
startposities voor de andere race bepaald en is het zaak zo hard
mogelijk te gaan. Ook hier werd ik vierde. Door nog wat te schroeven
aan de auto hebben we geprobeerd nog iets meer grip op de achterwielen
bij het uitaccelereren te krijgen. Iets dat in de warm-up nog eens is
uitgetest om zo de definitieve afstelling te bepalen.
Bij de start van de eerste race ging alles goed. Alleen vergaloppeerde
Villa zich, duwde mij naar buiten en voor ik weer op de baan was lag ik
op een negende plaats. Een tijd lang reed ik achter Darryl OYoung, die
later aan de kant ging vanwege een drive-through penalty. Ik reed op
een achtste plaats toen een V-snaar brak. De watertemperatuur liep op
en om schade te voorkomen heb ik de motor uitgezet. Balen, want er
hadden zeker punten in deze race gezeten.
Foto: FIA WTCC
Race twee had ik echt een super start, kriskraste langs de mannen voor
mij en zag voor de eerste bocht Norbert Michelisz aan de binnenkant aan
komen stormen. Hij raakte meerdere mensen, maar ik kwam er goed
tussenuit en reed aan de leiding. Even later begon het keihard te
regenen en volgde er een rode vlag situatie. Het was echt niet te doen.
Op dat moment ben je met een achterwielaandrijver ook echt in het
nadeel. Dat bleek ook na de herstart. De mannen met de
voorwielaangedreven Chevys en SEATs hadden gewoon meer grip. In de race
streed ik ook met Alain Menu. Hij haalde mij in, maar even later kwam
ik sneller uit een bocht en reed naast hem. Hij stuurde in en wilde mij
het gras op drukken. Volledig onnodig, want het was een breed recht
stuk. Ik hield mijn lijn en hij stuurde in om er daarna af te vliegen.
Ik ben daarvoor na afloop bij de sportcommissarissen geweest en zij
waren het met mij eens dat ik er niets aan kon doen. Als hij gewoon
rechtdoor was gereden was er niets aan de hand geweest. Nu viel hij uit
met pak schade. In de resterende ronden was het zaak de auto op de snel
drogende baan te houden en aan de finish te komen. Daarbij liep ik in
op Dahlgren met de Volvo, die later ook voor een drive-through naar de
pits moest. Ik lag vierde en kon met slim rijden de twee man achter mij
op hun plaats houden. Het is gelukt belangrijke punten te scoren en zo
sta ik nu weer zesde in het kampioenschap. Wat ik tot slot nog wel even
kwijt wil is dat het publiek hier echt top was. Dat enthousiasme van
die mensen en de het grote aantal, echt niet normaal en goed voor het
WTCC.
Tom Coronel